k 2

Den där explorersweb är ju väldigt spännande. Har tittat på den tidigare. Men vilka står bakom den?
Kanske förtjänar Sträng kritik men kampanjen som förs mot honom på
http://www.k2climb.net/news.php?id=17472
har en mycket besk smak.

Bakom ExWeb ligger Tina och Tomas Sjögren, som bland annat klättrat Everest, tagit sig till båda polerna m.m. De är lite dåliga på att signa artiklarna då och då. Klätterscenen bygger på trovädighet och sanning. Jag känner bara vämjelse då jag läser Freds CV. Att föra sponsorer bakom ljuset på det sättet är antagligen brottsligt. Fred har kört på så här länge nu och förr eller senare kommer sanningen ifatt och man får stå till svars för hur man handlar och vad man säger.
//Hanna\\
 
Klätterscenen bygger på trovädighet och sanning.

Till skillnad från andra områden då? Efter att ha följt den här tråden och läst de diverse länkar som kastats in här undrar jag om någon på klätterscenen är vuxen. Det verkar ju mest vara smutskastning och baktalande. Inte mycket konstruktivt som sagt och skrivits, mest om vem som ljuger om vad och vem som inte gjort dittan eller dattan.
 
Föga förvånande är det snabba reaktionerna mot Sträng till stor del triggade av sånt som ligger längre bak i tiden.
Jag har inget problem med att någon kritiseras för direkta fel i exempelvis ett CV. Tvärtom.

Problemet är ju om man låter detta färga bedömningen - och då menar jag även uttalanden om - av vad som sker senare. En rätt naturlig reaktion, och många gånger är det ju bra att ha tidigare erfarenhet av personer (jo, jag är en långsint jävel). Problemet åter igen, är ju om man inte håller isär sådant, utan kritiserar nya händelser på basis av vad man redan ändå bestämt att man anser.

Det Sträng sagt, kommer han få äta upp, eller försvara och visa att kritik är felaktig osv. Men det är fortfarande så att det är lite lynchning över att döma nuvarande påståenden/handlingar utifrån tidigare händelser eller oklarheter. Att det är många som är ute efter stora sponsorpengar det är uppenbart. Att hänga ut nån på ett forum som detta, och att göra det anonymt, tycker jag dock är föga hedersamt, men det kan man ju kosta på sig just som anonym...

Kropp bemötte kritik del i bokform, men även i nån "tribunal" hos SKF. Det verkade som en bra lösning. (Snälla, spåra inte vidare ur på Kropp nu, det är tillvägagångssättet jag är ute efter.)

Kritik inom en "hedersport" blir aldrig effektiv (där det borde ha betydelse) förrän den framförs på ett hedervärt sätt.
Jag kan inte (med nån större framgång) hävda att "min kompis nog fuskade när han klättrade den ena eller andra leden, eftersom jag fakiskt vet att han brukar skattefuska"*.

*Jag har ingen sån kompis, och det var inte i sak riktat mot nån annan person heller.
 
... Efter att ha följt den här tråden och läst de diverse länkar som kastats in här undrar jag om någon på klätterscenen är vuxen. ...

Nja, jag känner mig rätt vuxen åtminstone åldersmässigt. Höghöjdsklätterscenen är annorlunda än vanliga klätterscenen. Jag brukar subtrahera allt som klättrare gjort på över 8000 m från deras CV. Det är minusposter.
 
Bakom ExWeb ligger Tina och Tomas Sjögren, som bland annat klättrat Everest, tagit sig till båda polerna m.m. De är lite dåliga på att signa artiklarna då och då.

Och varken de eller den sida som de driver är utan kritiker. En artikel i Outside ger en överblick över paret och sidan: http://outside.away.com/outside/culture/200706/out-there-explorers-web-1.html

Vem som har rätt vete gudarna. Det enda jag blir säker på är att källkritik, och att läsa om en händelse från så många olika perspektiv som möjligt, blir allt viktigare!
 
Till skillnad från andra områden då?
Konsekvenserna får en helt annan omfattning på höga berg än om jag tex. ljuger om mina bedrifter som svampplockare, kanotist eller vandrare. Det är också en nisch där pengarna är på en helt annan nivå. Det finns ett specifikt mål inom bergsklättring--> att nå toppen. Om du inte är tävlingsutövare i de flesta andra outdooraktiviteter saknas en så väldefinierad target. Det är där kruxet ligger. Antingen lyckas man eller inte och livet är ofta insatsen. Det i kombination med de stora pengarna gör att hjältehistorier, lögner och mediahoreri är så otroligt vanligt. Det är också därför det är så viktigt att sanninghalten hålls hög och skitsnack är vanligt. Men som du säger nischen är rutten. Jag är glad över att jag inte är på den högsta nivån av bergsklättring. Det verkar vara en jävligt tuff cut-throat sörja. //Hanna\\
 
Mellpat:
En intressant reflektion! Bland klätterkamrater tycker jag att stilen snarast är att man är smärtsamt ärliga, och hellre räknar bort eller reserverar sig ang. en bestigning, om nåt konstigt föregått på leden. Dock är det också på pinsamt låg nivå jag och mina kamrater befinner oss, och allt vi gör är förknippat med kostnader utan intäkter. Dvs, vi nöjesklättrar samt klättrar för att kunna skryta - uteslutande.
Pengar är kanske problemet, eller så är det med pengar som med moraknivar, de blir inte farliga annat än i vissa händer.

Kanske är det också det som är definitionen på hobbyklättrare och hobbyalpinister, de går back på sin klättring. Vad en "riktig klättrare" är, är dock antagligen värt en annan tråd...
Ursäkta, urspårningen.
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte alls har den kunskap som krävs för att bedöma olika klättrares erfarenhet. Dock kan jag tycka att Fredrik Sträng kunde ha avvaktat med sådana uttalanden om "oerfarna och naiva klättrare" (oavsett om det är sant eller ej) , tills det att räddningsaktionen är klar. All energi ska gå åt till räddning, kritiken får i så fall komma i efterhand. Fokus ska ju inte hamna någon annanstans. Jag tycker inte heller att det är så lämpligt att fälla dessa utttalanden mitt i andra människors sorg. Det är att lägga sten på börda för de anhöriga till de avlidna.

Visserligen kan jag föreställa mig att Fredrik själv uttalade sig i någon form av chock/affekt. Han har just sett några av sina närmaste klättrarvänner dö. Men jag vet inte om det är någon ursäkt, då likande uttalande (så vitt jag vet) inte har kommit från andra överlevare på K2.

Sedan har jag svårt att se på vilket sätt en kollapsande isvägg har något med erfarenhet att göra.

Mvh /Joel
 
Senast ändrad:
Bakom ExWeb ligger Tina och Tomas Sjögren, som bland annat klättrat Everest, tagit sig till båda polerna m.m. De är lite dåliga på att signa artiklarna då och då. Klätterscenen bygger på trovädighet och sanning. Jag känner bara vämjelse då jag läser Freds CV. Att föra sponsorer bakom ljuset på det sättet är antagligen brottsligt. Fred har kört på så här länge nu och förr eller senare kommer sanningen ifatt och man får stå till svars för hur man handlar och vad man säger.
//Hanna\\

Aha då förstår jag, det handlar altså inte om Strängs beteende på K2 utan är en intern uppgörelse in den svenska ankdammen / saklig uppgörelse mellan vuxna människor. "This mountain aint big enough for both of us".
 
Aha då förstår jag, det handlar altså inte om Strängs beteende på K2 utan är en intern uppgörelse in den svenska ankdammen / saklig uppgörelse mellan vuxna människor. "This mountain aint big enough for both of us".

Ja, jag har läst inläggen i denna tråd (samt länkarna) och en del av dem har fått mig att bara gapa av förundran!
 
Att läsa om klättringsäventyr och äventyrare har alltid fascinerat mig och det här har varit en förskräcklig historia... usch vilken tragedi!

Samtidigt tror jag att jag sällan beskådat hur en person hängs ut och förnedras på ett liknande, kontroversiellt sätt som nu Fredrik Sträng görs av ExplorersWeb.com (mounteverest.net).

Visst är det med stor sannolikhet så attt ExplorersWeb har rätt i en del av det som de skriver om Fredrik men det är ändå en väldig, väldig massa hårda ord samt extremt negativa tolkningar av vad Fredrik sagt och gjort.

Man får intrycket av att ExplorersWeb väljer att tolka det som Fredrik Sträng sagt och gjort ur de mest negativa vinklar som finns. Med största sannolikhet menade inte Fredrik det som ExplorersWeb nu väljer att tolka det som!!!!!!! (Icke att förglömma).

Fredrik framställs som en riktig idiot. Om jag vore Fredrik skulle jag nog allvarlig överväga att stämma ExplorersWeb.com

På samma sätt som Fredrik kanske inte borde pratat så mycket i ett tidigt skede så tycker jag nog att ExplorersWeb borde vänta så med att så här extremt hårt kritisera en enskild person.

En väldigt, väldigt intressant detalj är att ExplorersWeb.com samt mounteverest.net drivs av två svenskar, nämligen Thomas och Tina Sjögren (de kanske också är eller har varit involverade i arbetet kring den här sajten??). Tror också att Tina och Thomas skriver en hel del av artiklarna själva. Den mest högljudda kritiken mot Sträng kommer alltså från ett par svenskar. ExplorersWeb.com är dock en gigantisk luktrativ framgångssaga. Tror de är bland de mest lästa äventyrssajterna i hela världen.

Här är en mycket intressant artikel om ExplorersWeb.com (handlar också om Thomas och Tina Sjögren):
http://outside.away.com/outside/culture/200706/out-there-explorers-web-1.html
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.