Borrbultars vara eller inte vara...

Om det ska bultas så sker det ENDAST om det inte på något som helst sätt går att säkra trad, och bara där ett fall innebär risk för allvarlig kroppskada/döden.

Det är väl inte nån som vill bulta mer än så?

/Johan


[Ändrat av perssonsadress 2005-06-15 kl 13:57]
 
perssonsadress; sa:
Om det ska bultas så sker det ENDAST om det inte på något som helst sätt går att säkra trad, och bara där ett fall innebär risk för allvarlig kroppskada/döden.

Det är väl inte nån som vill bulta mer än så?

Så har inte alltid varit fallet. Ett exempel är Lord Hård, Tyresö. Ett annat är Diretissiman, Häggsta. Där har diskussionen skett genom isättande och urtagande av en bult, vad jag förstått.

Jag håller i princip med, men om du är i Sthlm, åk till Nacka kvarn och kolla på Totalvägra (om du inte gjort det, och ni andra också för den delen). Led den, gärna dagen efter ett ordentligt regn (man märker inte av fukten förrän en bit upp). Fundera på följande, gärna precis när du ska klippa bultarna:

Vad händer om du missar klippet vid andra bulten? Vad händer om du missar klippet av sista bulten och faller? (Kolla även in beta på Klaan, som säger att du ska strunta i att klippa sista bulten).

Svaret på fråga ett är att du troligen kratrar, fast det beror på var du försöker klippa ifrån.
Svaret på fråga två är att du endast har bult nr fyra som säkerhet innan du drar i backen. Bult tre sitter troligen för långt ner för att hindra detta. För mig innebär detta risk för allvarlig kroppsskada. Är leden ok bultad?
(Tror för övrigt att den kanske går att fria, för den delen, nåpgon som funderat på det - Ekehed??)
 
En nybörjarklättrares åsikt...

Om vi bortser från alla aspekter om bevarande av klippan etc och bara själviskt ser till själva klättringen skulle jag säga såhär:

Låt välsäkrade tradleder vara tradleder.
Att placera sina egna säkringar ger onekligen en extra dimension till klättrandet. En ren tradled är dessutom "snyggare" än en rad rostfria hängare.

Enstaka bultar på farliga partier kan vara OK
Absolut inte slentrianmässigt, men på etablerade klätterklippor stör knappast en enstaka hängare så mycket.
Nog kan man sätta en enstaka borrbult på ett kritiskt parti på en i övrigt kilsäkrad led, utan att förlora sin själ.
Detta kan ju anges i föraren, så att purister kan undvika bulten om de vill göra leden "på rätt sätt".

Låt bultleder vara bultleder.
Om vi nu bortser från att det aldrig är en dum ide att backa upp bultar med egna säkringar, så bör man (i min mening) bulta ordentligt när man väl börjat.
Det är inte så lyckat om en klättrare blir fast halvvägs efter att ha påbörjat en led med bara expresser i selen, för att någon tänkt "men härifrån finns det ju kilplaceringar".
 
I föraren för Red Rock Canyon kunde jag hitta flera leder med en gradering som avslutades med TR (topprep). Härligt! Det finns folk som faktist inte behöver slänga i bultar när det finns fina topprep möjligheter.
Men här tycks den allmänna inställningen vara "Man har inte klättrat leden tills man har ledklättrat den". Går den inte att säkra med naturliga säkringar, så slå in en massa bultar för annars finns det risk att någon annan gör det och får sitt namn bredvid leden i föraren...
 
Nä, jag kan hålla med att man inte behöver slänga bultar överallt. Men samtidigt, som jag sagt tidigare, det går ju att toppa hur mycket som helst bara man skaffar sig ett tillräckligt långt rep:). Och varför ska vi överhuvudtaget klättra i berg? Är inte rensningen mycket värre än borrbultningen?

Jag tycker att Gustav inlägg ligger ganska nära mina åsikter, men jag hoppas och tror att det är den inställningen som finns hos de flesta som bultar leder i Sverige.

Vi har ännu inte kalymnosstyle på bultningen här i alla fall... (http://www.kalymnos-isl.gr/webweaver/climb/eng/sectors.html).
 
Tankar från en novis

Någon skrev om kembultar som inte alls gör lika stor åverkan. Varför kan man inte höja standarden och förbjuda andra bultar i största möjliga utsträckning?

Jag är inte insatt alls, men får vem som helst verkligen sätta upp borrbult? Det kanske också borde regleras så att de borrbultar som verkligen behövs också håller högsta möjliga standard. Till exempel kan ju SKF styra upp?

/Jonas
 
Ja det är ju inte proffs som sätter alla bultar precis... När dom sitter knasigt placerade så kan man ibland fundera på om resten är riktigt gjort...
Varför säljs förresten icke rostfria hängare och bultar?

/J
 
Re: Tankar från en novis

jonas_bard; sa:
...Varför kan man inte höja standarden och förbjuda andra bultar i största möjliga utsträckning?
Jag är inte insatt alls, men får vem som helst verkligen sätta upp borrbult? Det kanske också borde regleras så att de borrbultar som verkligen behövs också håller högsta möjliga standard. Till exempel kan ju SKF styra upp?

Hur meningsfullt är det att införa förbud som inte går att kontrollera att de efterlevs? Och förbud där det inte blir några straff eller andra konsekvenser om de inte efterlevs?
Och dessutom undrar jag vilken lag man skulle luta sig mot för att kunna döma för överträdelser.
Tror nog själv att en fortsatt debatt för att öka och upprätthålla medvetenheten om att varken borstning eller borrbultning är några grundlagsskyddade rättigheter. Allmän medmänsklighet, generositet, vidsynthet och mindre egomasturbation är andra viktiga förutsättningar för dels ett drägligt socialt klimat bland klättrare och dels för en klättermiljö som även på lång sikt kan tillgodose alla olika klättrares behov. Eftersom det finns olika typer av klättring och olika typer av klättrare, måste vi kunna samexistera utan att parasitera på varandra och på ett sätt som tillvaratar våra gemensamma intressen.

Blev det här obegripligt eller flummigt? Hoppas inte det, för tanken känns tydlig inne i mitt huvud i alla fall.
 
Allämnt tycker jag att man visst kan förbjuda saker även om det inte går att försäkra sig om fullständig efterlevnad. Resonemanget känns kanske igen från knarkdebatter, där somliga säger "legalize it" p g a det "ändå är så att alla som vill knarka gör det".

SKF skulle ju kunna har rekommendationer till sina klubbar/medlemmar om hur bultning ska gå till. Rimligen leder detta till att klättrare ändrar sin syn på hur lättvindligt man får bulta. Därigenom kan man ju tänka sig att endast syrafast* bult föreslås.

OM detta nu generellt är ett problem?


Sen ingår det förstås inte ingår i allemansrätten att bulta. Om gränsen mellan tillåten rensning och otillåten är oklar, så är det ändå så att bultandet mycket klart ligger på fel sida om gränsen.

(Naturvårdsverket ska väl dock t o m formellt angivit att borrbultar inte har miljöpåverkan, avseende skyddsvärda arter eller nåt i den stilen. Men det är en annan fråga och har inget med egendomsrätten att göra.)


*Bultar i diverse material tillverkas och säljs förstås eftersom bultarna i huvudsak används i helt andra syften. Hängarna kanske inte används till annat, men inomhus behövs ju inte rostfria hängare, och dessutom är ju en ev rostig hängare lätt att byta ut. I stora delar av vårt land håller antagligen en förzinkad hängare i årtionden utan att rosta alls. Finns dock ingen anledning att använde dem bara för det.
 
Re: Re: Tankar från en novis

pecall; sa:
Allmän medmänsklighet, generositet, vidsynthet och mindre egomasturbation är andra viktiga förutsättningar för dels ett drägligt socialt klimat bland klättrare och dels för en klättermiljö som även på lång sikt kan tillgodose alla olika klättrares behov. Eftersom det finns olika typer av klättring och olika typer av klättrare, måste vi kunna samexistera utan att parasitera på varandra och på ett sätt som tillvaratar våra gemensamma intressen.

Jag håller med att vi ska absolut tillgodose alla typer av klättring. Frågan är i vilken grad? Ska vi inte borrbulta långa helt osäkrade partier bara för att någon ska kunna headpointa dessa, antingen nu eller i framtiden? Tycker det är synd att många redan anlagda klippor vid Tyresö tynar bort pga dåliga säkringsmöjligheter, t.ex. södra ällmoraberget. (Nu är det ju tyvärr så att det inte får bultas där.)

Tänkte tillägga, som svar på Mezzners inlägg, att Linköpings KK har redan infört en bultpolicy. - http://www.linkopingsklatterklubb.se/bultpolicy

och Karlskrona Bergsportförening har en väldigt lik sådan (vem härmar vem?) -
http://hem.passagen.se/kbf/bultpolicy.html
[Ändrat av fling 2005-06-16 kl 10:14]
 
OK, kanske flertalet klubbar t o m har ansvisningar och rekommendationer. Att man inte har koll på läget visra ju möjligen hur ineffeltiv metoden är...

Dock är det ju en ganska god möjlighet att utöva inflytande över de organiserade klättrarna. Apropå lagar osv, så är det ju rimligen inte en fråga som låter sig regleras av lag. Därmed inte sagt att den inte kan regleras. T o m svenska rättväsendet tar ju hänsyn till lagar och förordningar i första hand och särskilt när dessa inte är dispositiva, därefter t ex avtal mellan parter i ett mål, andra regler i t sx branscher osv osv, ner till bruk och sedvanerätt eller vad det nu brukar vara som kommer längst ned på skalan.

En tydlig policy och ambitiös informationsapparat räcker säkert mycket långt.
(Mitt första ankare var inte rostfritt, men varmgalvat och 2 x M16 (!!). Inte konventionellt kanske, men garanterat säkert och detta i många, många år. Rostfri kembult hade förstås varit bättre.)
 
Sportklättring och tradklättring är två ganska väsenskilda aktiviteter om man ser till vilka värden man söker i klättringen. Jag har svårt att se en generell "borrbultsregel" som skulle fungera för alla tillfällen. Varje klippa skulle behöva en egen bultpolicy där läge, säkringmöjligheter och access tas i beaktande.

Generellt tycker jag att förstebestigaren rätt tas på alldeles för stort allvar och klätterpopulationens önskemål glöms bort. Det finns massor av risigt säkrade lätta leder som skulle bli perfekta för nybörjaren att träna på om de förstärktes med bultar. Antalet klättrare är mångdubbelt nu mot när dessa turer gjordes.

Den påverkan borrbultar har på närmiljön är ofta överdriven. Läste ett inlägg för en massa år sedan där någon förfasade sig över alla bultar som glänste i Flaten. Herregud, det finns ett stort skyddsrum insprängt i klippan! Och jämför man med ett elljusspår eller en tennisbana är några bultar en väldigt modest åverkan.

Sunt förnuft och förståelse för andras önskemål är väl det som gäller, som alltid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajkalajkan Everest-filmen: hur usel kommer den att vara? Klättring allmänt 5
johnliungman Varför barnklättring inte måste vara lätt och bultad Klättring allmänt 45
embl Mixleder vara eller icke vara Klättring allmänt 52
Vertical Ny inomhusvägg i Vara! Klättring allmänt 2
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
zipper Mössans vara eller icke vara? Klättring allmänt 21
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.