Borrbultars vara eller inte vara...

Måste reagera lite mer.

Men, hur illa är en borrbult på en klippa i relation till andra mänskliga konstruktioner och påfund.

Det här tycker jag är dålig attityd.

Bara för att vi människor även lyckas göra omfattande, mer eller mindre bestående, åverkan på naturen så blir det ju inte mer ok att göra mindre skada såsom att slänga sina sopor i naturen, elda däck eller borra hål i bergen.

Eller är jag helt fel ute?
 
Underhållet är inte bara en fråga om säkerhet

Det kanske framgick lite dåligt av mitt inlägg men underhållsfrågan är ju inte enbart en säkerhetsfråga. Det handlar även om en arbetsinsats som vi lägger över på framtida klättrare.

Sportklättring på bult är en relativt ny företeelse i Sverige och de flesta bultade leder har satts upp under de senaste 10 – 15 åren. Dessutom är nog tendensen att årsproduktionen av leder ökar snarare än minskar. Det innebär förmodligen att det underhållsbehov vi ser idag är litet mot det som komma skall.

Jag hoppas att framtida klättrare accepterar uppgiften vi lägger på dom. Speciellt då vi gör det utan att fråga ;-)
 
Mycket mossa ger bra möjligheter till att träna isklättring även på sommaren...
rolleyes.gif

Men att bulta ger ökad säkerhet tror jag inte på. Visst kanske de sparar några klättrare som annars skulle behöva göra långa runouts men det gör ju oxå att många oerfarna klättrare då kan klättra leden, vilket de annars inte skulle kunna göra. Jämför tex med Mont Blanc - vore det inte så lätt att ta sig upp normalvägen skulle alla okunniga inte vara där över huvud taget = klart färre olyckor.

"I don't care if the rotary club climbs Everest all sucking O's through houka pipes connected to a giant tank at base camp; as long as they leave the mountain the way they found it" – Yvon Chouinard
 
Re: åverkan...

muadib; sa:
(2002-08-29 10:10)

Jag håller inte med om att tradklättring är harmlöst för klippan. En spricklinje där man år efter år rycker fast och sliter lös kilar,...

...Skräckexemplet av detta är väl Yosemity och turer som tex Salathe wall. Denna tur hade enligt Huber varit mycket svårare att friklättra om inte aidklättrarnas i och urslagning av utrustning förstorat sprickorna, så att han fick plats för fingrarna.

Det måste väl ändå va skillnad på slitage om du lägger och plockar ut kilar för hand, eller om du använder en hammare för att slå i och knacka loss bladbultar, pitonger, mm?
 
"Min poäng är just att detta inte handlar om en klätterstil mot en annan. Istället handlar det om rätten att göra permanent åverkan på något som har funnits där i kanske miljoner år för en njutning som kanske rör sig om sekunder för en enda person."

Jag förstår vad du menar och jag respekterar det. Dock så är jag lite konfunderad över varför du enbart kallar borrbultning permanent påverkan. Om det är för naturens skull så kan vi lika gärna blanda in aspekter som källsortering, kompostering, konsumtion m.m. Min uppfattning är att normalt västerländskt leverne har större negativ påverkan och sätter större spår i naturen än borrbulting.
Det är ungefär som djurrättsdebattens skenspår när man pratar om att rädda några hundra försöksdjur, när det konsumeras hundra miljontals djur årligen av slentrian! Där ligger det stora problemet men detta projiceras på något annat, i detta fall på försöksdjursfrågan.

I klättring så påverkas naturen oavsett klätterstil. Stigarna man går på, mossan och laven som försvinner, skräp som någon lämnar, ärr på träd som folk säkrar och firar ifrån, ja listan kan göras lång. Ett borrbultsankare kan vara den bästa lösningen om man ska se till naturens bästa, under förutsättning att klättring ska bedrivas.

"När jag inte finner någon annan utväg (inkluderande att träna i ett par år) OCH den synliga påverkan är minimal, KAN jag tänka mig att det FINNS ett berättigande."

Hmmm. Okej, om jag förstår dig rätt så anser du att det finns berättigande att borrbulta. Då är min fråga: Varför? (anser inte ditt tidigare svar som tillräckligt). Vem är du att avgöra om det är berättigat? Om du inte finner någon annan utväg så gå någon annanstans där du slipper detta dilemma. Det är detta jag menar med dubbelmoral och jag tycker att det är frågan om just det. Tacka vet jag människor som står fast vid något och är konsekventa i sitt handlande. Och då väcks en till fråga. Tror du att de flesta borrbultade turerna går att säkra traditionellt?
Det kan jag säga på en gång, det går oftast inte.

"Det jag syftar på är att den person som vill sätta upp en bult, enligt min åsikt, först bör tänka jäkligt noga på om detta verkligen är den enda utvägen, därefter på om det blir ett ingrepp för andra (som kanske tycker att hela idén om klättring är ett fånigt påfund) och om ingreppet går att dölja."

Om man ska ta hänsyn till allas intresse hela tiden så kan man lika gärna stanna hemma. Dock är sportklättring sportklättrarnas intresse och utövarna är MÅNGA. Det du tar upp om att vissa kanske tycker att klättring är ett fånigt påfund är ett argument som helt saknar relevans i debatten. Meningsmotståndare finns överallt, jag tycker att t.ex. att golf, skytte och ridning är fåniga påfund, men inte fan kräver jag att dessa utövare ska sluta.

"Du nämner att sportklättring handlar om att klättra svårt och hårt. Jag menar att du inte klarar lika höga graderingar som med trad, då just sättandet av säkringar gör att det blir hårdare fysiskt."

Sportklättringen handlar om klättringen, inte säkringsförfarandet, men visst vet jag att det blir jobbigare att lägga eget, tro mig jag vet. Men som jag skrev, det handlar om klättringen som fysik företeelse, inte mental (i bemärkelsen läskig, obehaglig). Det primära är att klättra, det sekundära är att göra det säkert. Det sekundära har mindre plats i sportklättringen då det inte är detta det handlar om.

"Men framför allt - vad hindrar dig från att göra denna hårda, svåra led på topprep? ...den saken har jag definitivt inte begripit än."

Där håller jag med dig och där är jag inte helt bestämd. En anledning kan nog vara att jag är uppvuxen med tanken att en led inte är friad förrän den är ledd, huruvida detta är ett bra argument eller ej uttalar jag mig inte om, men det kan vara en förklaring. Att det är på det viset kan man i så fall skylla de som cementerade dessa normer (ej sportklättrare). De största prestigejägarna är inte sportklättrarna utan de som drömmer om att vara någon de inte är! (läses misslyckade machoklättrare)

"Däremot pressar jag mig ofta över min förmåga och tar fall i mina säkringar. Har det känts som om mina säkringar inte varit tillräckligt bra, har jag helt enkelt klättrat ned och gjort iordning en toppsäkring."

Då ligger du inte på max, och det är just det som det handlar om.

"För att försöka dra en parallell till höjdhopparen. Mattan är säkringarna och tycker jag de är för tunna, så sätter jag dit skyddsnät (topprep), men varför jag skall asfaltera en hel stadion (åverka en klippvägg permanent med borrbult) har jag mycket svårt att se nödvändigheten i."

Asfaltera!... jag tänker inte ens ge mig in i jämförelsen igen.

" ...respekterar ditt val att inte pressa dig psykiskt..."

Vad snackar du om? Vad vet du vad jag gjort eller inte gjort? Jag pressar mig psykiskt rätt ofta. Jag kan erkänna att när jag ledde "Psykodrama för autonoma" på Skramsö så pressade jag mig hårt psykiskt. Jag gick på topprep först, men det kändes inte tillräkligt bra att leda.
Det slutade med att jag knöt in mig och började leda, för jag visste att jag hade en enorm överkapacitet. Dock visste jag att inget skulle hålla för ett fall förrän det svåra var över, 15-20 meter upp. Tro mig... jag vet hur det är att pressa sig psykiskt.

Jag vill verkligen inte rabbla meriter över vad jag gjort men jag tror faktiskt att jag gått hårdare, läskigare och faligare saker traditionellt än vad du har sportat!
Om det stämmer, varför är det så? Min inställning till sportklättring leder till utveckling, samma utveckling som du verkar vara skrämd av.

Jag måste också säga att jag anses relativt konservativ till bultning i min närmaste klätterkrets, men jag har förmågan att skilja på äpplen å päron.
 
Grattis

Örjan

"Varför är en borrbult ful? Varför är spåren av mänsklig aktivitet i naturen fult? Människan är en del av naturen, mänsklig påverkan finns (nästan) överallt."

Intressant aspekt, sätter saker i nya perspektiv.

"Dock har jag på senare tid även klättrat några bultade leder utan att lida nämnvärt. Det är en annan typ av klättring som berikar livet."

Gratulerar!

MVH Robin
 
Fortfarande off

Tack Kaninen och Rob men jag fattar fortfarande inte. Jag kan inte komma ifrån att allt känns som ett ända stort hycklande, kan man kritisera borrbultarnas berättigande med miljöaspekter och sedan gå upp och bo på Kebnekaise fjällstation - den syns och märks betydligt mycket mer (det finns kanske bättre exempel). Det blir för mycket sila mygg och svälja kameler. Bulta där det är berättigat m.a.p säkerhet och clearat med markägaren.
 
Brandmannen,
om man bombar Afghanistan åt helvete bryr sig ingen.
Sätts det en bult blir det ett jävla liv!

Så enkelt och logiskt är det.
 
Svar

Hej Macaco och ni andra!

Till Macaco.
Jag skrev tidigare:
"Varför är en borrbult ful? Varför är spåren av mänsklig aktivitet i naturen fult? Människan är en del av naturen, mänsklig påverkan finns (nästan) överallt."

Detta var inte argument för borrbultning. Läs en gång till. Jag ställer två frågor för att ge en funderare. Varför är en borrbult ful jämfört med parkering vid Kullaberg (tack för det exemplet Brandmansmicke).

Sista meningen citatet gör ett allmänt uttalande om människan och hennes plats i naturen.

Men visst, kom igen med fler mothugg! :-D


En sak till:
==================================
Om det är ok med markägaren så bla bla. Här börjar vi komma in på f-n så kniviga (läs: djupa) grejor (visst, lagen säger att...).

Vem har rätt att förändra för framtida generationer (som inte ens är födda)?

Svar: Alla har rätt till denna förändring (vi gör det varje dag) enligt principen: Jag handlar efter bästa förmåga med hopp om en bättre värld. Någon kanske tycker att världen blir bättre om Göran Persson hängs. Jaha, kanske det...
===================================

Debatten håller oss vitala och ger oss ny vinklar på verkligeheten.

/Örjan ;-)
 
Traverser

Hej Duracellkaninen!

Du skrev:
"Traverser? Två topprep så är saken biff."

Jaha, kanske det, om traversen är kort. På Grönbrinksberget söder om Stockholm finns en travers över tre replängder. Det känns som det skulle gå åt ganska många (fler än 2) topprep på denna led för att slippa för stora pendlingar.

/Örjan :-D
 
Ang långa traverser

Vad stoppar dig från att använda fler topprep???

Det är ju det här jag jagar (mer fantasi och genuin vilja att inte välja den lätta skadliga vägen). (Ironiskt) ungefär så här; Nä jag klarar det inte med ett topprep/min Friend 1, alltså bultar jag. Jaså, kunde jag använda två topprep? Nä, det räcker inte ändå, så jag bultar ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajkalajkan Everest-filmen: hur usel kommer den att vara? Klättring allmänt 5
johnliungman Varför barnklättring inte måste vara lätt och bultad Klättring allmänt 45
embl Mixleder vara eller icke vara Klättring allmänt 52
Vertical Ny inomhusvägg i Vara! Klättring allmänt 2
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
zipper Mössans vara eller icke vara? Klättring allmänt 21
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.