Oländig och hård grottexpedition i Sverige.

Stiftelsen för strategisk forskning?
Svenska Seglarförbundet?
Stöldskyddsföreningen?
Svenska Scoutförbundet?
Sverige Segelfartygsförening?
Svenska Sjuksköterskeförbundet?
Svenska Skidförbundet?

Jag planerar en expedition till Sydamerika på över en månad, nu när jag blivit uppmärksammad på att medlemskap i SSF krävs för att den skall betraktas som seriös vill jag givetvis vara med?

Vilken av ovanstående uppradade föreningar som Google associerar med SSF är det jag skall lösa medlemskap i? Min expedition har en budget på över 100.000 och det vore ju förargligt att missa en sådan viktig detalj.

I dialogen frågar Kalle (medlem i SSF = Sveriges Speleologförbund) Janne (tidigare aktiv grottis i SSF) efter litet info. Herrarna känner varandra sedan tidigare.

Jag som nybörjargrottis har inte träffat Janne tidigare, men hittade hans namn på SSF:s hemsida i ett av forumen där. Kalle är dock ett bekant namn, även om vi inte träffats (än). Av den anledningen gjorde jag en pudel som jag tror Janne förstår innebörden av.

Hur Chremytos kan använda den dialogen som utgångspunkt för ett spydigt inlägg begriper jag inte.
 
romantiskt vildmarksäventyr (som det skrivs om ganska ofta på Utsidan)

Ovanstående spydighet tolkar jag inte in som om det bara skulle gälla grottdykare utan alla vi som planerar äventyr genom utsidan utan att vara anslutet till några officiella förbund. Kanske något överreagerat men detta är en allmän attityd även bland exempelvis dykarna och alpinisterna som är rejält tröttsam.
 
Ovanstående spydighet tolkar jag inte in som om det bara skulle gälla grottdykare utan alla vi som planerar äventyr genom utsidan utan att vara anslutet till några officiella förbund. Kanske något överreagerat men detta är en allmän attityd även bland exempelvis dykarna och alpinisterna som är rejält tröttsam.

I så fall ber jag om ursäkt att formuleringen blev i vagaste laget. Vad jag menar är att det tämligen ofta finns inlägg att läsa där trådstartaren är litet väl naiv i sin föreställning av vad en planerad expedition egentligen kräver.

Och kommer vi till grottor så tillkommer fler risker än den ovane (inte Jan) kanske inser från början.

Den som skadar sig i en grotta kan inte bara ringa fjällräddningen (om telefonen nu skulle fungera några meter under jord). I de svenska fjällen är det nog bara SSF:s grotträddningsfolk och räddningscentralen i Bodö i Norge som har utrustning och kunnande att få ut en person som inte kan ta sig ut på egen hand.

Sedan finns risken för att skada formationer i grottan också. Senast i somras såg jag att någon vid ett tidigare besök i Lullehatjårrogrottan använt färgspray för att markera vägen tillbaka till utgången. Det tillhör dessbättre ovanligheterna, men det är också alltför lätt att knäcka en stalaktit eller trampa i känsliga formationer på grottgolvet om man som besökare inte är försiktig.

Besök i grottor kräver definitivt inte medlemsskap i Sveriges Speleologförbund, men jag tycker det ändå är viktigt att känna till vilka risker som finns och hur man undviker att skada sig själv eller grottan.
 
Jag tror vi tar oss dit ganska lätt. Anledningen till att jag skrev att det blir hårt är att terrängen är hård där grottorna eventuellt finns. I sammanhanget tar man sig dit fort men man ska inte räkna med stigar eller lätt terräng. Visst kan man vara där kortare tid. Meningen med det här projektet är inte att springa runt i grottor utan att rekognosera ponentialen för en storgrotta i området och kanske ta sig ner i ett eller annat hål. Jag vill bilda en överblick av området som förberedelse för att kunna ta dit rätt personer nästa gång. Därför tycker jag projektet lämpar sig för personer utan grottvana men med stor vana av att leva utan support. Någon med bra navigeringsvana och GPS vore önskvärt.

OBS: Eventuella fynd kommer enbart ges ut till Sveriges Speleologförbund [SSF] och det råder tystnadsplikt om de positioner som eventuellt hittas. Det är av yttersta vikt att sedimentärt material och annat som kan vara av värde för geologer lämnas orört. Detta är nämligen en förutsättning för en större, sponsrad expedition.
 
Låter mycket spännande. Att redan nu säga om man kan sätta av en hel månad hösten 2013 är ju båda lätt och svårt. Just nu står det inget i kalendern, men det kan ju hinna hända mycket innan dess.

Så som det ser ut nu är jag tämligen intresserad. Min erfarenhetsnivå kan du se i min profil...

Det är ju fortfarande mycket tid kvar till hösten 2013. Och innan man verkligen säger ja eller nej till en sådan här expedition så skulle man ju vilja se vilka de andra är. Jag antar att ni/du fiskar lite efter folk och sedan väljer ut några lämpliga. Sen vore det ju trevligt om man fick lite mer information.
 
Jag hade två infallsvinklar för den här expeditionen:

Infallsvinkel 1:
Helikoptrar, värmekameror, gedigen och tidskrävande genomgång av kartmaterial, topografi och geoligiska data. Mycket folk. Bergsklättrare och duktigt SRT folk. Datorer, elverk, massiv logistik, stort basläger och mycket mat. Jag har inga garantier för att hitta något. Expeditionen skulle sannolikt ha stor budget och liten framgång.

Infallsvinkel 2:
Se det mer som en trevlig, målmedveten fjällvandring med målet att hitta grottor. Stanna i områden som verkar intressanta för beskådning med kikare och andra okulära instrument. Kanske ta med 40 meter rep för kontroll av eventuella exponerade partier. Alla ansvarar för egen mat och vi reser i liten enhet med lite utrustning. Expeditionen har liten budget, inga sponsorer men kanske stor framgång.

Då jag inte vet mycket kan jag inte säga mycket. Därför sparar jag infallsvinkel 1 till de som har lust, orkar leta sponsorer i mer än ett år och har tid. Man kan säga att det vi eventuellt hittar som förtrupp bäddar för en tyngre expedition. Den kommer inte jag vara samordnare för men om vi kommer iväg 2013 kommer eventuella observationer lägga grund för en eventuell större expedition.

Utan att avslöja för mycket handlar det om området från Mo i Rana till Glomfjord i Norge fast på Svenska sidan. Det handlar om ett specifikt område dit det är en bit att vandra. Terrängen som ska rekognoseras är oländig och svårforcerad. Jag letar i det här fallet efter längre och större grottor av karsttyp (Kalksten).

Jag ska själv titta närmare på diverse källor under året. Jag letar en grupp på kanske fem personer och kanske kommer en av de personerna vara samordnare för en senare större grupp. Jag är själv medlem i SSF men alla behöver inte vara det. För att skydda det vi finner är det av yttersta vikt att vi håller positionerna hemliga.
 
Hittade en grotta för några år sedan längs en sjöstrand. Jag hittde den när jag var ute och pimplade. Sjön är kraftigt reglerad och grottöppningen kan bara nås vid lågvatten under vintern, (Om snö och istäcket medger att den lilla öppningen syns, vill säga) Det var en intressant och spännande upplevelse. Jag antar att det finns åtskilliga liknande grottor som bara väntar på att bli upptäckta. Att jag såg denna öppning var helt och hållet slumpen. Finns det några ledtrådar om vart man kan tänka sig att hitta grottor? Jag menar om det är vanligare med grottor i vissa speciella bergarter och/eller bergsformationer? ...eller är man helt utlämnad till slumpen?
 
Kort svar: När det gäller kalkstensgrottor är min erfarenhet att de kan finnas i princip var som helst där det finns kalkhaltigt berg av rätt kvalitet. De bildas på ställen där vatten kan tränga genom och utvidga dem till passager. Eftersom många bildats under istiden kan de vara långt upp på bergväggar och andra ställen där det en gång funnits vatten. Genom att studera topografi, geologi, sprickbildningar och känna till nivåerna på eventuella issjöar kan man göra vissa förmodningar om att där kan finnas något. Det finns många fler kategorier grottor men för det här projektet är jag inne på just karst.

Blockgrottor finns ofta i anslutning till branter som havererat i samband med att de blivit fria från vatten. Bodagrottan är ett geologiskt mysterium som sannolikt består av att metanis har exploderat i bergets inre. Det finns sprickgrottor och vågsvallgrottor. Det är svårt att förutsäga var de finns.

Grottor håller på klimatet. Detta kan man nyttja då värme kommer att tränga ut under vintern. I ett snölandskap kan man ibland se att där finns något bara genom att studera snön. Värmekamera hade kanske också gått att använda men jag känner inte till något projekt som gjort det.

Har du anmält ditt fynd till Sveriges Speleologförbund?
www.speleo.se
 
Ska nog bara ägna mig åt kortare turer i fortsättningen. Det här är det enda lilla spännande projekt jag har kvar. Sen kan jag dö och blomma som lantbrukare istället.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...