Visum till Pakistan

Hej,

Jag och en vän planerar att åka till Shimshal i norra Pakistan för klättring i augusti.

Vi har rätt mycket av planeringen och förberedelserna färdiga, men pakistanska ambassaden i Stockholm kräver en guide och inbjudan från en officiell researrangör och pekar på denna fantastiska hemsida: http://www.tourism.gov.pk/travel_guide.html

Hur kommer man runt detta, eller hur kommer man billigast undan? Egentligen vill vi inte ha någon guide över huvud taget.

Mvh
Andreas
 
Berättade du/ni för ambassaden att ni skulle klättra?
Det måste vara anledningen till att de kräver en guide etc.
Eller att det tillkommit en ny regel, men det låter som ett helt absurt krav.
Jag har inte råkat ut för några krav av den sorten det halvdussin gånger jag ansökt om visum till Pakistan. Om det är så att ni berattat att ni ska klättra, tala om för dem att ni ångrat er och bara ska besöka Islamabad, Lahore och några andra storstader. Då kan de knappast kräva att ni ska ha en PTDC-guide.
 
Jag skrev inget om klättring i visumansökan, men jag skrev att jag skulle till Gilgit. Det väckte uppenbarligen misstanke för ambassaden ringde upp mig och berättade om krav på officiell guide. Man tvingas ju till att luras på nåt vis för att få visum utan att köpa tretton kameler, fjorton bärare och en mindre tältstad.

Ett sätt är personlig inbjudan från någon i Pakistan. De skriver ett litet brev och skickar med en kopia på sin legitimation och lovar dyrt och heligt att de ska valla runt en mellan kända turistmål. Eller så skriver man som Corax sa att man bara ska åka till Lahore och sightseea.

Vår resa vette sjutton om den blir av nu. Gah!
 
Jag har samma problem. Mailade ambassaden som krävde en guide förr att ge visum.

Vi ska resa landvägen iran-pakistan-indien. Tänker knappast ha en guide i hasorna. Eller som tömmer plånboken.

Kommer någon på ett sätt att komma runt detta så berätta!!

Det snackades om att en inbjudan (är det samma som "letter of invitation") från en vän kan göra att man slipper guide. Vad krävs då av denna vän? Vi ska till exempel couch-surfa och det är inte omöljligt att en av dessa hostar kan tänka sig att skicka inbjudan. Men vi vill ju inte ställa till det för den personen. Vad händer om han/hon lovar att "valla oss runt" landet och myndigheterna sedan upptäcker att vi reser ensamma?


MVH John
 
Man kan ansöka om ett "visit visa" på samma blankett som den för turistvisum. Då behöver man en pakistans privatperson som referens och slipper guidefirma. Som sagt ska referensen skriva ett letter of invitation och skicka med kopia på sin legitimation. Det framgår av ambassadens regler.

Vi skickar in en sådan visit visa-ansökan idag och hur det går får jag väl svar på om några dagar. Annars får det väl bli Georgien. Med en önskan om en viseringsfri värld!
 
Visserligen Inte samma land men äker till Kina och Mustagh Ata nu på söndag, och fick uppmaningen av arrangören att inte nämna klättring "what so ever" för då kan visumansökan bli onödigt krånglig. Fick ett dokument på kinesiska att lämnas till ambasaden vid ansökan med en "rundresa" som förklaring till besöket., fick även en inbjudan från en Kinesisk arrangör??? (åker inte med en Kinesisk arrangör) Verkar vara en trend att "mjölka" oss fattiga äventyrare (de e ju ändå ingen billig fritidssyselsättning) på ännu mer stålar. Är det fler som stött på liknande fenomen?
 
Angående Kina så var faktiskt vår första plan Muztagh Ata, innan Pakistan kom på tapeten. Jag fick visum men min vän fick det inte pga att han hade skrivit klättring i sin ansökan. Nybörjarfel. ;) Sedan var det iofs inte bara byråkratin utan också oroligheterna i södra Kirgizistan som fick oss på andra tankar, för vi skulle ha åkt via där.

Verkar dock som att både Kina, Pakistan och säkert andra kör säljtricket att kräva guidefirma av ibland tveksam nytta. De borde hitta något annat sätt att dra in pengar på den här typen av turism. Nu har vi iofs lärt oss att ligga lågt med intentionerna i kontakten med ambassader, vilket verkar vara en nyckel för smidig behandling.
 
Åker via Bisjhkek och Kirgizistan trots oroligheter. Vi resonerar som så att oroligheterna är i södra delarna så det är nog lungt eftersom vi åker via Naryn och upp till Torugart passet och den vägen in i Kina. Ett ingemansland verkar finnas där så man får trava med sin packning mellan gränsstationerna. Kirgiziskt visum skall gå att fixa på flygplatsen i Bisjhkek sägs det. En och annan dollar i muta får man säkert räkna med under resan in till Muztagh Ata:s BC. Hur som helst så skall det bli ett spännande äventyr.
 
Min info aer inte pinfaersk, men haer aer lite om hur det var foer ett drygt aar sedan.

Du kan faa Kirg. visum paa flygplatsen. Inga problem. Problemet aer om du ska ha ett som raecker laengre aen en maanad och med double entry. Jag var tvungen att vaenda ut-och-in paa mig sjaelv (laes: blaaljuga) foer att oevertyga dem om varfoer det var en absolut noedvaendighet att jag fick ett tremaanads double entry visum. Det loeste sig till slut, aeven om denna variant "inte finns officiellt".

Rent generellt angaaende visumansoekningar. Att tala aer silver, att tiga aer guld. Ge bara ut minsta taenkbara maengd info. Om du ska till Kina tex. ange att du ska besoeka Beijing och Shanghai som turist. INTE att du ska till en massa platser paa udda staellen av landet eller att du ska klaettra, dyka eller goera naagot som indikerar att du inte tillhoer den graa turistmassan. Undvik krav paa guider och allt annat tjafs genom att aldrig beraetta mer aen absolut noedvaendigt. Bottom line: aerlighet varar INTE laengst daa man har med vissa laenders ambassader att goera :)

Det gaar inte att faa visum paa graensen till Kirg. Undantaget aer ett endagarsvisum om du anlaeander via Tajikistan och daa maaste du laemna passet vid graensposteringen. Jag vet inte om detta ens aer en variant som aer sanktionerad av regimen. Graensvakterna goer sig i alla fall en hacka.

Jag skulle definitivt undvika att anvaenda Kirg som ett transitland foer stunden. Det finns en ganska stor potential foer att oroligheterna kan eskalera och Kina kommer daa inte vara sena med att staenga graenserna foer third part travelers. Utoever detta faktum kan det givetvis bli riktigt oroligt i landet i oevrigt.

I alla fall tidigare var Georgien extremt problemfritt vad det gaellde visum. En ren kostnadsfraaga. Stickern satt i passet innan jag hunnit rota fram de 30 eller 50 dollarna (minns inte exakt hur mycket det var).

Taenk ocksaa paa att det oftast aer mycket svaarare att faa visum till laender "laangt bort". Foer att ta Iran som exempel fick jag av Iranska ambassaden veta att jag var tvungen att signa upp foer naagon form av tour under ett visst antal dagar. I Tblisi i Georgien fanns inga saana krav oe.h.t. Om jag skulle dra landvaegen genom Asien skulle jag inte soeka naagot visum i Sverige utan ta dem under vaeg. Visserligen innebaer detta viss vaentetid i storstaeder, men hellre det aen att staanga sig blodit mot idiotiska regler vissa laenders ambassader saetter upp i Europa foer att tjaena pengar.

LOR och LOI aer ytterligare saett att tjaena pengar och goera det svaart foer resenaerer. Ibland dubbelt. Fraaga britter som faar slaenga upp 50-80 GBP foer ett LOR fraan sin egen ambassad. Jag som trodde att ambassaderna fanns daer foer att hjaelpa sina medborgare, inte foer att raana dem. Svenska ambassaden vaegrar ibland att skriva ut LOR eller LOI p.g.a. fenomenets absurditet. Foer att faa ett pass kraevs en del av en medborgare och rigoroes kontroll genomfoers foere utfaerdandet. Ett LOR kan jag foerfalska paa tvaa minuter. Aen mer absurt aer att en del laender utfaerdar "icke-LOR" som foerklarar att de inte taenker goera det foer att ett pass aer ett pass och ska gaella utan LOR. I slutaenden har det dock samma effekt some ett LOR. Komplett idioti :)
 
Jag tror jag kan bidra med något litet tillägg till Corax.

Jag var i Georgien sommaren 2008 och behövde inget visum what so ever. Georgien har avskaffat visumtvånget för en rad länder, däribland samtliga EU-länder. Det som tidigare var ett lätt hinder är nu inget som helst hinder, såvida man inte tänkt stanna i landet i mer än ett år :). Det är bara att applådera.

Georgiska UD om saken:
http://www.mfa.gov.ge/index.php?lang_id=ENG&sec_id=96

Off topic kan sägas att en ytterligare sak som gör Georgien rätt smärtfritt är det stora utbudet av homestays.

En liten rapport från Iran också, där jag var över årsskiftet 2008/2009 är att jag fick turistvisum rakt av en vecka efter jag skickat in ansökan utan krav på guide eller liknande. Syftet med resan var att åka skidor i Alborzbergen i orten Dizin, vilket vi också skrev i ansökan och gjorde. I ansökan har jag för mig att jag skrev ungefär "Tehran and Dizin, Alborz". Sedan gjorde vi förvisso en avstickare med inrikesflyg till Esfahan, men det är en annan historia och orsakade inget problem.

Angående Pakistan kan jag också lägga till att jag i min iver nyligen försökte få svenska ambassaden i Islamabad att skriva ett letter of invitation (LOI) men det var tvärstopp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tool Nekad visum!? Expeditioner 4
Niclas_skane visum fråga... Expeditioner 9
HenrikWfMH Vandra från Örnsköldsvik till Norrköping Expeditioner 5
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8
Nullan Paddla till Gibraltar Expeditioner 6
plaskdaja Sträng till K2 Expeditioner 1
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.