Ni som varit upp på Kebnekaise!?

Jag syftade på sikten :).

...att gå upp utan att se något..?

//J

Har provat en gång. Kommer inte hända igen...

Men vädret kan bli bättre också. Stod en gång och tvekade halvvägs upp till toppstugan efter virrumvare om det verkligen var värt resten av höjdmetrarna. Då såg vädergudarna min nöd ;) och så sprack det upp och blev tillräckligt fint väder för att ha lite utsikt. Men det vet man ju inte förrän man står där.

Ett tips är att fråga på stationen, de brukar ligga rätt i sina gissningar (baserade på erfarenhet). Kolla om de har en guidad toppbestigning eller om de har ställt in den - en ledtråd...
 
Om det bara är mulet då? Är det värt att gå då?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Att det är mulet när du startar betyder inte att det är mulet när du står på toppen. Vädret växlar fort i fjällen. Självklart skall du gå även om det är mulet på morgonen.

Kräver man sol, blåhimmel och vindstilla innan man beger sig blir det inte mycket gjort i fjällen.

Mitt tips: Ta med rejääääääääääääääääääääääääääääält med käk. Blir en lång dag.
 
Har varit uppe en gång. Gick med guide från fjällstationen som försäkrade att "alla kan gå upp med oss". När vi kom upp på snödrivan och skulle traversera åt höger, innan vi klättrade upp på platån (jag talar nu om östra vägen upp som guiderna från Keb fjällstation går), tyckte jag att det var för mycket luft under mig. Instruktionen var att stanna en bit upp och invänta guide, men "aldrig i livet" att jag stannade i det läget - jag klättrade hela vägen upp på platån direkt. Kom så småningom upp på toppen som var helt full med turister som jag. Vi var två grupper efter några fulvädersdagar och jag och min blivande fru vände ganska omgående.

Vid nedfärden talade jag om för guiderna att jag "aldrig i livet" kommer att ge mig ut över det stupet igen. Idoga övertalningsförsök från guiderna att de skulle bära mig ner, etc, stod jag emot, och vi gick västra vägen ner på egen hand. Det gick bra, var inte så högt eller brant och tog förstås mycket längre tid (ca tre timmar, vi hann precis in på restaurangen innan de stängde).

Vad jag vill säga med detta inlägg, är nog att lita inte helt på guiderna, tänk själv. För mig som är höjdrädd var östra vägen alldeles för mycket, jag passade bättre på västra vägen.

Hoppas trots allt att ni får en bra topptur och minst lika fint väder som vi hade, för vi har goda minnen från toppen.
 
Ska jag upp igen så ska jag ha med mig mer mat. Var i klenaste laget när jag var upp och gick tom på slutet. Glöm inte solskyddet! Det gjorde jag, såg ut som jag hade en kromosom sjukdom dagen efter! :)
 
Det jag lärde mig var...

...vänd inte i dimma, åtminstone inte förrän du suttit och väntat LÄNGE för att se om den lättar ;)
 
Det är högt och finns inget lä. Det blir alltså kallare och blåsigare än i dalen. Molnen kan mycket väl innehålla nederbörd; jag har fått hagel på toppen mitt i sommaren.

Lite vikt i ryggsäcken känns inte på plattmark men känns tydligt när det går uppför. Packa lätt, men inte för lätt.

Tänk på att dagen kan bli lång, och kommer att bli tung. Ta åtminstone med en ordentlig lunch och en hel del "småkäk". En påse frystorkat, 1 påse mandlar och 150 g choklad känns lagom för min del.

Västra leden är fysiskt jobbigare (längre och fler höjdmeter) än östra, men östra förutsätter viss kunskap (eller vilja att ta lite risker) och att man inte är alltför höjdrädd.

Sätt ett stadigt tempo med regelbundna korta raster; det lönar sig snabbt, och tvingar dig att titta på utsikten på vägen.

Att nå toppen och inte ha utsikt är tråkigt, men man vet inte förrän man är där om det blir något eller ej. Om man inte har något viktigare att göra, eller behöver hushålla med krafterna, så tycker jag att man bör gå upp och hoppas på att sikten blir bra när man kommer upp. Det är så tråkigt att sitta på fjällstationen och inte göra något vettigt hela dagen, och sen höra folk komma tillbaka och berätta att det klarnade upp några minuter och utsikten blev jättebra.
 
Många pauser

Vi gick västra leden och jag bad en guide om tips dagen innan. Det bästa tipset lyder: 25-5!
Alltså gå 25 minuter (eller 30 då, men inte mer!) och rasta 5. Och drick och ät något VARJE rast, om så bara en klunk vatten och litet nötter och russin.
Plus en eller två längre matraster förstås.
På så vis delas den långa och jobbiga västra leden upp i småbitar och man slipper tänka framåt mer än 25 minuter i taget. Bara att lägga bit till bit.
Det andra jag lärde mig är av egen erfarenhet: Skit i vädret! Att nå toppen i vågrät snöstorm (i början av juli i år) och tio meters sikt är också en häftig upplevelse. Och vem orkar vänta på klart väder?
Det tredje är att vara noggrann och försiktig när sikten är riktigt dålig. När vädret var som värst stannade vi till vid varje röd ledmarkering och lokaliserade nästa innan vi gick vidare.
Vi (mamma, pappa och 15-åring och 13-åring) kom upp på första försöket och det är i alla fall pappans häftigaste friluftsupplevelse. Så här långt.
 
Det kan absolut vara värt att gå upp även i dåligt väder (såvida man inte blåser iväg). Mindre folk och har man tur får man sticka huvudet ovan molntäcket på toppen (har hänt mig). Jag går i princip alltid upp när jag passerar, tycker det är en fin tur.
 
Vi lärde oss att det var bra att ha ett bas läger i Kitteldalen och att man ska ha med sig tillräkligt med vatten och mat på vägen upp.
 
Vi lärde oss att det var bra att ha ett bas läger i Kitteldalen

Ja! Var inte rädd att korta av toppturen genom att använda ett framskjutet basläger. Turen från fjällstationen och hela vägen upp tar en stund, oavsett om man går östra eller västra, och det går att göra framskjutna basläger i båda fallen.

Östra leden erbjuder viss möjlighet att tälta precis innan glaciären (eller på om man har prylar och kompetens för det). Kanske mest intressant om man ska göra nån längre utflykt över toppen (t.ex. kamvandringen till nordtoppen), men bra att känna till. Man kan också komma dit från Tarfala, runt Kebnetjåkka, istället för från fjällstationen.

Västra leden går att korta antingen genom att tälta i Lattjovagge närmre Kitteldalen, eller uppe i Kitteldalen. Om man verkligen vill ha kort till toppen finns även snöfältet i botten av Kaffedalen, men dit är det inte helt enkelt att få med sig lägerprylarna. Att tälta i Kitteldalen ger bra tillgång till Tuolpagorni, vilket ju kan vara ett utflyktsmål i sig, eller avslutning på topptursdagen om själva toppturen gick snabbt.
 
1. Bli inte nerslagen om du inte kan gå första dagen. Gå upp och ta en fika eller två i Tarfala. Ta med en bok och njut.

2. Ta med gott om mat, gör det till en mysig heldag snarare än en stressig dag.

3. Fundera på om det verkligen är värt det. Många får vänta flera dagar innan de kommer upp, och på den tiden hinner du till Vakkotavare och får se betydligt mer av vår fina natur.
 

avslutad210712

Gäst
Durlings led absolut lättast

Östra leden absolut roligast men jag tvivlar på att den passar för alla. Dessutom betydligt lättare att gå uppför än nerför. Rekommenderar att gå så långt som möjligt efter östra sidan av Jökelbäcken innan man vadar den eftersom västra sidan nedanför den nedre glaciären är riktigt brant med mycket lös jord och lösa stenar. Riktigt slitig att gå nerför. Gå tidigt på säsongen så slipper man barsmält Björlings galciär och framförallt uppgången från den mot berget.

Västra leden slitig och rätt trist. Ta ordentligt med vatten i Kitteldalen på vägen upp för det finns sällan vatten före Kaffedalen och det behövs.

Ta mycket att äta med för det är slitigt. Hur många skulle gå 10-12 timmar hemma på plan mark utan något att äta men upp på Kebnekaise tycker man att man kan gå på en macka eller två. Fungerar inte så bra.

Med tanke på det man ser så är det förvånande att så många tar sig upp och att det sker mindre antal olyckor än det verkligen gör.

Till sist - vägen upp till Kebnekaise måste vara det värsta exemplet på nedskräpning i fjällvärlden. Kaffedalen ser för j*vlig ut om man tittar ner mellan stenarna. Vem orkar släpa upp en full 5-liters saftdunk men måste lämna den tom däruppe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
johnliungman Har du varit i Kazakhstan? Expeditioner 1
NattaZatta Föreläsare sökes som varit på större äventyr Expeditioner 29
robert.karlstrom.77 Ställer upp! Expeditioner 0
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
smilfink sverige nerifrån o upp Expeditioner 4
KLAGER 7 dagars expedition upp på kebnekaise med rullstol Expeditioner 6
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
mhenning Snorkel på bil Expeditioner 15
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
bastuper Kartor på nätet som visar befolkningsmängd Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.