Djurplågeri att agna

finns ingen anledning att inte avliva agnet innan.. desutom så flugfiskar jag mest och flugor ingår inte i djurskyddsrätten enligt artikeln..
 
Klämtackel

På den tiden jag ägnade mig åt mete av gädda med levande agn så hade jag både egentillverkade och köpta klämtackel som höll fast fisken utan att någon krok träddes fast i fisken. Är de tillåtna? Ruggigt bra metod för övrigt.
 
Är det inte grymt orättvist att djuren inte får genomföra demokratiska val i frågan?

Detta landet lider av svår moralpaniken..
 
om man ska vara seriös, det funkar lika bra med död mört som med levande.. finns ingen anledning att agna levande.. (oavsett mina flugfiske skämt)
 
-PaTRiC-; sa:
om man ska vara seriös, det funkar lika bra med död mört som med levande.. finns ingen anledning att agna levande.. (oavsett mina flugfiske skämt)

ICKE,rovfiskar jagar med syn,lukt och sidolinjen (vattenrörelser mm).
En död firre attraherar bara en (1),lukt,kanske även till en liten del synen.En frenetiskt sprattlande fisk som i panik försöker fly attrarherar alla tre,det är sånt som får gammelgäddan att känna sig som pånyttfödd.


peter
PS.Agnar inte med fisk själv.DS.
 
visst har du rätt om vilka "triggers" som gäller men det funkar inte alltid så, se bara på laxfisket på fluga i våra älvar, fiska en fisk som inte äter? nu ska jag villigt erkänna att jag inte tillhör skaran som agnar, men det har hänt och då med fryst mört.. jag har fått lika mykke fisk på dessa som många vid sidan som agnat med levande.. tycker att det är fisigt med levande agn..
.
 
Det har hänt att jag agnat men jag kan sluta. Det är ju bara att fatta läget.

Maskmete känner jag dock inte för att sluta med.

Det löjliga är ju att de största bovarana är yrkesfiskarna. De tar upp fisken och låter den självdö så att fisken håller längre.
[Ändrat av crazy 2006-03-24 kl 16:13]
 
Jag fiskar själv inte med varken levande eller dött agn, det är mest spinnare. Men jag tror ju inte att de som fiskar på kuva kommer att sluta med det bara för att nån säger att det skulle vara djurplågeri helt plötsligt.

Är det inte lika mycket djurplågeri att trötta ut gammelgäddan? Bottnar det hela i att fiskar inte skriker?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomalin Fiske = Djurplågeri? Fiske 52
peter1959 Agna med en halv gris... Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...