Grönbrink: Fick mail av en arg jägare

Precis som det alltid kommer finnas människor som aldrig i livet kan tänka sig att sakta ner till högsta tillåtna hastighet för att underlätta för andra förare att köra om den där bilen som kör i 65. (Min erfarenhet är att det är fortkörare som är sämst på att visa hänsyn i trafiken, de skall fram till varje pris.)


dom där breitling-klock-behängda-staelvonholstein-bmw-snubbarna, har jag inte heller mycket till övers för, om det var dom som avsågs, dom är väl om möjligt ännu krångligare att ha och göra med. men det finns ju ett hyfsat stort gäng som ligger i spannet 65 till 110 på motorväg...

Jag ser en fin framtida marknad för en ny klätterpryl: ultralätt skottsäker väst "Petzl Bodyarmour", med tillhörande kevlar-hjälm.

kan du också försöka behålla produktionen inaför landets gränser ser jag snarare att du bidrar till tillväxten.
 
dom där breitling-klock-behängda-staelvonholstein-bmw-snubbarna, har jag inte heller mycket till övers för, om det var dom som avsågs

Nja, det brukar nog mest vara nyare Volvo och Audi som ligger och blåser i vänsterfil så jag aldrig får en chans att köra om husvagnarna och hästtransporterna som ligger i högerfilen.
 
Är lite nyfiken på hur man skall kunna ha koll på all jakt som bedrivs. Älgjakt, Bockjakt, grisjakt, morkullejakt, andjakt, grävling, räv etc. etc. etc. som många har olika jakttider.
Nu är det väl förvisso Älgjakten och bockjakten som är störst. men ändå. Svårt att inte trampa någon på fötterna.
 
Ömsesidig respekt bygger på att den är just ömsesidig. Om vi inte visar någon som helst respekt för andras intressen så kan vi inte förvänta oss att andrar visar respekt för våra intressen. Ganska enkelt om man tänker efter lite.

/Thomas J

tja, svårare än så här behöver det faktiskt inte vara
 
Vad folk glömmer är att det finns inga "klätterförbud" utan bara rekommendationer. Alla restriktioner mot var och när man får klättra bygger på att vi vill bevara allemansrätten i den form den är nu för alla framtida klättrare.

Allemansrätten bygger på att visa hänsyn mot person, natur och djur och i gengäld få möjlighet att vistas i skogen. Vad är problemet?
 
Markägaren får betalt av jaktlaget. Hur mycket har du betalat för att klättra?

Återigen, jägarna har betalat för rätten att jaga, inte till ensamrätt till skogen. Vandrare, svamplockare och fågelskådare har inte heller betalat, men de har likväl rätt att röra sig i skogen. Att det sedan tydligen är livfarligt att vistas där (trots att alla jägare är så fenomenalt skickliga skyttar) är en annan historia.
 
Nu borde väl diskussionen kring ämnet allemansrättens begränsningar pga jakt vara uttömt.
Hur ställer vi oss nu ifall skogsägaren får för sig att börja fälla träd mitt under bärsäsongen.
Är det livsfarligt att vistas där?
Bör jag se upp, och hur hittar jag i så fall några bär?
Bör man ha på sig hjälm för att våga vara i närheten?
För det är självklart helt uteslutet att en sån sak kan få inverka på min allemansrätt och rätten att fritt få ströva runt i skogarna!
 
Återigen, jägarna har betalat för rätten att jaga, inte till ensamrätt till skogen. Vandrare, svamplockare och fågelskådare har inte heller betalat, men de har likväl rätt att röra sig i skogen. Att det sedan tydligen är livfarligt att vistas där (trots att alla jägare är så fenomenalt skickliga skyttar) är en annan historia.

Sant.
Men värdet av att vara sams med markägaren är (imho) mycket större än värdet av att klättra just under älgjakten.
 
Ja, eftergiften är ju inte stor, och inte heller är det en märklig önskan. Vi kan ju också konstatera att om markägaren vill, så kan han nog hindra oss att parkera i skogen där vi "ska" parkera.

Så ett lite samförstånd är aldrig fel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.