Spinnspö/Haspelspö?

Taack Peter
Mm ja det är i de riktingnarna mina egna tankar går också.

Teleskopspö för små betesvikter.
Ul-rulle.
0.20-lina
Ett urval små spinnare.

Några tips på vad man ska leta efter "där uppe" för att få största nöjet av ett sånt set?
 
Håller delvis med om fiskeutrustningen för fjällfiske. Dock går jag upp 100 gram i vikt med lite större rulle och 0.25 lina. Sparar in lite vikt på färre spinnare och små drag när linan håller bättre för bottennapp. Dessutom väntar jag på 5 kilos öringen som är förutspådd att komma i min väg. Prioriterar detta framför ädel kamp med småöringar. De är roliga även när grejorna håller och dessutom vill jag äta dem i halster.

Bosse
 
GustavOh; sa:
Några tips på vad man ska leta efter "där uppe" för att få största nöjet av ett sånt set?
Smååar. Gärna åar med höjdskillnader, så strömmande partier varvas med mer stillastående pooler. Håll låg profil längs kanten av vattnet (gå inte ända fram), kasta behärskat rakt över eller snett nedströms, och se till att hålla spänd lina (du behöver knappt veva, om det är lite strömt). Oj, oj, oj, vad harr (och öring) man har tagit på det sättet.
 
GustavOh; sa:
Taack Peter
Mm ja det är i de riktingnarna mina egna tankar går också.

Teleskopspö för små betesvikter.
Ul-rulle.
0.20-lina
Ett urval små spinnare.

Några tips på vad man ska leta efter "där uppe" för att få största nöjet av ett sånt set?

Nöje???

Tja,vill du hålla färgen för fisk blir det aldrig ändå :),så skulle jag ta med de där kraven till butiken,de är mer uppdaterade än vad jag är...

Kanske kolla på en rulle med extra spole,en med stum 'flätlina' 0,10 ,(Fireline t ex) och en med mono 0,20.Satsa på att köra fyrfärg (Ex v Silver,brons,blått och rött).Spinnare (Wipp heter min favorit),skedar (Typ Lillöring och Atom) och nån vobbler,vikter 8-12 g.


peter
[Ändrat av ping 2007-04-24 kl 15:26]
 
Tack för svaren. Oj vad sugen man blir...

Hmm, det säkraste sättet att få den där femkilosöringen på kroken borde väl vara att varken leta efter den eller ens vara beredd på möjligheten, så då ligger jag kanske bra till ;-)

Får jag bara halstra harr eller småöring nån kväll blir jag överlycklig!
 
GustavOh; sa:
Får jag bara halstra harr eller småöring nån kväll blir jag överlycklig!
Ssschhh, det är en hemlighet att vi fångar och äter småfisk. Det första du måste lära dig är att ljuga och skryta, fisket får du på köpet...



Mina favvospinnare är sådana som spinner lätt trots låg invevningshastighet, dvs som kan tas in långsamt utan att då fast i botten. Mepps i stl 0,1 och 2 är mina favvosar, ffa silverfärgade med lite olika färg på skeden.
 
Strykarräven; sa:
Ssschhh, det är en hemlighet att vi fångar och äter småfisk. Det första du måste lära dig är att ljuga och skryta, fisket får du på köpet...

Det vet jag väl, men om jag drar ned förväntningarna så har jag mycket bättre grund för ljuget och skrytet sen :)
 
Strykarräven; sa:
[
Mina favvospinnare är sådana som spinner lätt trots låg invevningshastighet, dvs som kan tas in långsamt utan att då fast i botten. Mepps i stl 0,1 och 2 är mina favvosar, ffa silverfärgade med lite olika färg på skeden.

Herregud strykarräv, Hur ärlig och vänlig får man bli. Är du en riktig fiskare!!!!!eller. Under tungt viskande och våndor erkänner jag att Meps är mina favoriter också. Men för mig är det framför allt Meps 3 med silver och blå sked som gäller. Enda anledningen till att jag ens erkänner detta är att jag bara har två kvar. Vet nån hur man får tag på spinnare exvis på nätet. Verkar som om svensk generalagent inte förstått den blåa mepsens lov.
Att jag gillar trean bäst beror nog på storleken på mitt spö och rullen samt att jag kör med lina 0.25. Tyngden behövs. Droppen i svart med svart sked är en annan favorit.

Bosse
 
På tal om hemligt. Idag 20.30 visar SVT2 ett fiskeprogram där vissa delar är gjorda i Ransarån, Västerbotten. Jag har byggt stuga i Fatmomakke en mil bort. Skittrakter för fiske, Speciellt Ransarån och Borgefjells nationalpark är förljugna fiskeplatser. RES INTE DIT.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Herregud strykarräv, Hur ärlig och vänlig får man bli.

Äh, jag ljög, min riktiga favorit är nåt helt annat...

Nä du har rätt, Meppsarna för en tynande tillvaro. Vet inte varför, men de verkar alltid vara slut när jag ska köpa dem. Om du blir desperat, så köp nån annan variant och måla om, det har jag fått göra. Och håll hårt i dem du har...

Förresten, om du kollar linorna av idag, så har 0.25:eek:rna blivit rätt starka. T o m jag har vågat gå ned på 0.20-0.22, utan att förlora styrka jfr de 0.25 jag började med. Stren t ex tycker jag gör bra linor.
 
Jag har också målat med hobbyfärger. Som tur är säljs de ju med blank sked.

Vad gäller lingrovleken så har jag hitentills rekomenderat vad jag har på dags och flerdagarstur i fjället.
För mig är 0.25 den övre gränsen för att kunna kasta OK med spinnare och små drag. Med så pass grov lina minskar den effektiva fiskeradien till kanske 3o-4o meter men då det hjälper mig att tordas fiska nära botten så blir jag effektivare i detta område. Man kan alltså omvänt säga att mitt sökande efter lingrovlek går uppåt. Om det kom en tillräckligt smidig lina i 0.30 för att kunna kasta små drag så skulle jag alltså byta till den grövre linan.

Jag har 5 haspelrullar med dubbla spolar på tre av dem. I åfiske nära hemmet så gillar även jag att fiska med 0,20 och riktigt lätta beten. I andra änden har jag en gammal ABU BM 5 med flätlina 0.40 och nylonlina 0.45. Perfekt vid gäddfiske i vassiga tjärnar där annars dragen har hög inflation. Det är även bra på norges kust och när jag drar långdrag.

Bosse
 
Ang. Favoriter...

...Inte min,men väl fiskens.
Glöm aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig,aldrig,aldrig,
den här:

TOBY%20spoons_small.jpg



peter
[Ändrat av ping 2007-04-25 kl 14:11]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...