Fiske = Djurplågeri?

Däremot inte industriell djurhållning, eftersom djuren där dödas humant genom slaktmask och annat trevligt, nästan lika hemtrevligt som i en genomsnittlig avrättningskammare i Texas. (Eller har de en annan motion på G om att alla ska bli vegetarianer?)

Naturligtvis ska vi tillåta industriell djurhållning. Skulle detta bli förbjudet så får de svenska bönderna stora problem och det skulle vara synd om dem. Hur skulle svenska bönder kunna konkurera med andra europeiska bönder om vi inte tillät industriell djurhållning? Skulle vara bättre om vi ökade de svenska djurfabrikerna så att vi blev självförsörjande av kött. Som alla vet så är den svenska djurhållningen den mest humana i världen.

/Stellan
 
Naturligtvis ska vi tillåta industriell djurhållning. Skulle detta bli förbjudet så får de svenska bönderna stora problem och det skulle vara synd om dem.

Vet inte om du är ironisk här, men resonemanget påminner om det som man tycks föra när det gäller östersjöfisket: Låt fiskarna (de som tar upp fisk, inte de som blir uppfiskade) fortsätta sin verksamhet eftersom det är så synd om dem annars. Det är ju ett kulturellt arv. Etc, etc, i stället för att peta in subventioner för att ge fiskbeståndet (de i vattnet) en chans att återhämta sig.

Hur skulle svenska bönder kunna konkurera med andra europeiska bönder om vi inte tillät industriell djurhållning? Skulle vara bättre om vi ökade de svenska djurfabrikerna så att vi blev självförsörjande av kött. Som alla vet så är den svenska djurhållningen den mest humana i världen.

Självklart är det så att vi har bäst djurhållning i Sverige. Vi är ju oftast bäst. (OBS ironi)

Som jag ser det är det djupt omoraliskt att odla upp någon bara för att döda vederbörande. Det är mitt ställningstagande. Du behöver inte hålla med. Att detta uppodlande sedan kan ske under mer eller mindre trevliga former sett till miljö, kost och droger (antibiotika) är självklart, men grundproblemet kvarstår. (Dessutom innebär djurhållning, inte minst av nötkreatur, ganska stor miljöpåverkan, i mina ögon oproportionerlig i relation till fördelarna.)

Men samtidigt: jag lever inte som jag lär, jag är alltför inkörd på köttkost för att snabbt kunna byta. Mitt stora matlagningsintresse är uppbyggd på västerländsk kost (= mycket kött), men jag jobbar på det. Men jag tror att jag på sikt kommer att glida över till en allt mer vegetarisk kost. Kan rekommendera Aujalays bok "Med mycket grönt" som en start. Inte helt vegetarisk, men lite. Lagom, ni vet, sådär svenskt lagom...

PS
Som filmen jag tipsade om ovan, Unser Täglich Brot, visar så är inte heller vegetarianerna skuldfria. Grönsakshållningen är en ganska obehaglig industri, inte minst sett till arbetsförhållanden.
 
Senast ändrad:
Mysig bild...

...vilken du antagligen inte äger rättigheten till. Sugen på öring vart man iaf...

Djur har de rättigheter vi ger dem. Själva sliter varandra i stycken och utsätter sina gelikar för den grymmaste behandling. Naturligtvis ska matdjur dö snabbt och smärtfritt men att förbjuda fiske? Definitivt skott i tassen...
Det var tjurfäktningsälskarens inlägg.
 
...vilken du antagligen inte äger rättigheten till. Sugen på öring vart man iaf...

Djur har de rättigheter vi ger dem. Själva sliter varandra i stycken och utsätter sina gelikar för den grymmaste behandling. Naturligtvis ska matdjur dö snabbt och smärtfritt men att förbjuda fiske? Definitivt skott i tassen...
Det var tjurfäktningsälskarens inlägg.

Bilden var nedladdningsbar från siten alven tipsade om... antar att det då var ok att sprida den (?)...
Håller för övrigt med om skottet i foten... //T
 
Fiske är sveriges största hobby. På detta skall räknas binäringsfiske och slutligen yrkesfiske.

Om vi helt vetenskapligt säger att 50% av befolkningen vill fiska.
Ska då de övriga 50%:en anställas som fiskepoliser för att kolla oss som vill fiska?
Vad kommer detta att kosta då?

Dom borde ställa en motion om att vatten inte ska vara blött :)
 
Senast ändrad:
Mellan raderna. Vi har i Sverige en tradition av att inte förbjuda utan omöjliggöra. Se tex reglerna de ville införa för minkfarmer, de skulle i praktiken göra det oekonomiskt att föda upp pälsdjur. Även om ett förbud inte rakt ut nämns i den citerade texten kan man klart skönja en kraftg kringskärning av fiskemöjligheterna.
"Vi måste börja se fiskar som enskilda individer...frångår det avindividiserade sättet att mäta fiskar i kilo och ton och börjar se dem som individer istället.", vilket d****a nonsens...
 
Jag tror, och hoppas, att motionen inte riktas till Svenne Banan när han under eftermiddagen en vacker julidag slänger i sitt röda flöte vid sin sommarstuga i någon av de små insjöarna i Jämtland, utan precis som tidigare talare anfört, till industrifisket där fisken odlas i princip aldrig avlivas förrän de hamnar på dödens rullband. Jag har också sett Vårt Dagliga Bröd och blir bara mer övertygad om att själv försöka fiska så mycket fisk jag kan för att fylla åtminstone ett halvårsbehov i frysen. En tallrik "fjordlax" har aldrig känts så oaptitlig.

För att avsluta den korta debatten om upphovsrätt och bilder. Text från hemsidan, översatt från tyska till engelska:

All downloadable contents of these sides are subject to copyright and may be used without declaration of consent of the production company exclusively in connection with the film.

Det är med andra ord lungt, vilket det ofta är när det handlar om bilder som är gjorda i marknadsföringssyfte (att sprida är alltså precis det de vill).
 
"Det är av den anledningen angeläget att dagens hantering av fiskar, både den som sker av fiskar som hålls i fångenskap och den som sker av fiskar som lever i det vilda, genomgår en genomlysning i syfte att klarlägga vilket lidande och smärta de egentligen utsätts för. "

Tycker det verkar bra. Jag tycker fisken också har rättigheter.
 
=grodanbolle;327294
Tycker det verkar bra. Jag tycker fisken också har rättigheter.

Vilka skyldigheter har den då,för inte kan den bara få simma omkring helt planlöst som om allting är frid och fröjd heller?

Nä,den ska få må bra tills den fastnar på kroken,men där är det slut med det roliga.

OBS:Generalisering.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...