Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven

Jag var vid Törnskogsklippan förra veckan, tycker igen att det är bra om man sett klippan ifråga. Den består av en övre och en nedre del, där, i stora drag, sportturerna finns på övre och tradturerna på nedre. Hade tyvärr inte borsten med mig, tradklippan var lite väl mossig. Jag tycker man hittat en bra uppdelning beroende på klippans natur och struktur och har uppfattat det på samma sätt som johan att det rör sig om en led som bultats och andra som bultats om.

Vi som kommer från norrort i Stockholmsområdet kommer alltid uppskatta det arbete som läggs på vårt lite klippfattiga område (klippor finns nog om man letar men det är inte så många som utvecklats, något för framtiden)

Är för övrigt imponerad över Christers snabba agerande. Ett extra ankare är dessutom en mycket bra förbättring. Tack Christer!
 
Min tanke är just det att det bör finnas lite lättare leder som är välsäkrade för personer som börjar leda. Ofta är det ju dessutom så att nybörjare ofta har ännu mindre erfarna säkringsmän och det är ju synd om endast personer med kapacitet att klättra 6a-leder ska kunna klättra den här typen av led. Visst man kan klättra topprep, men de flesta av oss vill ju förr eller senare börja leda och då kan det vara trevligt att ha något lite enkare att börja med.

Var nyligen i Kroatien och klättrade och då var det bultat ca varannan meter oavsett grad det rörde sig om, vilket var väldigt trevligt. Gillar annars att klättar trad och tycker inte att man ska bulta i onödan men om man väl har bultat en led kan man väl göra det ordentligt....
 
Toppen Christer!
Jag skrev förra inlägget utan att kolla av alla där i mellan. Ska se om jag inte kan komma ut i helgen om vädret tillåter och spana in leden. Tack så mycket.

Får helt enkelt komma på något annat att önska mig i julklapp....
 
Jag kan ju tycka att det där med att ha bultstegar för att kunna lära sig leda är ett litet fattigt argument. Varför kan man inte lära sig lägga kil säkert? Jag tror det tog tre år mellan jag lade min första kil och klippte min första bult.

Jag tror att det som ger mig avsmak är när klippor och leder ska prepareras, dvs anpassas efter flyktiga idéer och individer. Klättring blir väldigt artificiellt då. Därför kan jag också tycka att dåligt bultade leder gärna kan få vara som de är, då det blir mer slumpmässigt; precis som man aldrig kan kritisera en tradled för att den saknar ett killäge där det skulle passa. Leder ska inte vara tillverkade!

Det är väl det "gamla" vanliga (egentligen nya) att man ska börja inomhus (topprep sen kanske leda), sport och sen trad. Man kan självklart göra så, men man kan LIKA GÄRNA börja med trad direkt. Tycker att trenden att rekommendera detta, och se det som det naturliga, är lite synd...

Sen är jag väl en bortskämd göteborgare.
 
Jag kan ju tycka att det där med att ha bultstegar för att kunna lära sig leda är ett litet fattigt argument. Varför kan man inte lära sig lägga kil?...........


Grejen är att nu pratar du som att alla ska bli trad klättrare, nu är det ju så att sport och trad är 2 helt olika sporter och vissa kanske inte ens vill lära sig att lägga kil utan dom vill sportklättra!

Sen tycker jag personligen är det är totalt idiotiskt att lära sig leda på livsfarliga leder! Ofta om man är nybörjare så klättrar man med nybörjare och då är man ett replag som inte har nå erfarenhet, och då tycker jag man ska vara så lära sig konsten på ett säkert sätt, inte med potential ond bråd död,

Men de är väl lite grejen, dom flesta sportklättrare har respekt för tradklättrare men tradklättrare har ingen respekt för sportklättrare för att det är inte "riktig klättring"
Nu är jag bara generell och menar absolut inte alla och kanske inte ens dom flesta! Men liiite så är det




---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.832916,20.528424
 
Grejen är att nu pratar du som att alla ska bli trad klättrare, nu är det ju så att sport och trad är 2 helt olika sporter och vissa kanske inte ens vill lära sig att lägga kil utan dom vill sportklättra!

Sen tycker jag personligen är det är totalt idiotiskt att lära sig leda på livsfarliga leder! Ofta om man är nybörjare så klättrar man med nybörjare och då är man ett replag som inte har nå erfarenhet, och då tycker jag man ska vara så lära sig konsten på ett säkert sätt, inte med potential ond bråd död,

Att jag föreslog lägga kil var mest ett allmänt påhopp om att det inte är säkert att lära sig leda på kil.

Ingen har föreslagit att man ska lära sig leda på livsfarliga leder. Man får ju välja vilka leder som man själv tycker är lagom. Alla leder behöver inte vara superbekväma för att folk ska lära sig leda på dem. ALLA (sport)klättrare har ju tydligen lärt sig leda utan att en i nuläget obekväm led har pepprats med bultar, och väldigt få har slagit ihjäl sig på sina första leads (har aldrig hört talas om någon faktiskt).

Sedan är ju en led i sig alldrig farlig, utan bara i kombination med en viss klättrare och handling. Att sola en välsäkrad led på sin gräns är väl farligt, att klippa fel är farligt, att ha en nybörjare som säkrare kan vara farligt osv. Leden själv är alldrig farlig. Den bara är.
 
@ embl

Jag har varit med att bulta flera leder på Törnskogsklippan så jag är skyldig till att du känner dig ledsen. Jag beklagar detta.

Den som inte har varit vid Törnskogsklippan och sett berget, lederna och terrängen har svårt att vara trovärdig vad gäller kritik om mängden bultar.

Skywalker
Är min nytur och jag valde mellan att sätta 3 eller 4 bultar. Eftersom jag är en tolerant och snäll person valde jag att göra en välbultad led så att även rädda nybörjare ska kunna lära sig leda utomhus. En bidragande orsak var också insteget. Första bulten sitter lågt för om man trillar där riskerar man att falla ned på en hylla, vidare 10 m ned i skogen och bryta nacken. Några killägg finns för övrigt inte på leden.

Röda trappan
Är retrobultad och definitivt inte överbultad. Tidigare säkrades den med 1 st kil och 1 rostig pitong. Pitonger är ur ett kvalitativt, objektivt perspektiv att jämställa med borrbultar eftersom de förstör klippan och likaledes är en extern säkringsmöjlighet, så jag tar för givet att du ogillar pitonger på samma sätt. Kontentan blir då att jag och min kamrat har bultat 1 st killägg på en 6 m lång led. Tråkigt att du känner dig ledsen över det, men det går nog över.

Krakatau, Foxy Lady
Definitivt inte överbultade. Krakatau har bultats om och fått en bult extra. Anledningen är att man hade markfall i ett krux på 6 meters höjd, rakt ned i en klipphäll. Det var m a o en dåligt bultad sportled. Foxy Lady är en nytur, bultad precis som vilken sporttur som helst.

Nybörjar tur
Bultades 1994 så jag kan inte svara för förstabestigarens val.

Man måste hålla i minnet att sportturer vanligen bultas tätt i början för att undvika markfall. På en klippa som Törnis som bara är 9 m hög så blir det följaktligen ganska många bultar.

Det ska tilläggas att Törnskogsklippan även har flera fina kilsprickor som jag aldrig skulle bulta. Mångfald är viktigt inom klättersporten. Det måste finnas seriösa sport- och kilturer samt välsäkrade dito, aidleder, mixleder och you name it. Ungefär så som det ser ut i dag.

Den rädsla och oro du ger uttryck för är vanlig hos en del tradklättrare som bara klättrar trad. Men hittills har inte alla fina kilsprickor i Sverige bultats och det kommer aldrig heller att ske. Jag skulle bli glad om du och dina vänner klättrade kilturerna på Törnskogsklippan, det har hänt alltför sällan. På samma sätt hoppas jag du kan glädjas åt att andra klättrar bultade sportturer, även om antalet bultar är svårt för dig att acceptera.
 
Markfall... När är det egentligen markfall? När är en led farlig? Skall bultarna sitta tätare än att det påverkar säkerheten? Jag säger inte att det skall vara farligt, men gärna läskigt.

6 meter får väl ändå räknas som bouldering eller? Skall vi ta bort den dimensionen? Nybultade leder är, som många påpekar, lagom läskiga, ingen dimension i farlighet.
 
Hej på er jag har varit ute idag efter jobbet och bultade om första halvan av "Ett moln i byxor",
Leden har nu fått en ny bult på insteget och ytterligare två som jag borde ha satt från början.
...
Jag har även satt ytterligare ett topp-ankare då det ofta är flera replag som klättrar på lederna samtidigt.

Bra jobbat! Håller med om att den bultningen var för hardcore för en nybörjarled, och jag har flera gånger sett nybörjare leda den skakigt med potentiella 8-9 meters markfall.

I övrigt en mycket urspårad och jobbig tråd. :)
 
En eloge till er som varit och bultat och rensat vid törnskogsklippan. En klippa som knappt klättrats på på grund av kanske inte så lyckad bultning förut är nu klätterbar utan att riskera livet. Kan inte förstå klagomålen när det gäller bultars vara eller icke vara på denna del av klippan. Tycker definitivt inte att man skall bulta upp klara tradleder men den övre delen av klippan är inte kilvänlig. Att lite bultar på denna del av klippan skulle sticka i ögonen på folk kan jag inte förstå. Finns mycket annat skrot runtomkring som stör mer. Till exempel till vänster om den bultade delen sticker det ut armeringsjärn för att hålla ihop klippan. Ovanför finns det gamla gunnebostängsel. Den nedre delen av klippan som har kilturerna är i princip helt igenmossad. Man skulle kunna önska att kilvännerna tar vara på den delen av klippan. Klättrar själv både sport, trad och bouldrar så jag är inte den som bara förespråkar bultad klättring.
 
@ PK69

Tackar, det värmer att läsa ditt inlägg och inspirerar till fler framtida förbättringsåtgärder för Sthlms-klättringen. Precis som du skriver har jag och min polare Anders tänkt när vi bultat klippan. Cred även till Klippsmurfen.

Anders har lagt ned tusen spänn ur egen ficka för att bulta nya leder på klippan, själv har jag lagt ned ett par hundra bagis. Därutöver har Bultkommittén i Stockholm bidragit med en mindre del. De rena tradlinjerna finns kvar och ska så förbli, det vore naturligtvis kul om de klättrades någon gång.

Andreas
 
Tackar, det värmer att läsa ditt inlägg och inspirerar till fler framtida förbättringsåtgärder för Sthlms-klättringen. Precis som du skriver har jag och min polare Anders tänkt när vi bultat klippan. Cred även till Klippsmurfen.

Tack Andreas. Att skriva på ett forum är enkelt, att lägga ned timmar och egna ekonomiska resurser något helt annat. Jag tycker all cred går till er! Keep up the good work :)
/Steffen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.