Fasadklättring.

Men så dog ju herr osman just av ett sånt hopp. Fast jävlar vad coola grejer man hann med.

Angående brohopp så har jag en fundering om att man borde kunna få ner fallfaktorn.
Genom att göra ett ankare vid "landänden" av bron och dra ett rep längs med bron till hoppplatsen. Vid hopplatsen gör man en form av mellansäkring av slingor och karbiner.
Om repet löper genom dessa två borde man väl få ner fallfaktorn rejält oavsett om man svänger eller "bungeejumpar"?
Kanske ner till typ 0.5?

Funderar på att pröva så om nå¨nting är fel med tänket får ni gärna säga till.

-aron
 
alzheimers; sa:
Men så dog ju herr osman just av ett sånt hopp. Fast jävlar vad coola grejer man hann med.

Angående brohopp så har jag en fundering om att man borde kunna få ner fallfaktorn.
Genom att göra ett ankare vid "landänden" av bron och dra ett rep längs med bron till hoppplatsen. Vid hopplatsen gör man en form av mellansäkring av slingor och karbiner.
Om repet löper genom dessa två borde man väl få ner fallfaktorn rejält oavsett om man svänger eller "bungeejumpar"?
Kanske ner till typ 0.5?

Funderar på att pröva så om nå¨nting är fel med tänket får ni gärna säga till.

-aron

Bra tänkt! Skulle nog funka. Men glöm inte att det blir mer rep som töjer sig, så du inte faller i backen (vattnet). Ett rep töjer sig ca10%

Jag har tänkt att använda två rep. Där det ena repet är lite slackare än det andra, då får man även ett rep i backup.

Lycka till!!

//Gustav\\
 
Om man fäster hopprepet på motsatt sida om den man hoppar från så får man en pendel istället för ett faktor 1 fall rakt ned. När man hoppar kan man trycka ut en bit från bron för att få en större pendel. Då blir det inget ryck utan bara en jäkla flygtur :)

Kom ihåg att skydda repet och gärna ha ett extra säkringsrep.

Se bild: http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=16319
 
när jag va mkt yngre klättrade jag upp i fårhultsmasten utanför västervik. inser nu att det inte va så smart och jag skulle aldrig göra det idag...
 
...

realdoll; sa:
när jag va mkt yngre klättrade jag upp i fårhultsmasten utanför västervik. inser nu att det inte va så smart och jag skulle aldrig göra det idag...

Då har du i alla fall varit upp i en av dom högsta byggnadsverken i sverige, Fårhultsmasten är 335 meter hög och delar 1:a platsen tillsammans med tre andra radio/TV-antenner.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.