Nya Sverigeföraren

OT: Jag tror att det är en allmän tendens att man är mer "försigkommen" med att ta för sig i och av naturen i norra Sverige, än kring Stockholm. Lite paradoxalt, men samtidigt naturligt.
Jag är ofta i trakter i nordlliga Sverige, där i och för sig alla spår syns länge, men samtidigt är det så få som beträder markerna att man nästan vet vems fotspår det är man ser kring byn, trots att det handlar om hundra eller tusentals hektar som trafikeras.
Kring Stockholm är det såna mängder med människor på vissa ställen i skogen, att det dels finns nog med marodörer för att det ska se dj-vligt ut, men dessutom är antalet trampande fötter så stort att även de försiktiga gör att det ser ganska upptrampat och slitet ut.

Skyltarna på Vårdberget (utanför Stockholm), är lite roliga, och stör rimligen inte flanörer som annars skulle trott att det befann sig i jungruliga marker, och den orangea pilen på Sörmlandsleden (utanför Oxelösund) är så rolig och liten att den är gott och väl acceptabel. Men jag är emot fortsatta ingrepp, för att orientera klättrare så får man väl skärpa sig med utformningen av föraren om det är för svårt att hitta.
 
OT:
Eller så kan den som utsetts som bergets värd, av lokala klätterklubben, ha genomgång med alla som anländer?
 
jag håller helt med här... det är ju inte naturskådning vi håller på med, vill man uppleva naturen i all sin prakt så borde man bege sig till fjällen eller annat naturskönt område... klättring är i slutändan en form av sport, det har borstats, det har bultats å här å var har det chippats...

Vi är ju alla olika, för mig är klättring ett sätt att uppleva och vistas i naturen samt ta mig till ställen (toppar) som är omöjliga på annat sätt.. Hade inte den biten funnits med hade jag heller inte klättrat.
 
Men snälla.

Starta en egen tråd om träplankor, metallskyltar och naturupplevelser.
Den här tråden handlar om nya sverigeföraren
 
Var inne på nya Sverigeföraren igen med tanken att rita in ett par nya leder. Verkar vara väldigt låg aktivitet där. De har öppnat en nätbutik nu i juli (prioriteringar?) medan det mesta andra verkar vara som förut. Inte heller någon aktivitet på deras forum. Har jag missat något, ni som är mer insatta?
 
Det verkar ju onekligen som ett steg uppåt - om det nu är så att det inte är buggigt, eller jobbigt att revidera/uppdatera.
Det fina med Sverigeföraren var egentligen att den var så dominant, populär och omfattande. Den fungerade lite som en central förare i vilken nytursrapportering kunde anses vara gjord på ett enkelt sätt.

Funktionaliteten var helt enkelt tillräcklig, och sen kanske den inte var så sexig. Men den nya varianten är ju oöversiktligt, och det verkar vara besvärligt att bidra i den. Sen kanske jag inte är så intresserad av att lägga tid på uppdateringar om det är så att nån driver webshop på sidan och kanske underhåller webshopen med högerhanden och föraren med vänsterhanden. Och utan bidragen från klättrarna är ju en nätförare helt ointressant.
 
Holy Sh*t! Snacka om bildkvalitet!?

En "normal" dag vid stanage, Ambulanshelikoptern är där och hämtar ut nån som har landat "lite" hårt...

Fantastisk klippa och inte en bult inom synhåll.

Hoppas det gick bra.
 
Holy Sh*t! Snacka om bildkvalitet!?

En "normal" dag vid stanage, Ambulanshelikoptern är där och hämtar ut nån som har landat "lite" hårt...

Fantastisk klippa och inte en bult inom synhåll.

Hoppas det gick bra.

Haha, jag missade ambulanshelikoptern först, men nu såg jag. Sorligt, men kul!

Bilden är väl tagen med en sådan där modern bildkompositionsteknik, alltså flera bilder som har satts ihop av en dator. Det är väl möjligt att ta en sådan bild på den klippan, inte säkert att andra klippor lämpar sig för samma typ av bilder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.