Dyka utan cert?

Betula - gud vad du verkar vis. Alla borde sluta med alla aktiviteter och sitta inlåsta på rummet så att det inte händer några olyckor. Särskilt friluftsliv borde alla sluta med - så att de inte skadar sig. Det borde bara vara personer som på internet och säger hur farligt allt är som får syssla med friluftsliv. Det kanske kunde vara en lag och ett körkort för att få vistas utanför städerna?

Nä nu läser du som du vill. Allt jag skrev var vissa aktiviteter borde ske under mer kontrollerade former än de görs idag. Min erfarenhet är vid klättringen. Där en heldel självlärda skadar sig själva men även sina replagskamrater.
När det gäller dykning så är risken densamma.

De gamla vikingarna sa för tusen år sen att skillnaden mellan en vis man och ett jon var att den vise vet när det är dax att hålla skäft.

Lustigt att denna visdom gäller än i dag.

En lite mer nyare visdom säger att de nästan är omöjligt att se skillnad på ett jon och ett troll, då det endast är trollet som sitter inne med sanningen om vad som är vad.

God natt alla.
 
Du har rätt i att jag drog det lite över gränsen, jag ville bara göra en tydlig poäng. Men med själva poängen är jag fullt allvarlig - jag gillar inte skrämselpropaganda, särskilt inte på ett sånt här forum.
 
Jag förstod iallafall vad du ville ha sagt och jag gillar inte heller skrämselpropaganda. Att dyka är inte ett dugg märkvärdigare än att vara på torra land egentligen, på moderata djup är det bara att ta sig runt och flåsa på, precis som man gör på land. Dom flesta av mina dyk har faktiskt varit av den sorten att komma ner med massor av bly (mer än 25 kilo), uträtta nåt därnere och sen upp igen och det är inte märkvärdigare än att jobba på land i klumpig skoteroverall. Dykningen behöver "avmachofieras" för med dagens fina grejer är det både tryggt och säkert men annat var det när jag började dyka, då var det med grejer som var antika. Navals helmask med regulatorn "Aga-duschen" (där membranet var lagat med en lagningslapp från cykelhandlaren) , Agas remställ "järnsängen" eller slang från ytan, regulator från en gassvets och så, som kronan på verket, Poseidons första torrdräkt Unisuit (världens dyraste våtdräkt).

Med den udda konstellationen dök jag massor och inte en enda gång krånglade utrustningen, den gick som tåget och döks frekvent med både sommar och vinter. Lägsta temperatur den användes i var -38 grader.


Livet är livsfarligt, man kan faktiskt dö.
 
Jag tänkte att lära sig dyka handla om att inte dö.....dummt av mig. Förresten,var någonstans finns skrämselpropaganda? F.ö. är dykning till 10m också farligt: Hålla andan där och volym där expandera till det dubbla när du nå ytan.Grejen är ju att ingen skulle åka motorcykel utan att har tagit körkort, eller flyga .Därför rekommenderas cert, om man vill dyka oftare.Är det det du menar med skrämselpropaganda? Då har vi helt olika uppfattningar.Och det betyder ju inte att jag rekommendera att stanna hem, med knäskydd och hjälm: istället säger jag: Gå ut , lär dig någonting nytt (dykkurs) och se till att du förstå vad du ge dig in på (cert).I vardagligt liv kalla man det kvalitätssäkring.Vad är det så konstig med detta?
Have a SAFE dive:A.
 

Får kommentera urinlägget.

Jag förstår inte riktigt ditt problem. Du har råd med att åka till Egypten och hyra en personlig handhållare, men inte med ett dykcert? Ska du bara göra ett dyk så kan jag förstå dig, men ska du ner flera gånger så undrar jag om det inte är lika bra att ta ett OWD i Sverige och spara in de pengarna på att slippa personlig instruktör där nere. Skaffar du ett cert så har du fått något för pengarna som du får behålla livet ut.

När det gäller om du har tid att ta ett cert eller ej så beror det på hur man prioriterar.
 
F.ö. är dykning till 10m också farligt: Hålla andan där och volym där expandera till det dubbla när du nå ytan.

Hur mycket utbildning behöver du själv för att inte hålla andan under stigningen?
För mig hade det räckt med cirka 15 sekunders utbildning om jag inte redan visste det. Jag visste det till och med innan jag började dyka - det är ganska grundläggande fysik.

Med det vill jag inte säga att dykcert är meningslöst. Men det är ett exempel på en överdriven formulering.
 
Jup, teorien är enkelt. Sedan finns en reflex som gör att du hålla andan under vatten.Utandningen sker viljesmässigt.Om du har ingen erfarenhet med att dyka, då hända det att att folk få panik när någon slår 2.stage ur munnen eller du tappar den eller något sådant. Dvs. reflex tar över, folk hålla andan.Observerad 2 ggr.Trots cert.
Mvh A.
 
Jup, teorien är enkelt. Sedan finns en reflex som gör att du hålla andan under vatten.Utandningen sker viljesmässigt.Om du har ingen erfarenhet med att dyka, då hända det att att folk få panik när någon slår 2.stage ur munnen eller du tappar den eller något sådant. Dvs. reflex tar över, folk hålla andan.Observerad 2 ggr.Trots cert.
Mvh A.
Ja det var väl det jag visste, bara cert löser inga problen, det måste finnas logiskt tänkande bakom också, plus praktik. Logik och praktik behöver man inte gå kurs för att få, det kan man fixa själv om man inte är alltför illa navlad.
 
Ja det var väl det jag visste, bara cert löser inga problen, det måste finnas logiskt tänkande bakom också, plus praktik. Logik och praktik behöver man inte gå kurs för att få, det kan man fixa själv om man inte är alltför illa navlad.

Det som är fördelen om man går en kurs är att man kan öva dessa saker i säkra förhållanden övervakad av en intstruktör.

Va med på en kurs då vi har nere där vi skulle göra djupdyk ner till 30m. Väl nere på 30m får en av eleverna panik och börjar tok simma mot ytan. Hade vi inte varit där för att hålla nere personen, lugna ner den och sedan ta den försiktigt till ytan hade risker för att personen i fråga ha ådragit sig nån form utav tryckrelaterad skada pga den för snabba uppstigningen.

När paniken kommer så går logiken ur och man handlar instinktivt utan reflektion på konsekvenserna.
 
Eftersom det var ett tag sen jag skrev sist så måste jag meddela att jag håller på att bygga sidmonterat system, eller som ni dyknördar kallar det, "sidemount". Just nu sitter jag vid symaskinen och syr ihop spännen och remmar till nytt "harness" (remställ på svenska).

Sen kommer det roliga, att få dit en dosering till på helmasken och en friskluftventil i glaset a´la Navalmasken. Jag kommer att sluta dyka "ryggsäcksvarianten" eftersom min rygg inte gillar det alls och då får det bli sidmonterade flaskor.
 
jag inser att mina tidigare rekommendationer är fel, bry er inte om säkerhet och utbildning, våga o testa.... jag tycker att ni ska dyka ensamma utan utbildning, gärna med hemmagjorda grejer. glöm inte, riktiga karlar dyker djupt som satan och använd så mycket bly ni vågar!!

enkelt sätt att sanera och inte belasta samhället, se till att inte liken flyter upp..



jag har gjort en massa korkade grejer, både när det gäller dykning klättring med mera.. men att dra "fräcka" historier på ett publikt forum utan att förmedla en eftertanke är korkat.. att sedan säga att det räcker med sunt förnuft är att motsäga sig själv när det just var avsaknaden av sunt förnuft som var hela poängen.
 
Senast ändrad:
Använder bly? Då blir vikterna för stora. Utarmat uran är mycket tyngre och det finns det ju massor av som bara ligger och skräpar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Hedin2 Dyka efter rent guld Dykning 44
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
sir_erken Får Cmas 1* dyka med padi OW? Dykning 11
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
fskjbolin Dyka i Asien Dykning 14
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka i Krabi Dykning 5
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0
kajakhampus Marin nationalpark utan trålförbud Dykning 2
waltruz Tog cert. i Thailand - vill forsätta i GBG området. Hur? Dykning 4
_hattifnatt_ Hur gammal ska man vara för att ta tub-cert?? Dykning 14
jd Borttappat CMAS-cert. Vad göra? Dykning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...