Jävlas med varandra -resa.

Funderar på att vara ute i fält i tre veckor solo. Hade tänkt Sarek i April. När jag såg en annan tråd kom jag på idén att åka skidor solo fast vara flera personer. Alla måste åka/ stanna samtidigt och vara inom synhåll. Man följer förbestämd rutt. Vid vissa tillfällen ger man signal till varandra om ändrade förutsättningar som kodats i förväg. Ingen övrig kommunikation skall ske. Bra träningsform för mentala förberedelser?

Det skulle till exempel kunna vara att en i teamet bestämmer att det är dåligt väder samt att alla deltagare måste försöka gräva bivack omedelbart, fel på utrustning, osv. Man har tillgång till varandras packlistor för att kunna ställa till det för den andra. Ett föremål får placeras i någon annans packning för simulering av olika situationer (reparation, sjukvård, osv). Man skulle också kunna ägna sig åt denna träningsform helt solo men där någon annan har förbestämt vad som ska ske i förseglade kuvert.

Någon som har andra ideer när det gäller detta tema?
 
Senast ändrad:
Funderar på att vara ute i fält i tre veckor solo. Hade tänkt Sarek i April. När jag såg en annan tråd kom jag på idén att åka skidor solo fast vara flera personer. Alla måste åka/ stanna samtidigt och vara inom synhåll. Man följer förbestämd rutt. Vid vissa tillfällen ger man signal till varandra om ändrade förutsättningar som kodats i förväg. Ingen övrig kommunikation skall ske. Bra träningsform för mentala förberedelser?

Det skulle till exempel kunna vara att en i teamet bestämmer att det är dåligt väder samt att alla deltagare måste försöka gräva bivack omedelbart, fel på utrustning, osv. Man har tillgång till varandras packlistor för att kunna ställa till det för den andra. Ett föremål får placeras i någon annans packning för simulering av olika situationer (reparation, sjukvård, osv). Man skulle också kunna ägna sig åt denna träningsform helt solo men där någon annan har förbestämt vad som ska ske i förseglade kuvert.

Någon som har andra ideer när det gäller detta tema?

Jag föreslår att du tar ett skor som är aningen för små, ett billigt skittält, en riktig +15 sommarsovsäck (gärna tung), lämnar myggmedel hemma, karta och kompass också, väntar in ett mäktigt lågtryck och ger dig iväg. Dom mentala påfrestningarna borde klara av jobbet på mindre än 3 veckor. ;)
 
Jag föreslår att du tar ett skor som är aningen för små, ett billigt skittält, en riktig +15 sommarsovsäck (gärna tung), lämnar myggmedel hemma, karta och kompass också, väntar in ett mäktigt lågtryck och ger dig iväg. Dom mentala påfrestningarna borde klara av jobbet på mindre än 3 veckor. ;)

Nu är det ju vinter i sarek i april... så myggmedlet lär han ju inte sakna iaf.. =)

Inte så stor risk att man skulle behöva regnkläder heller, även om den finns...
 
Det har funnits, och finns säkert fortfarande kurser där kursledarna, om det inte händer av sig själv, på olika sätt iscensätter olika scenarion för att deltagarna tex. ska lära sig att hålla koll på varandra, öva nödbivackering eller navigering. Tanken är inte helt fel om man vill öva sånt tror jag, men själv föredrar jag att vara ute i grupp framför solo.
 
Det blir lite trist när trådar blir sönderhackade av oseriösa och ifrågasättande inlägg. Kom med något konstruktivt istället.

Tanken är att simulera oförutsedda saker. Det är svårt att ordna på egen hand. Om det finns någon serös som kan tänka sig att ta en titt på min utrutningslista innan jag åker och som kan tänka sig att ordna med lite situationer åt mig vore det bra. Det samma gäller om någon vill prova på den här träningsformen. Då kan jag skicka några brev med instruktioner.
 
Funderar på att vara ute i fält i tre veckor solo. Hade tänkt Sarek i April. När jag såg en annan tråd kom jag på idén att åka skidor solo fast vara flera personer. Alla måste åka/ stanna samtidigt och vara inom synhåll. Man följer förbestämd rutt. Vid vissa tillfällen ger man signal till varandra om ändrade förutsättningar som kodats i förväg. Ingen övrig kommunikation skall ske. Bra träningsform för mentala förberedelser?

Det skulle till exempel kunna vara att en i teamet bestämmer att det är dåligt väder samt att alla deltagare måste försöka gräva bivack omedelbart, fel på utrustning, osv. Man har tillgång till varandras packlistor för att kunna ställa till det för den andra. Ett föremål får placeras i någon annans packning för simulering av olika situationer (reparation, sjukvård, osv). Man skulle också kunna ägna sig åt denna träningsform helt solo men där någon annan har förbestämt vad som ska ske i förseglade kuvert.

Någon som har andra ideer när det gäller detta tema?
Detta är antagligen en bra mental träning, om man praktiserar det solo. Överlåter man till andra att jäklas med en, kan det säkert lätt spåra ur, vilket inte minst bekräftas av redan givna kommentarer.
För övrigt påminner denna idé om när äventyraren Göran Kropp talade om sina uppladdningar.
Han berättade att han hade slagit upp ett tält ute i skogen där han skulle bo en viss tid. Han fick aldrig komma tillbaka till tältet förrän han hade sprungit 1 mil. När han gjort detta så ställde han en väckarklocka i blindo. När klockan ringde nästa gång så var han tvingad att springa en mil igen! Detta upprepades under en ganska lång tid som förberedelser inför betydligt större äventyr!

Lycka till!
Lars Östlin
 
Det var den typen av manövrar som inspirerade mina förberedelser förra vintern. Det skulle kunna gå att ha en massa lappar, dra dem slumpmässigt men har inte kommit på någon bra trigger eftersom det skulle behövas några händelser under en treveckorsperiod. Man får även en övning i självdiciplin så det inte blir att ligga i sovsäcken.
 
Drivkrafterna är olika men att offra egen tid och pengar på att ha det obra verkar korkat. Vida billigare att hemma leka 1700-tal och sluta med kyl och varmvatten. Tagelskjorta efter behov.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.