Torka mat

Nej

Skall du använda vacumpackare så behövs speciella påsar som är gjorda för att suga luften ur och kan värmeförslutas. Dom är oftast litet tjockare än vanliga påsar. Din bekant kan säkert visa dig.
 
Vaccumförpackare fanns iallafall för ett tag sedan för runt 300 på Netonnet av budgetmärket Andersson. Jag har haft min i två tre år utan problem, och använt den frekvent. Vacuumförpacka och lägg i frysen så håller det i evigheter. Jag får, precis som dig, svettig köttfärs eller kassler som svettas. Men jag har inte haft några problem med hållbarhet när det förvarats i vacuumpåsar i frysen. Påfyllning av påsar kan köpas på Citygross (dock dyrare än no-namne påsarna från Netonnet)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hittade inte den vakuumpackaren du menade men mängder med andra... I olika storlekar och varianter.

I butiken där gubben jobbar sålde de visst också vakummaskiner, dessa: http://www.foodsaver.se/product.aspx?pid=16013

Men vilken ska man välja tro?

Vad har ni för apparater och vilken storlek?

Jag har en OBH för tusenlappen. Vet inte om den fortfarande säljs.
https://www.obhnordica.se/produkter/for-koket/vakuumforpackare-sous-vide/food-sealer-prestige

Hade jag köpt en idag hade jag nog tagit en sån här:
http://friluftsmeny.se/utrustning/vakuumforpackare/vakuumforpackare/sico-s250-premium-red.html

Nackdelen med de vanliga konsumentmaskinerna är att de inte tål att packa kontinuerligt. De blir överhettade, och den svaga sugeffekten orkar inte riktigt när svetsbandet är varmt och halvsmälter påsen innan den är tömd på luft.
De svetsar bara en viss tjocklek på påsar. Vill man svetsa tjocka aluminiumpåsar måste man svetsa 3-4 ggr.
Med en värre modell kan man ställa både undertryck och svets steglöst (oftast är det dessutom dubbla svetsband), och effekten är betydligt högre.

Men den jag har nu har fungerat i flera år, så den kan klart rekommenderas. Står på micron hemma och själva svetsfunktionen används flera gånger om dagen till diverse matförpackningar. Att kunna svetsa igen påsen med pyttipanna spar en del svordomar i frysen =)
 
Men snälla nån, ni ska precis börja med vandring och att sova i tält. Ni behöver absolut inte en vakuumförslutare för att vara ute ett par dagar - och inte annars heller. Ni behöver inte en massa specialutrustning alls. Ni behöver tält/tarp, sovsäckar, liggunderlag, kök, ryggsäckar, regnkläder. Och det har ni väl nu så ut och upplev!

Grotta inte ner er i pryl- och lättviktshysterin. Det är överkurs och bättre att ta när ni vet vad ni behöver och vill ha - om ni alls känner behovet.
 
Men snälla nån, ni ska precis börja med vandring och att sova i tält. Ni behöver absolut inte en vakuumförslutare för att vara ute ett par dagar - och inte annars heller. Ni behöver inte en massa specialutrustning alls. Ni behöver tält/tarp, sovsäckar, liggunderlag, kök, ryggsäckar, regnkläder. Och det har ni väl nu så ut och upplev!

Grotta inte ner er i pryl- och lättviktshysterin. Det är överkurs och bättre att ta när ni vet vad ni behöver och vill ha - om ni alls känner behovet.

Jag vet att vi inte behöver. Men det betyder ju inte att jag inte har lust att ha en... Jag har ändå funderat på att köpa en vakumpackare eftersom jag köper färskmat till hundarna och packar in i påsar men de läcker och det blir kladdigt så den kommer komma till användning ändå.

Dessutom är det kul ;-)

Jag köper aldrig något för att jag tror att jag behöver det. Jag köper saker som jag VILL köpa och känner att jag kommer ha glädje av.
 
Här är den jag har: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/matlagning/matforvaring/andersson-vms-2-1/235297.9430/ Dock dyrare nu än vad jag kan minnas att jag köpte den för. Det är dock, som någon ovanstående skrev, så att den överhettas ibland så man får låta den vila någon minut om man förpackar mycket. Men jag såg i någon annan tråd att ni var jägare, och vacuumförpackning är ju ett bra sätt att hålla även otorkad mat (typ viltkött) dugligt längre, även när det ligger i frysen. Givetvis får man för det mesta bättre om man betalar mer. Men för mina behov, vilket innebär kanske 50+ portioner torrkäk per år så duger den från Netonnet fint.


(Men gör man iordning maten några dar innan man ska åka så räcker det gott med vanliga ziplock-påsar. Förvara svalt och mörkt innan avfärd bara)

Jag kan för övrigt rekommendera Eric Tornblads(?) bok Fjällmat. Många goda recept, och vissa kräver inte ens egen torkning, utan man blandar redan färdigtorkade varor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.