mt elbrus

Om det mot förmodan skulle vara så att någon av er ville dela med er lite mer av era erfarenheter så skulle iallafall jag tycka det vore både intressant och glädjefullt. Om man söker på Elbrus bland de tidigare inläggen får man visserligen en rad reseberättelser men jag vill veta mer om era erfarenheter av utrustningen och andra detaljer som ni var nöjda/missnöjda med.

Vill minnas att det skrivits en del artiklar om Elbrus här på utsidan.

Några av de senaste (om du inte redan hittat dem):
http://www.utsidan.se/cldoc/12630.htm
http://www.utsidan.se/cldoc/11284.htm
http://www.utsidan.se/cldoc/11055.htm

Lycka till!
 
Jag kan rekommendera att du kontaktar Pilgrim-tours för hjälp med Visa och hotell, kanske även guidning om du inte vill göra allting själv. Jag använde dem och de är riktigt trevliga och bra att ha och göra med. De har även en hel del mat-nyttig information på sin hemsida som kan vara bra att läsa innan du fortsätter med planeringen.

http://www.pilgrim-tours.com/

Vidare så kan det vara värt att fundera på om du vill stanna till i Moskva när du ändå är i den delen av världen och i så fall funkar det bra att boka hotell via Reisebuero-Welt. Jag tyckte att det kändes lite läskigt att faxa en kopia på mitt Visa-kort till Ryssland men det fungerade utmärkt.

http://www.reisebuero-welt.com/

För det tredje så finns det flera flygbolag att åka med. jag flög med Aeroflot och det var inget strul. Det viktiga är väl bara att se till så att man flyger till samma flygplats i Moskva som flyget till Mineralnye Vody går ifrån. När jag åkte var det Sherementyevo som gällde.

En sista grej bara, kolla så att din hemförsäkring/reseförsäkring verkligen är giltig då UD avråder från resor till Kaukasus. Vissa försäkringsbolag kan ge dig kalla handen utifall du har otur och något trist skulle hända. Det förekommer en hel del kriminalitet (bla. kidnapningar av turister) i Elbrusområdet.
 
Jo, visst det är det högsta berget i Europa. Men att lägga ner tid, pengar och andra resurser för att sen bestiga en utdöd vulkan täckt av snö har jag svårt att gå igång på.

Jag försöker bara få upp intresset för mer tekniska turer. Bättre att lägga nått år på att lära sig grundläggande alpin klättring, isklättring och trad klättring, för att sen exempelvis ge sig på AD-turer i Alperna. Det är så mycket roligare.


Äh.. alla har olika intressen, grundläggande alpint på hög höjd är perfekt att lära sig på elbrus, och det är kul att veta att man är högst av alla i europa när man står där. Sen är utsikten av en helt annan kaliber än alperna, går inte att jämföra. Dock är alperna coolare som du säger men dit kan man åka när man vill klättra mer tekniskt och det vill man ju kanske först efter man testat på lite lättare.

Mitt tips är väl att åka dit i början av juni, innan högsäsong, jag var där då och det var 2 st på toppen. Dock är det lite kallare och vädret skiftar mer..
 
Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag har planerat en tur till alperna denna sommar, samtidigt som jag nu passar på att fråga om det är någon som skulle vara intresserad av att åka och bestiga Elbrus med Pilgrim Tours Lite Package, dvs. inte hela expeditionsdelen, utan bara hjälp med pappersarbetet.

Boende hade jag tänkt mig tält och till mat blir det frystorkat (eller likvärdigt). Upplägget motiveras dels med att jag inte riktigt känner mig bekväm med expeditionsupplägg, dels att jag vill försöka hålla ned kostnaderna. Lite Package går på runt/dryga 1000 kr, beroende på hur många vi blir.

Ur ett säkerhetsperspektiv, så vore det inte dumt om vi blev 3-4 pers. Jag kan väl nämna att jag har grundläggande kunskaper i ryska (jobbade där ett tag i min ungdom), men givetvis behövs den fräschas upp på plats.

Inget är spikat, men de som är intresserade kan ju höra av sig till mig via forumet, meddelande eller mejl :) Den tid som är aktuell för min del är någon gång efter 20 juli.

Mvh /Joel
 
Mt Elbrus

Jag rekommenderar varmt att bestiga Elbrus!

Jag och min bror Patrik besteg snökullen för några år sedan och han har lagt ut en artikel här.

Men packa inte allt för varma kläder*s*

Vi låg på 4500möh i kallingarna och solade :) men på toppnatten var det jävligt kallt i höjden!

/Krister
 
Jo, visst du får en hel del enkla höjdmetrar. Men vad är det för roligt med det? Det är ju så mycket roligare att få borra in isyxorna, förlita sig på egna säkringar, uppleva lite rädsla och ångest, för att sen om man lyckas till sist stå på toppen. Att tröska på uppför en backe utan något krux eller andra hinder ser jag som rätt tråkigt.

Nu får du väl skärpa dig? Ska du sitta här och berätta för oss vad vi ska tycka är kul och inte?
Det finns dom som tycker bowling är det roligaste som finns, och sånna som jag som bara tycker det stör öldrickandet att spela skräpet.

JAG är inte särskilt intresserad av klättring i sig. Jag vill stå på hög höjd, oavsett hur jobbig eller enkel vägen dit är. Därav mitt mål 2013 att nå mt Everest's topp.
(www.thompi2everest.com) =)

Att utsätta sig för rädsla och ångest för att det är så skönt när den går över är som att ta på sig för små skor för att det är så skönt att ta av dom, tycker jag. Men du kommer aldrig se MIG gnälla på er som klättrar för klättringens skull.
 
Nu får du väl skärpa dig? Ska du sitta här och berätta för oss vad vi ska tycka är kul och inte?
Det finns dom som tycker bowling är det roligaste som finns, och sånna som jag som bara tycker det stör öldrickandet att spela skräpet.

Kommer alltid finnas dom som ska peka folk på näsan och trycka på dig deras "tro". Du träffar dom överallt, från fanatiska muslimer i Moskén till "puralister" i baslägret på Everest. Bara att vänja dig, du kommer träffa många sådan. Skit i dom och kör ditt race...

En stilla undran bara: Ska du ge dig på ett 6000 meters berg utan någon efarenhet av berg överhuvudtaget? Framgick inte på sidan huruvida du bestigit andra berg. Sen hoppas jag att din utrustninglista med bild inte är menad för Everest va? ;)
 
Hahaha

Hahaha näe, utrustningsmässigt är jag i bedrövligt skick atm.
Den utrustning jag lagt upp på sidan är, förvisso, allt jag har men den är bara ämnad för väggklättring/bouldering ;D

Kan ha varit ganska otydlig på sidan ang. min erfarenhet, men det stämmer, mi amigo;
jag är helt erfarenhetslös och tänker ge mig på 6000+ utan tidigare erfarenhet =)
Det är bara dryga 400m högre än Kilimanjaro, och henne bestiger folk som semester.
Dock vill jag fega lite, så jag kostade på mig en extra 12 papp för att inleda expeditionen med en två veckors trekk från Lukla till IP som acklimatisering =)
Denna extrakostnad förklarar min, för tillfället, bristande utrustning men det skall det rådas bot på innan oktober!

Du har helt rätt ang. besserwissrarna och jag rentav bävar inför att, i brist på annat, sitta och lyssna på know-it-alls runt nån mysig lägereld i Everest BC tills jag är nära på att strunta i acklimatiseringen och ge mig av uppåt bara för att slippa lyssna på't :D
 
Du har helt rätt ang. besserwissrarna och jag rentav bävar inför att, i brist på annat, sitta och lyssna på know-it-alls runt nån mysig lägereld i Everest BC tills jag är nära på att strunta i acklimatiseringen och ge mig av uppåt bara för att slippa lyssna på't :D
Man ska passa sig noga för att lyssna på folk som möjligen har erfarenhet och möjligen vet nåt - särskilt om de tycker på ett annat vis än man själv. Bra karl reder sig själv!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
Brännström Elbrus Expeditioner 10
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.