Gissa position

Ser ut som Jiegŋáffo, med Gájssegiesjtjåhkkå bakom i mitten och självaste Sulidälbmá till vänster. Fotoriktningen bör därmed vara omkring NV/VNV, men jag blir inte riktigt klok på vilken av alla sjöarna i området vi i så fall ser...

Attans! du hann precis före mig... vi är vid sjö 931 strax söder om Råvejávrre.
 

Bilagor

  • jgfjgfkhjhjgljh.jpg
    jgfjgfkhjhjgljh.jpg
    38.1 KB · Visningar: 632
Tack Kalle och Pär för det helt korrekta svaret! Misstänkte nog att bilden inte skulle bli årets sista. Jag passerade här den 4 juli i år och snön lyste fint på J-fjället. Nästa bild!
 
Vindelälven, en bit nedströms Dalavardo?

Vindelälven är det, men fotoplatsen är strax norr om Skrabmiejuhkas inflöde mellan Rävfallsstugan och Vitnjul. En något generös tolkning av begreppet "en bit nedströms" kanske, men eftersom frågan som ställd gällde vattendraget, så... ;)

Ny chans till årets sista bild!
 
Ja, då var det lite längre nedströms än vad jag tänkte.

Då kommer en ny bildgåta, årets sista?

Vilket fjäll? Klurar ni ut även vilken tjärn det är?

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_209.jpg
    IMGF_209.jpg
    62.5 KB · Visningar: 571
Jag tog bilden för drygt 30 år sedan, strax efter soluppgången. Vid fotoplatsen var det en fallfärdig kåta, såg att det fanns en symbol för kåta även på dagens karta.

Calle
 
Tyckte först det liknade Gruvsmällen, men efter att ha kollat på kartan gissar jag på Anaristjärnarna, med Kruptjie och Kraapa bakom?
 
Tyckte först det liknade Gruvsmällen, men efter att ha kollat på kartan gissar jag på Anaristjärnarna, med Kruptjie och Kraapa bakom?

Helt rätt! Medveten om att det är en svår bild eftersom inte så många vandrar i det området. Vilket i sig är synd eftersom det är ett fint område med stora möjligheter att göra turer från olika utgångspunkter.

Nästa bild!

Calle
 
Har varit ca 1 mil därifrån, öster om Stor-Gröngumpen, håller med om att det är ett fint område att vandra runt i.

Här kommer en ny bild med en annan sjö att gissa på, vad heter den?
 

Bilagor

  • IMG_2455.jpg
    IMG_2455.jpg
    267.1 KB · Visningar: 237
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.