Polar Quest!

Kom på en snabbenkät i detta ämne som jag vill få ut: Just det att nå polerna, är det något förbehållet miljardärer eller äventyrare som Skinnarmo mfl? Och här kommer vi till enkäten: Hur många medlemmar på Utsidan har a: Varit i Arktis eller Antarktis? b: Nått själva geografiska polerna? c: Med vilket färdmedel?

Kom ihåg A.A Milne och Puh: Vad är Nordpolen? Något man upptäcker!
 
När man åker ned till antarktis så ska man nog se upp med att vilja för mycket. Det kan bli mycket båtresa av det hela då.

Christian
 
Georgien är värd en resa i sig självt.
Ska hålla tummarna för din lotterivinst :)

Riktigt S.G aer vaerd en resa i sig sjaelvt

När man åker ned till antarktis så ska man nog se upp med att vilja för mycket. Det kan bli mycket båtresa av det hela då.

Christian


Det aer riktigt som Christian saeger har man otur kan det bli mycket tid ombord och alltfoer lite tid iland.
Som fingervisning.
Ushuaia- "Antartic" ca 40 tim.
Ushuaia- Falklands oaerna ca 48 tim
Falklands oaerna- sydgerorgien ca 72 tim.
Syd Georgien- Syd Orkney ca 60- 72 tim.
Syd Orkney- "Antartic peninsula ca 24 tim
Ovanstaaende tider aer vaeldigt vaederberoende, det kan i mellanaat bli vaeldigt mycket berg och dalbana.

Saa som du ser saa blir det en hel del tid ombord, men chansen att se val aer stor mellan Falklands oearsn- S.G- S.O.


Det finns ett bolag som har resor daer naere som vaender saeg till dom lite mer aeventyrliga, dom goer laengre tripper upp paa glaciaererna, dom har ialla fall haft dykning och saant paa schemat (men komer inte paa vad dom heter nu).

Dom som startade Polarquest har sjaelva jobbat baade i Arktis och Antarktis under maanga aar. Har inte aakt eller jobbat med dom men tycker att dom aer serioesa i det dom goer.

Magnus
 
Senast redigerad av en moderator:
Tack Magnus för ett mycket informativt inlägg, enda problemet är att man blir ännu mer sugen på att åka, men jag ska tänka på det här med mycket båttid.

Det här andra bolaget låter ju grymt, du har ingen uppfattning om var man kan få info om det bolaget, glaciärvandring på Antarktis låter närmast fulländat i mina öron
 
Senast ändrad:
Polarquest - en mycket bra researrangör

Vi har rest med Polarquest till Antarktis, just den resa som även omnämns i ett av inläggen. Från Falklandsöarna via Sydgeorgien till Antarktis med slut i Ushuaia (eller egentligen Buenos Aires).
Fördelen med Polarquest är att dom är små, fartygen är små och grupperna likaså. Bara tänk er ett tusental passagerare, där man kanske inte ens får möjlighet att gå iland på varje ställe som angörs! Vi upplever Polarquest som mycket seriösa, med mycket bra guider, och där alla gör sitt yttersta för att just min resa skall bli så bra som möjligt. Resan jag talar om är en resa med 50 passagerare ombord på ett ryskt fartyg (var då i alla fall) med 25 besättningsmän. En svensk expeditionsledare och 3 svenskspråkiga guider. Under båtresorna fick vi lyssna till föredrag och se filmer som förströelse, när vi nådde S.G gjorde vi två landstigningar per dag (alla passagerare) i gummibåtar. Medan vi avnjöt lunch eller sov gott flyttade sig fartyget mellan dom olika landstigningsplatserna. Även i Antarktis och öarna utanför gjorde vi två landstigningar eller utflykter i gummibåt varje dag.Tidigt på säsongen, då den här resan går, är djurlivet på öarna som intressantast, tyvärr är chansen att se de stora valarna mindre då. Men vad gör det när man kan se pingviner, pälssälar, elefantsälar i mängd, för att inte tala om alla flygande fåglar. Klart man kan råka ut för dåligt väder och svårigheter att ta sig iland på grund av det, men det är ju en del av tjusningen.
Polarquest är ingen lågprisvariant, men det är värt priset. Resorna är mycket välplanerade och standarden hög. Det är ju inga polarexpeditioner, om man söker det får man ta något annat. På vår hemsida har vi bilder som vi tagit som resedeltagare (alltså inga reklambilder, samlade under lång tid).
Om man skall resa till Antarktis, skall man försöka komma även till Sydgeorgien. Där fanns dom flesta djuren och fåglarna. Nere i Antarktis var det mera scenerierna som var storslagna, men allt var fantastiskt!
I höst skall vi resa med Polarquest till Galapagos och senare i livet till Nya Zealands antarktiska öar om möjligheter ännu gives.
Vi upplevde också Polarquest som seriöst när det gällde miljöaspekterna och efterlevnaden av regler och fördrag. Sedan kan man ju diskutera miljöpåverkan av våra flygresor mm.
Men frågan var ju hur Polarquest är som researrnagör och där är det tummen upp!
Se vår hemsida www.matsocamilla.se gå in på Antarktissidan eller bildgalleriet och kolla.
C.
 
Senast ändrad:
Jag kan rekommendera PolarQuest, de är mycket seriösa och har bra guider. Jag var på deras Syd Georgien - Antarktis resa i Nov 2008 och kan verkligen rekommendera den.
När du åker tänk på att försök att åka med en liten båt, tex båtar på över 400 pers får inte stanna vid Syd Georgien. Det är max 100 personer på starnden så åker du med en stor båt på 300 pers får du bara 45 min på land eftersom alla inte kan gå iland samtidigt. Vi fick 3,5 timmar på St.Andrews, Syd Georgien och jag tyckte det var alldeles för kort tid... Vi gjorde 2-3 landningear per dag om vi låg vid en ö men vi hade tur med vädret.
Angående mycket dötid på båten. Jag som fotograferar mycket hade fullt upp hela tiden, ingen dö tid alls.
Nu den 25 Aug blir det Svalbard runt med PolarQuest men jag ska först ut på en 7 dagars vandring där uppe.

Miljöpåverkan? Ja visst blir det så men de är försiktiga och ville jag verkligen inte påverka miljön skulle jag inte sitta vid en dator eller köra bil...
 
Liten varning för Polar Quest

Vi gjorde resan via Falklandsöarna, Sydgeorgien och Antarktis hösten 2009 med Polar Quest på Ocean Nova.

Det är verkligen häftaiga ställen att åka till och djurlivet och naturen är fantastiskt, men....

OM det är Antarktiska halvön som ni helst vill se så ska ni inte åka på denna långa resa med Polar Quest. Trots att de i alla beskrivningar, mm skriver att man ska tillbringa fyra hela dagar vid den Antarktiska halvön så fick vi på vår resa endast två planerade dagar där (varav en försvann i packisen)!!!

De övriga två dagarna tillbringade vi på Sydorkneyöarna samt Sydshetlandsöarna, vilka ju inte alls tillhör Antarktiska halvön (men väl Antarktis...).

Vi blev mycket besvikna på detta och det var fler på resan som klagade hos Polar Quest.

I ävrigt var det mesta bra, men det blev många dagar på båten där allt man såg var hav, is och enstaka fåglar...
 
Ska man ner dit ska man kolla innan, och veta att det är STORA avstånd. vädret kan ta hela dagar ifrån en om man har otur. Jag åkte ner med Peregrine adventure och gjorde just Antarktiska halvön, man hinner inte med den och en massa annat.

det finns en resa som går ut på att ta sig söder om polcirkeln, en massa båtåkande verkar den vara.

Nä ska man dit ner, fundera över vad du vill se och försök inte kombinera ihop det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tnilsson Fjällräven Polar - fast inte... Expeditioner 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.