Hörby - Klippan under Kristi flygare helgen!

Jag skall ta en tur på Ås-ås leden under Kristiflygare helgen (1:a - 4:e maj). Har aldrig vandrat på denna sträcka tidigare men vad jag uppfattat av många av er andra skåningar så verkar det vara en favorit. Hoppas bara på fint väder.

Skall ta bussen till Hörby och vandra längs leden till Klippan där jag tar tåget hem igen.
Drygt 8 mil blir det om jag räknat rätt.

Skall experimentera lite med olika grejer och pröva en del nyinköp.
Bla min nya WM SummerLite sovsäck.
Dessutom skall jag testa att sova i endast yttertältet (vilket jag bara gjort sommartid innan) med ett ground sheet och ett cellplastsliggunderlag. o.s.v. Skall bli spännande!

Är det någon annan som skall ut denna sträcka under tiden?
I så fall kanske vi stöter på varandra!

//Peter
 
Ett litet tips...

Om du åker med SkåneExpressen 1 till Hörby så finns det en busshållplats öster om Hörby som heter Ekeröd. Det är bara ett rastställe uppe på Linderödsåsen, där ås-till-ås-leden korsar väg E22. Då är du direkt uppe på åsen, i naturen och på skåneleden. Och det blir inte längre än att starta i Hörby.
 
Om du åker med SkåneExpressen 1 till Hörby så finns det en busshållplats öster om Hörby som heter Ekeröd. Det är bara ett rastställe uppe på Linderödsåsen, där ås-till-ås-leden korsar väg E22. Då är du direkt uppe på åsen, i naturen och på skåneleden. Och det blir inte längre än att starta i Hörby.

Tack för tipset!
Men det var precis så jag hade tänkt göra. Skrev Hörby bara för att folk skulle fatta bättre då ;)
//Peter
 
Vilken led!

Har aldrig gått denna led tidigare men vilken underbar miljö man passerade. Har varit i Skäralid tidigare men aldrig så lång in i ravinen.

På torsdagen var det skitväder (ösregn) och då gjorde jag det klassiska misstaget att gå alldeles för mycket. Detta resulterade i skavsår på båda lilltårna.
Fredagen och Lördagen var smärtsam, trots seriös tejpning. Sedan på söndagen var det mycket bättre och det var skönt.

Det var en himla tur att man gick med stavar med tanke på höjdskillnaderna och det hjälpte nog till när det gällde skavsåren också.

Kommer nog gå leden igen, med en förhoppning att jag inte skall få skavsår. Det är lite svårt att uppskatta allt när det enda man tänker på hela tiden är hur ont det gör när man sätter ner varje fot.

Men det var förvånadsvärt mycket asfaltsväg (vilket jag hatar) och det var tråkigt.

//Peter
 
Men det var förvånadsvärt mycket asfaltsväg (vilket jag hatar) och det var tråkigt.

//Peter

Den sträckan jag gick Åstorp-Röstånga (nästan) var inte så mycket asfalt , bara lite vid Maglaby. Håller med om att det är jättetrist! Lite väl mycket väg, grusväg, dock, från Gålarp tills man kom fram till Klåveröds strövområde. Kanske beror det på en förväntningar, jag var inställd på mera väg än vad det var!

Hälsn. BrittMarie
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.