k 2

@ bla Mezzner

Min kritik mot Strang gar i huvudsak ut pa att han havdar att EXTREMT kompetenta klattrare sa som Wilco och Cas som toppat ut bla Everest utan syrgas skulle sakan kunskap och omdome och ha bestigit K2 trotts att det borde varit uppenbart att det inte skulle gjort det.

Strang var pa Abruzzi Spur och hans kunskap om individerna pa Cessen route ar uppenbarligen mycket begransad. Att denna brist pa insitk kan skyllas pa hog hojd haller jag for uteslutet.

Notera att den hollanska siten Noritk2 inte rapporterat om vare sig handelser eller personer pa Abruzzi da dom saknat rellevant information om personerna och handelserna dar. Det var ett smart satt att undvika onaodig forvirring och ryktesspridning. Notera ocksa att Norit inte citeras i CNN eller anna media. Dom var fullt upptagna med att koordinera raddningsinsattsen. Norit tillskillnad fran Strang talade helatiden med Cas och Pemba via sat tel sa de hade en hyggligt riktig bild av vad som hande dar.

Jag foljde detta drama minut for minut hela dagen och natten och jag var ocksa i direkt kontakt med flera inblandade pa Cessen Route da jag rapporterat om handelsen at en ledande klatter tidning. Enligt erfarenheter fran bla Everest sa ska man vara forsiktig med att saga att saknade ar doda. Det fins flera exempel dar personer overlevt lange mot alla odds. Strang citerades pa bla CNN med mycket tydliga uttlande om att det var x antal doda konfirmerade. CNN andrade sin rapportering ett halvt dygn senare. Till ett mer nyanserat uttalande om saknade.

Sa har kan man forklara situationen pa K2. Norit var extremt aclimatiserad det gallde alla pa Cessen route. De hadde jobbat i 2 manader pa leden. Cessen route gar langt fran Abruzzi men pa ca 7900 meter sa korsar lederna varandra dvs vid C4 pa det som kallas Shoulder. I C4 natten mellan 1a och 2a sa befann sig enligt uppgifter som ar tillforlitliga bara klattrare fran Norit. Det var CAs och Pemba samt Mark som skulle gora ett forsok den 2a pa toppen. Sjalvklart spolierades det och all energi lades pa att forsoka hjalpa de strandade.

Nar sedan katastrofen var ett faktulm sa begav sig klattrare ner via Abruzzi trotts att det kommit upp via Cessen. Detta skapa osakerhet om vilka som faktiskt overlevt och vilka som dott. Darfor var det Per C extremt dumt att uttala sig om doda. Bast kommunikation hade klattrarna pa Cessen men endast Wilco tog sig ner dar sjalv och han hittades dar av Cas och Pemba den 3e.

Fredrik var langt ner pa Abruzzi och saledes inte medvetenom vad som hande hogre upp natten den 1a till 2a.

Fredrik var inte med och raddae nagon eller hjalpte nagon av de klattrare som rakade ut for lavine och dess efterverkningar.

Fredriks insatser begransas till de som hade med den Serbiske klattraren att gora denna olycka skedde ca 12 timmar fore lavinen intraffa.

Allt annat ar tragisk historia
 
Att du har vetskap långt utöver vad som rapporterats på länkar osv tidigare i den här tråden är ju uppenbart.
Men den kritik som gäller Sträng borde lika väl dels begränsas till vad han verkligen har sagt, och dessutom så som tidigare påpekats kunna få anstå tills både mer korrekt information finns och möjligen tills Sträng själv kan gå i svaromål avseende sina uttalanden. Han må vara en offentlig person, men att kritisera annat än vad han verkligen sagt är fel tycker jag, och dessutom är det väl - även med din exklusiva information - svårt att säga hur han fick sin information. Jag har läst att han varit engagerad i räddningsarbete och i ledande position, men det har också varit information som vanliga kvällstidningsjournalister formulerat, och detta behöver ju för den delen inte var fel bara för att det i själva verket pågår andra aktioner på berget.

Jag tycker vidare att det är en himla skillnad att rapportera om döda, ifall man uppger identiteter eller att det är medlemmar i en viss expedition, och att ange ett antal. Jag vet fortfarande inte om de elva Sträng avsåg var de elva som senare bekräftats som döda. Om man inte har återfunnit kropparna tycker jag f ö att Everestnews var märkligt snabba med sina uppgifter. Utöver osäkerheten i sig, brukar man ju vara rätt noga med att anhöriga ska ha underrättats innan man går ut med namn. Kanske är det dock så att alla anhöriga kunde kontaktas innan namnen uppgavs.

Och jag tycker fortfarande att det är en brist från din sida att du är anonym. Om du nu tycker att det har fördelar så ska dessa vägas mot nackdelarna.
 
Eftersom det på flera håll dras paralleller med Everest -96, så kan man ju bara konstatera att det var flera som omkom och som kritiserats tämligen sakligt, och efter att saker och ting lugnat ned sig - som hade imponerande CV.

Några av de som dog på Mt Everest var ju just erfarna guider med åratal av erfarenhet, men när de skall leda upp en massa oerfarna människor till toppen utsätter de sig själva för höga risker. Vad jag har läst var de pressade att få upp folk för att hålla igång sin verksamhet. Om någon följt klättrarprogrammet som visades i Discovery i våras är det tydligt hur ganska oerfarna klättrare nästan bärs upp/ner av sherpas som går före och sätter ut rep och stegar. Ungefär som att Dr Livingstone hade paddlat någon flod i Afrika. Han paddlade nog inte så värst många meter själv. Om detta nu håller på att sprida sig till ett tekniskt svårare berg tycker jag det är relevant att kritisera. Var väl en kille i det där programmet som sade något bra. Han skulle som första person gå upp nordsidan, ner på sydsidan och sedan tillbaka. Efter halva vägen ansåg han sig inte värdig eftersom han inte hade kunnat göra turen utan "sin" sherpa och om han lyckades skulle han bli känd medan sherpan bara gjort sitt jobb.

Mina egna erfarenheter av klättring är inte riktigt på den höjden, men galenpannor utan erfarenhet träffar man även på lägre höjd. Träffade på en engelsman för några år sedan vid en klätterstig/via ferrata i alperna. Iklädd shorts och springskor, utan varken säkerhetsutrustning eller extra kläder/mat och ensam. Samtidigt kom snön in vågrätt på hala spruckna kalkklippor. Honom fick vi övertala att ta en annan väg ner.

På berg som M E och K2 krävs det ju klättertillstånd. Skulle det inte kunna vara en idé med vissa minimikrav för att få ett sådant så att vägen till 8000 meters topparna måste gå via några lägre. Allt skall inte gå att köpa för pengar. Definitivt inte rätten att utsätta andra för fara som skall rädda en.
 
@ Mezzner

Jag citerar dig:


"Jag har läst att han varit engagerad i räddningsarbete och i ledande position, men det har också varit information som vanliga kvällstidningsjournalister formulerat, och detta behöver ju för den delen inte var fel bara för att det i själva verket pågår andra aktioner på berget".

Detta bekraftas ocksa av den telefon intervjuv han ger och som ocksa fins lankad till i div kvallstidningar.

Det fins ingen anledning att ifragasatta att Fredrik var aktiv i arbetet med att hjalpa ner Serbiska klattrare men for att vara noga sa maste man komma ihag att detta skedde ca 12 timmar fore den olycka som media rapporterat om.

Vad galler den olycka som ront stor medial uppmarksamhet har Fredrik inte spelat en central roll och det fins all anledning att starkt ifragasatta om han overhuvud taget haft med den att gora i egenskap av aktiv raddare. Jag har sart att se att han skulle kunna kombinera jobbet att radda folk pa hojd med att samtala med media. Jag har heller inte fatt ngra uppgifter fran BC att han skulle varait en aktiv deltagar i att tex forsla ner Marco.

Detta kan framsta som semantik men jag tycker det ar viktigt att belysa verkligheten.

Jag har inte nagot personligt mot Strang. Men det ar viktigt att ha klart for sig att hans intresse av detta kan ha andra motiv an att sakligt och riktigt forska aterge vad som hant.

Att jag inte skulle kunna kritiserar dennes uttalanden trotts att han inte ar hemma och kan svara ser jag som konstigt och det skulle kunna uppfattas som att nagra foresprakar censur. Har han tid att snacka med journalister kan han sakert svara har om han vill. Men det ger inga matbara effekter i medialt genomslag som man kan anvanda nar man raggar sponsorer.
 
Som du själv skriver har det varit ett förlopp med flera händelser och det Sträng sagt avser väl det som redan hunnit hända då han uttalat sig.
Så, återigen, det är nog bara vad han sagt själv och inte vad som skrivits och tolkats därefter som han kan ta ansvar för. Vad han själv sagt och vad journalister beskrivit är ju inte precis samma sak, som du säkert kan ha noterat.

Han har inte specifikt kritiserat de klättrare du tar i försvar, och vad han sagt om sin roll i räddningsarbetet är väl inte solklart direkt eftersom det är korta uttalanden och det totala förloppet är lite komplext. Hans relativt korta uttalanden gör väl å andra sidan att det är enkelt att vara specifik med vad han sagt som är direkt fel.

Om du sedan personligen misstänker att Sträng kan ha syften som är av det ena eller andra slaget, och att det finns människor som tror nåt annat, känns ju inte direkt som saklig kritik. Jag tror dock att det är en reflektion som kan riktas mot vem som helst. I den mån det handlar om att Sträng skulle kunna uttrycka sig annorlunda för därmed framstå som trevligare, tror jag det är något som var och en kan göra sig en egen uppfattning om.

Olyckan och Sträng kommenteras på ett antal svenska forum, på diverse alpin-sajter mm. och även om det vore så att han sitter som turist i BC så har jag svårt att tro att han hinner bemöta allt som skrivs. Att han skulle prioritera att gå i svaromål mot någon som är anonym känns ju lite långsökt.

Eftersom du lindrigt sagt ifrågasätter en namngiven persons trovärdighet så borde du fundera över vad din anonymitet har för betydelse för din egen trovärdighet.
 
Finns väl inte mycket att säga om den länken, annat än vad som redan skrivits ovan. Möjligen då beträffande Bae, som Sträng kommenterat specifikt och då angående just hans höga kompetens. I övrigt var hans uttalanden tämligen nyanserade om man nu ser till vad han verkligen sagt.

Även om det knappast lär vara en rimligt att Sträng tjatar på allehanda forum som vi nu gör, för att försvara sig, kan det ju tänkas att han bemöter något av kritiken när han har tid till detta.

Till dess lär vi väl inte kunna komma så mycket längre i våra spekulationer.
 
Allt är inte fred i klätterland...

90degrees: Om du ifrågasätter Strängs dolda motiv, borde du inte göra detsamma med Mounteverest.net? En som diskuterar problemet med rapporteringen kring K2-olyckan (eller rättare sagt olyckorna, de klumpas ihop i rapporteringen eftersom de alla hände "samma dag") är J. Hendricks på http://skinnymoose.com/adventurist/...with-perfect-timing-an-adventurist-editorial/ .

Sträng är inte ensam om att tidigt gå ut med att det är elva förolyckade, det serbiska teamet gick ut med samma sak i sin blogg i söndags. (Sen kan vi diskutera om det var lämpligt. Kanske det inte var det, det beror på vad man vet om de enskilda incidenterna.)

Även direkt inblandade börjar kasta beskyllningar omkring sig: http://in.reuters.com/article/domesticNews/idINISL3480720080804?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0

Som sagt: Lugna ner er med anklagelserna tills alla kommit hem och fått berätta sina historier. Den absoluta sanningen kommer vi aldrig att få veta ändå - den beror på vem som berättar historien.
 
Senast ändrad:
Jo,i en perfekt värld.
Väderomslag kan komma blixtsnabbt,och med den syrenivån som är på dessa höjder är det sannolikt att man inte ens upptäcker små förändringar.Som jag skrev i en annan tråd så har det gjorts tester som visar att hjärnan inte ens fungerar som en femårings.En testfråga var typ:"Om Anders är längre än Lars,vem av de är kortast?",det tog över en (1) minut innan svaret kom.

Viket j...a pretto!


peter

Som du kanske ser på datumet så är hans inlägg skrivet ett flertal dagar innan olycksdagen. Det är väl hur som helst ganska uppenbart att alla expeditionerna borde gjort som Strängs denna dag - vänt ner.
 
Som du kanske ser på datumet så är hans inlägg skrivet ett flertal dagar innan olycksdagen. Det är väl hur som helst ganska uppenbart att alla expeditionerna borde gjort som Strängs denna dag - vänt ner.


Jo, fast i det ögonblick när det fortfarande är ett bra tillfälle att ta det beslutet är det sällan uppenbart.
 
Förmodligen har den Serbiska bloggen inte observerats av Svenska medier pga av att den är skriven av serber.

Den där explorersweb är ju väldigt spännande. Har tittat på den tidigare. Men vilka står bakom den? Det verkar vara lite insiders klubb över det hela. Den är ju, som sägs ovan också, väldigt vinklad.

Även om Sträng utryckt sig klumping i en svår situtation tycker jag att reaktionerna från flera håll är rätt obefogade. Han har pratat med aftonbaldet och andra media men kan knappast göras ansvarig för Aftonbladets rubriker. Från Explorersweb drivs en mycket starkt och personligt riktad kampanj (hämd?). Finns det kanske gammalt groll?

Sträng citeras även i Tyskspråkiga medier

http://www.tagesschau.de/ausland/kzwo114.html

""Übertriebener Ehrgeiz"
Ein Augenzeuge, der Schwede Fredrik Sträng, wertete den Tod der Bergsteiger als Resultat von "Ruhmsucht und übertriebenem Ehrgeiz". Sträng hatte seinen eigenen Aufstieg zusammen mit einem weiteren Bergsteiger vor der Unfallserie abgebrochen und sich später an der Bergung von Verletzten und Toten beteiligt. Dem TV-Sender SVT sagte er: "Das war wie der Marsch der Lemminge. Man glaubte ganz einfach, dass der an der Spitze schon wissen würde, was er tut."

Att kalla sina kollegor för Lämmlar i en sdan situation kan kanske väcka ont blod.

Men han är inte ensam om att vara kristisk.

http://www.tagesschau.de/ausland/kzwo116.html

"
Zu spät gestartet?
Nach Ansicht eines spanischen Bergsteigers haben die Verunglückten möglicherweise zu spät mit dem Aufstieg begonnen. Als er am vergangenen Freitag gegen drei Uhr nachmittags den Gipfel erreichte, habe er weitere Bergsteiger beim Aufstieg gesehen, sagte Alberto Zerain der spanischen Zeitung "El Mundo". "Sie waren weit weg von mir, aber sie drehten nicht um." Später beim Abstieg sei er der Gruppe dann begegnet. "Da war ein älterer Franzose und ich dachte 'Was macht der hier?'."

Startat för sent
En icke namngiven Spanjor som nådde toppen kl 3 var fortfarande folk på väg upp. De var ganska lång iväg från honom men vände inte. När han mötte dem på nervägen såg han en äldre fransman i Gruppen och fråade sig "Vad gör han här"?

http://www.blick.ch/news/ausland/k2-kennt-kein-erbarmen-97126

Ein fataler Irrglaube. Auch Reinhold Messner vermisst bei den Hobby-Alpinisten das Gefühl für Eigenverantwortung, zudem würden sie zu grosse Risiken eingehen. «Bei anbrechender Dunkelheit zum Gipfelsturm aufbrechen, so was ist reine Dummheit!», sagt die Bergsteiger-Legende.

"Att ge sig ut mot toppen när det börjar skymma, sånt är ren dummhet" Reinold Messner
Han kritiserar även avsaknaden av det egna ansvaret hos hobbyalpinister.

Kanske förtjänar Sträng kritik men kampanjen som förs mot honom på
http://www.k2climb.net/news.php?id=17472
har en mycket besk smak.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...