Expeditioner Egna och andras, pågående eller planerade

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3.67 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2012-12-06, 08:34
MunkenOdos MunkenOdos är inte uppkopplad

Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen?

Kille på 22 år som söker folk som är sugna på att bestiga Elbrus i sommar nästa år. Vore schysst ifall man kunde samla ihop ett gäng.

Har lite erfarenheter av småberg men inget större.
Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 10:49
jonkandonkan jonkandonkan är inte uppkopplad

Jag är riktig sugen på Elbrus.

Jag har inte mycket erfarenhet och därför tänkte jag åka med "Swedish Expeditions" men datumet kanske inte passar så bra för mig (avfärd dagen efter Ironman).

Det jag kan räkna som erfarenhet är väl att jag har Topprepskort,waow! Eventuellt fler utbildningar i vår. Samt genomgått höghöjdsutbildning för höghöjdsaktiviteter på lägergård (klättertorn, höghöjdsbanor m.m.). Är van med friluftsliv i sommarmiljöer, och långa endagsettapper i svenska fjällen. Kanske inte mycket till hjälp i en expedition, men är inte sen att lära
Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 15:54

Citat:
Ursprungligen postat av jonkandonkan Visa inlägg
Jag är riktig sugen på Elbrus.

Jag har inte mycket erfarenhet och därför tänkte jag åka med "Swedish Expeditions" men datumet kanske inte passar så bra för mig (avfärd dagen efter Ironman).

Det jag kan räkna som erfarenhet är väl att jag har Topprepskort,waow! Eventuellt fler utbildningar i vår. Samt genomgått höghöjdsutbildning för höghöjdsaktiviteter på lägergård (klättertorn, höghöjdsbanor m.m.). Är van med friluftsliv i sommarmiljöer, och långa endagsettapper i svenska fjällen. Kanske inte mycket till hjälp i en expedition, men är inte sen att lära
Jag är alltså van med diverse säkringsarbete och knopar m.m. Men inte just att gå i replag och glaciärräddning o dyl. Där det senare torde vara det svårare som man borde övat! Skulle vilja gå en Alpinkurs (t.ex. STFs ivid Kebne) men blir för mycket ekonomiskt med bådadera under samma sommar...
Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 08:57
MunkenOdos MunkenOdos är inte uppkopplad

Citat:
Jag är alltså van med diverse säkringsarbete och knopar m.m. Men inte just att gå i replag och glaciärräddning o dyl. Där det senare torde vara det svårare som man borde övat! Skulle vilja gå en Alpinkurs (t.ex. STFs ivid Kebne) men blir för mycket ekonomiskt med bådadera under samma sommar...
Jag har gjort en lyckad bestigning av Mont Blanc och jag vill att man fixar själv. D.v.s. inte åker med en massa guider och turer, kostar så in i helevete mycket mer. Skönare att fixa allt själv.
Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 13:30

Ja, just därför hade jag velat gå en kurs i syfte att investera i kunskaper/färdigheter s.a.s så man i framtiden kan bedriva allt större "expeditioner" utan guider m.m. Tänker främst på säkerheten, räddningar och så. Besitter du sån kunskap? Men jag är ingen expert på Elbrus, i goda förhållanden kanske inknytning etc och chansen för olycka minimal.
Svara med citat
Gammal 2012-12-16, 22:39
TeodorB TeodorB är inte uppkopplad

Hej!

Jag vet inte om du såg men skrev ett brev till dig här på utsidan.
Jag är grymt intresserad av elbrus. Har inte mkt mer erfarenhet än svensk fjällvandring, sportklättring inomhus och en klippklättringskurs. Kommer dock gå en glaciärkurs innan sommaren, troligtvis en hel veckas nere i chamonix, någon vecka innan en sånhär expedition. Vill på allvar lära mig grunderna så att man kan bidra med kunnande vid framtida expeditioner. Hur ser planerna ut just nu och hur många skulle du vara intresserad av ingår i en sådan här expedition? Kanske att man försöker lägga upp lite gemensam träning och förberedelse här under våren?
Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 15:56

Ja nu är vi ju tre som visat intresse i a f.

Jag är lite kluven på hur mycket som krävs. Beror väl på vägval, jag känner inte så starkt för normalleden med lift och allt utan hellre lite mer utmaning. Östra leden? Då är frågan vad som krävs i kunskap och erfarenhet, normalleden verkar ju vara utan hinder. Östra verkar inte heller vara alltför svår, eller snarare riskfylld. Men man vill ju vara på säkra sidan
Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 15:12

Lever ni?
Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 18:03
friluftsinorr friluftsinorr är inte uppkopplad

Jag har planerat att besöka Elbrus i slutet på augusti, kommer troligtvis åka med en svensk grupp. Just nu funderar jag på val av skor och sovsäck, svårt att veta hur höjden påverkar kroppen. Vad har ni tänkt gå i för skor?
Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 20:00
[email protected] (Jonathan Ljungqvist) joonathan__@hotmail.com är inte uppkopplad

Mont blanc

Citat:
Ursprungligen postat av TeodorB Visa inlägg
Hej!

Jag vet inte om du såg men skrev ett brev till dig här på utsidan.
Jag är grymt intresserad av elbrus. Har inte mkt mer erfarenhet än svensk fjällvandring, sportklättring inomhus och en klippklättringskurs. Kommer dock gå en glaciärkurs innan sommaren, troligtvis en hel veckas nere i chamonix, någon vecka innan en sånhär expedition. Vill på allvar lära mig grunderna så att man kan bidra med kunnande vid framtida expeditioner. Hur ser planerna ut just nu och hur många skulle du vara intresserad av ingår i en sådan här expedition? Kanske att man försöker lägga upp lite gemensam träning och förberedelse här under våren?

Hej!
Kul med denna tråd. Jag har vandrat i Chamonix, och bestigit kilimanjaro. Ska gå grundkurs klippa i maj och innan det göra GMU.

Jag har läst på mycket om både mont blanc, och Elbrus. Är sugen på att kombinera långfärdscykling/ bergsbestigning nästa sommar.

Vad skulle en veckas glaciärkurs i Chamonix kosta? skulle vara riktigt roligt att gå den, hur gammal är du Teodor?

Mvh Jonathan
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 22:05

Vi söker fler deltagare till expeditionen!

Vi kommer förmådligen köpa http://www.pilgrim-tours.com/i ... 3/lite/index det paketet, utan guide. (900kr) Eventuellt fixa allt själv men förmodligen inte.

Datum lutar mot avfärd kring 15 Juli.
Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 20:15
Ticken Ticken är inte uppkopplad

Citat:
Vi söker fler deltagare till expeditionen!

Vi kommer förmådligen köpa http://www.pilgrim-tours.com/i ... 3/lite/index det paketet, utan guide. (900kr) Eventuellt fixa allt själv men förmodligen inte.

Datum lutar mot avfärd kring 15 Juli.
Jag är intresserad av att följa med, lite beroende på vilka datum det blir osv. Har ni knåpat ihop någon planering man kan få ta del av? Hur länge räknar ni med att vara borta och vad räknar ni med för totalkostnad?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:26.