Bästa varianten på pålstek vid inknytning

Med detta sagt vill jag också säga att vi håller på att se över just denna regel, då det känns som en något överdriven kontroll.
Det är troligt att vi tar bort kravet rörande inknytning, men att vi har kvar kravet att alla ska kunna visa och kontrollera en 8-knut vid uppklättring och att det är den som används vid kurs.
Detta tycker jag vore en mycket rimlig hållning!
 
Ja, inte helt oväntat vaknar denna tråd till liv! :)

Nu tycks det dock som att knopen inte var färdigslagen. Vilket iofs är förvånande - jag brukar hävda att en felslagen pålstek oftast kollapsar helt innan du hinner klättra.
 
Det svåra/farliga med pålsteken är väl att den inte är lika vanlig som åttan (iaf inte i Sverige) och att det därför kan missas något vid en kamratkontroll om en replagspartner inte har så stor erfarenhet av att knyta in sig med pålstek. Det hela blir ju inte lättare av att det finns flera olika avslut.
 
Det jag läste var att den inte var avslutat med en avknytning. Jag tolkade det som att den inte hade stoppknut eller motsvarande. Dvs att Pålsteken var klar, men inte kompletterad med extraknut.

I helgen som gick satte jag fast mig med pålstek ett antal gånger, samtliga med stoppknut av någon variant, men om pålsteken görs utan stoppknut så håller den väl "himla bra" bara den är åtdragen korrekt från början... problemet är väl att den kanske kan bli mindre åtdragen av nån slags reprörelser och att man kanske ändå inte drar åt hårt nog alla gånger.

Jag vet inte, vid ankarbygge så tycker jag det finns så få bra alternativ i vissa lägen, så där använder jag den gärna - men min avsikt är ju att alltid komma ihåg stoppknut. Men artikeln kanske visar att alla kan glömma förr eller senare.
 
Precis John.

Faran är egentligen att någon bara hör att "det går bra att knyta in sig med pålstek" och tolkar det som att den pålstek du lär dig i scouterna är OK.

Det är (nästan) lika illa som om någon skulle höra att man ska "knyta in sig med en åtta" och bara slår en enkel åtta genom selen på något sätt. (alltså utan återträdning).

Inga knopar är immuna mot misstag.
 
Inga knopar eller tekniker är omöjliga att misslyckas med, och troligen kan man i princip också säga att alla tekniker, rätt utförda vid rätt tillfälle är säkra.

När sedan någon gör fel, kan man ju förstås säga att det berodde på ett slarv som naturligtvis är oacceptabelt. Min gissning är att John Long även kunde ha sagt det innan olyckan - och egentligen även efter olyckan - men faktum är ju ändå att misstaget gjordes.

Jag antar dock att syftet med diskussioner om vilka knopar som är bäst, är väl att komma fram till vilka knopar som både har de bästa egenskaperna då de är rätt utförda, men kanske ännu mer att komma fram till om det finns vissa knopar som faktisk innebär en större risk för att användaren gör ett misstag.

För att komma fram till det får man väl betrakta statistiska utfall, och då gäller det både att se till hur ofta nån skadar sig, och i någon mån försöka ställa det i relation till hur vanlig tekniken är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.