Jorden Runt med bil

Prata med Kartcentralen, de har koll, men hyfsade bilkartor till en jordenrunttur blir ett nätt litet kollie och du talade om ca 30 personer i 10-15 fordon, lycka till! Själv skulle jag satsa på en bra bil i än bättre skick.
Go tur
 
Kartor

Alla bilar kanske inte ska behöva utrustas på det sättet, hellre att man på 5 bilar har 3 omgångar vettiga kartor och dessa kan vara av olika sort/tillverkare o.s.v.

Ett tips, min hemsida börjar ta form.
http://www.oviksper.se
 
Svaret på min fråga

Kan eventuellt vara detta:

Klurigt...vet inte om det finna SCB för hela världen med någon vettig upplösning..

Ett sätt kan ju vara att titta lite själv på data...om man är nörd nog. VMAP0 är ju gratis och ger en generell bild av hur det ser ut i världen. Båda befolkning och vägar.
 
Uppenbart är att du aldrig lett motormarsch i förband, det är en lycka när alla stumpar från olika vägar samlas till aftonen eller morgonen, om de nu gör det....Go tur och glöm inte bort vad tidigare inlägg skrev om invation eller det trista när tanken på macken ni behöver bara innehåller soppa till 1/2 av fordonen....
 
Hemsidan?

Hemsidan är under uppbyggnad och det är väl det minsta ni ska klaga på, häng med i diskussionen och kom med bra ideér eller ställ lämpliga frågor och ge svar på dom kanske....

Ang bränsle bör man väl alltid ha med sig bränsle i reserv, är väl ett max antal liter man får ta dock, om tanken rymmer 60 liter kanske jag få ha 60 liter på t.ex. taket som bara ska användas i nödfall.

Då kommer jag iallafall kanske 120 mil om det är en
diesel som ligger runt litern som kanske är i överkant.

Sen får man väl se till att tanka fullt ofta, ner till Frankrike o så går det väl bra men sen kanske det blir lite svårare då man kommer till andra länder. Men det kanske ni har bra svar på????


Men det klart finns bättre forum....där håller man sig till diskussion....och jag har inte kommit så långt att gör riktigt snygga moderna sidor utan jag håller mig till det gamla att jag knackar enkel html själv.
 
En följdfråga ang resan

Jag tyckte någon sa nått om att jag är en dålig reseplanerare, som sagt jag är ännu i idéstadiet, blir det nått av detta så är det troligtvis några år dit, jag vill först få balans på mitt liv och känna att allt är bra innan jag ger mig i kast med sådant här......Som sagt, ett väldigt tidigt idéstadium där man behöver massor med tips och råd, så jag kan ju börja med en fråga.

Jag har ingen vana att köra bil med släp men vad kan ni ge för rekommendationer om att resa med släp med kåpa och husbil på längre resor, vissa kanske skulle föredra husbil på en sån här resa men finns det nån nackdel med det?

Skulle jag kunna satsa på en folkabuss med husvagn där bilen kanske är 4-6 meter och släpet ungefär 5,5 eller är det dumt på sånna långa okända resrutter?

Vagnar kan man säkert ställa av om man vill göra en avstickare emellanåt men då ska man tillbaka igen till samma plats.
 
En annan tanke då det gäller bil och husvagn

Först bör man väl prova på hur det är att bo i husvagn, eller tält eller liknande, så sista veckan innan avresa kanske man har någon som kan tänkas flytta in i sitt hus så har man sitt hus uthyrt under resans gång så kanske den bostadskostnaden blir lika med 0.

Eller så bosätter man sig i sin husvagn hemma på gården 1 månad i förväg och bor in sig i vagnen, då upptäcker man i tidigt skede vad som bör ändras på - har man mer grejer än nödvändig, är det nått som saknas???

Man kanske t.o.m. får chans att vintertesta sin vagn om det nu är på vintern man åker.

Ang den långa resetiden så kanske man ska satsa på att korta ner den, 1 år låter kanske mycket omman inte kan fylla ut den tiden helt och hållet, har man tid att bara vara?

Har alla chans att få sin egen bostad uthyrd och kostanderna där blir lika med noll så behöver man kanske inte oroa sig så mycket för ekonomin, snarare att man har råd med själv resan,
 
Själv hade jag valt en Volvo 945 95-98 årsmodell, med rails o takräcke, då vet man att man kommer dit man ska, inte blir det farligt dyrt heller. För 30000 kr får du en pärla som är fullservad med inte alltför många mil på mätaren, och då kommer du som sagt dit du ska! men har man en budget modell fetare så ja.. varför inte, men en kärra för 250000?? Onödigt värre enligt min åsikt.
 
250?

Ja 945 går nog riktigt bra, nej jag ska inte köpa en ny folk, jag tänkte mig en från sent 90tal, hyvsade miltal så ligger dom kring 50.000 men visst om det inte blir alltför trångt är nog 945 väldigt bra också, man får väl slänga på en takbox och ta en liten 470 husvagn eller nått.
 
ja, takbox o husvagn er ju inte fel, men vad tror du om att skippa husvagnen, kasta på en kärra på trapperbilen istället, o knoppa i tält? Du skulle spara en hel massa i soppa + att det underlättar avsevärt i backig ock kuperad landskap. En bra kärra kostar inte en förmögenhet heller, o lasta kan man riktigt bra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.