Fallträning, nedklättring

grön c3 / blå alien är mycket riktigt svåra att avgöra om de sitter bra. De som jag tycker är tokbomber brukar jag mentalt tilldela 30% risk att svika om jag inte kunnat provdra de hårt från flera riktningar. Svart ailen c3 #00-000 kan jag inte avgöra om de är bra eller dåliga rent visuellt.

Vad tycker du att du åstadkommer med att "provdra"? Krafter som du kan åstadkomma med att provdra med en hand är ju ganska långt ifrån kraften vid ett fall.
Svart Alien är fö endast graderad för aidklättring, inte att leda på (men många gör, som jag själv, men det är ju bra att veta och lägga fler säkringar i närheten när det är möjligt...).
 
Vad tycker du att du åstadkommer med att "provdra"? Krafter som du kan åstadkomma med att provdra med en hand är ju ganska långt ifrån kraften vid ett fall.
Svart Alien är fö endast graderad för aidklättring, inte att leda på (men många gör, som jag själv, men det är ju bra att veta och lägga fler säkringar i närheten när det är möjligt...).

Man ska naturligtvis vara medveten om den begränsade kraft man presterar med handen - men ibland lossnar ju kammarna även för handkraft, och då kan man ju i alla fall upptäcka det!

I någon mån så är det väl så att om man drar för hand så märker man om "självhämningen" överhuvudtaget träder ikraft p g a vinklar och friktionskoefficienten. Om det inträffar är det ju i viss mån så att en större kraft inte innebär att kammen lossnar. Jag bortser då från den deformation som vid högre kraft påverkar läget. (Plastisk deformation i alugodset, och klippkristaller som går sönder.)
 
En riktig provdragning kan man mycket riktigt inte göra när man klättrar på blick. Man kan göra sitt bästa och rycka kammen hårt åt flera håll, men ibland går ju inte ens det.

Huvudanledningen till att små kammar dras ut är att de inte sitter som de skall, utan att någon kam vilar mot en kristall som krossas av krafterna i ett fall. I viss typ av klippa är detta lätt att se och undvika, på viss typ av klippa nästan omöjligt. Om man liks fallit av så kan man passa på att provdra och hopptesta.

Jag har för övrigt aldrig hört talats om kammar av andra märken än CCH eller Omega som sviktat på grund av materialbrott, oavsett storlek på kammen.

För övrigt gillar jag denna video som visar hur riktigt taffligt placerade friends dras ut:
http://www.youtube.com/watch?v=iM6D8Kw2prg
 
Jag har för mig att en av kammarna som lossnade för Göran Kropp var illa tilltygad.
Jag kan också tänka mig att småkammar lossnar p g a deformaion som bara är mycket ytlig och inte direkt kan säga ha att göra med att kammen havererar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Medveten fallträning på egna säkringar? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.