Pulksele utan hängslen?

Jag har hittat selen för att dra pulka, men än så länge endast sådana med hängslen. Finns det inga utan hängslen? Alltså bara ett midjebälte med fästen för rep för att dra pulka?
 
Pulkabälte

Själv så använder jag, sedan några år, Dragråttans Ergo bälte vilket jag är oerhört nöjd med.

http://www.dragråttan.se/gallery_17.html

Samma bälte säljs nu också av Segebadenpulkan:

http://www.segebadenpulkan.se/produkter/3.produkter.asp?ReqObjektID=136

Sen vet jag flera som använder konverterade alpina klätterselar vilket är ett bra alternativ om man ska färdas över glaciär. Perfekt för alpinister som vill kunna klättra och fira sig snabbt och lätt, men där selen inte stör skidåkningen.
Finns många att välja på men några populära är:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=1828

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDCOULOIR

eller

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=CAMPAIRCRHARNESS

/ Daniel
 
Bättre sko eller sadelmakare kan sy fast band med D-ringar på ditt valfria höftbälte eller som ovan nämnd klättersele.
go tur
 
Att

ha draget på rätt nivå på höften har stor betydelse. Dvs draget skall sitta lågt.

Jag har helt enkelt tagit ett ca 6 cm brett läderbälte och gjort fyra hål i sidorna där jag knutis en kort slinga av nylonrep 6 mm. i dessa öglor krokar jag i skaklarna.

När man drar i knixig terräng kan man styra pulkan bra genom att vinkla höften om skaklarna är väl fixerade mot höften.

Thure
 
Tack alla för svar.

Jag borde gett mer info inser jag. Jag ska inte klättra (vill alltså inte ha benslingorna) och inte heller ska jag bli dragen av hundar. Jag vill köpa ett sele och alltså inte producera det själv eller instruera någon annan att göra det åt mig.

En av selena som era länkar leder till verkar vara till för att dra pulkor "som inte är så tunga". Vad det betyder är ju lite svårt att veta. Jag ska dra cirka 70 kg, i vart fall inledningsvis.

Jag söker ett sele som jag kan använda på Grönland när jag skidrar över nästa maj. Jag kommer att ha pulka utan skaklar. Vi använder rep.

Så - är det någon som känner till något köpessele som jag kan fästa i mina rep så att jag kan dra pulka över Grönland?
 
Sy själv?

Sy en sele! Det är enkelt, du gör det lätt på en kväll. Det mesta materialet hittar du i närmsta väsorterade syaffär, eller med komplement på friluftsaffären. Bör inte kosta mer än en hundring.

Har du en gammal ryggsäck kan du alltid slakta den och få materialet gratis och slipper en del grundsömnad.

När du syr den själv kan du alltid anpassa den som du vill ha den. Själv föredrar jag att kunna fästa den i ryggsäcken istället om man bär tursäck. Blir lite ryckigare men tycker det känns luftigare.

Om du inte redan har en gammal klättersele känns det som ett dyrt alternativ att köpa för att sedan sy om.

//david

Sen är det ju alltid kul att ha gjort den själv i skrytfaktor för oss som inte tycker renovera huset är guds gåva till människan....
 
David, som jag tidigare skrev: Jag vill köpa ett sele och alltså inte producera det själv eller instruera någon annan att göra det åt mig.
 
Kanske OT

men jag skulle välja skaklar om jag skulle dra pulka över den grönländska inlandsisen och i synnerhet om det blir att ta sig upp på isen från havsnivån till fots men ni kanske flyger direkt till isplatån? Fjellpulkens hopfällbara skaklar tar inte mera plats en pulkan.

Skall ni ha med Kite?

Kommer du att ha liten ryggsäck också? I så fall kan du överväga att fästa draglinor eller skaklar i ryggsäckens höftbälte.

Thure
 
sajberjohan: det är precis vad jag kommer att göra. fick samma info från en av mina guider som du gav mig nu. tydligen kommer jag att behöva hängslena emellanåt dessutom. ska beställa från sportsnett. ska bli skönt att slippa skavsår på höfterna från repen!


thureb: vi ska ta oss upp på isen för egen maskin, men vi använder rep ändå. jag är jätteglad över det. jag har testat både rep och skaklar och jag är inte vän med skaklarna. med ett rep kan man dra till sig pulkan. den kanske åker in i en i nerförsbackar men den puttar en inte framåt i alla fall. och man slipper hålla på och koppla bort pulkan varje gång man vill ha något som ligger i den. vi ska visst ha ryggsäckar på ryggen när vi går upp på isen men sedan ska de ligga i pulkan. antar att det är en smaksak. på de två turer jag genomfört hittills har jag haft ryggsäck och jag har tidigare även använt ryggsäck när jag dragit däck. de som testat utan säger att det är skönt att slippa.

ingen kite den här gången, vem vet hur det blir under en andra (?) tur!
 
Varför vill du ha utan hängslen? Jag har testat och det är kass för tunga pulkor. Vill man slippa hängslena är det ju bara att häkta av dom från axlarna och låta dom hänga på sidorna, alltid bra att kunna variera.

Brukar du få ont av hängslena eller är det pga krångel att ta av och på jackor som du vill köra utan? Vilka problem har du haft med tidigare pulkselar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.