Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-29, 11:34
The Trooper The Trooper är inte uppkopplad

Re: Re: Re: Re: Siken farligare

Citat:
Ursprungligen postat av Strykarräven;
Citat:
Ursprungligen postat av jamten;
Varför måste man kasta upp avlivade gäddor i skogen?
Nä, om sommargäddan är en bifångst i en dyig tjärn så brukar jag kasta bort den, efter att katten dog.
Men!!!

Hurr'u,smågäddor är ju ett superbete om man vill ha en STOR gädda.

peter
Svara med citat
Gammal 2005-07-29, 11:40
Strykarräven Strykarräven är inte uppkopplad

Haha, jag fiskar bara småfisk...

Nä, men gäddan i våra dytjärnar blir inte så stor (men lång!), de på 90-95 cm väger 3-4 kg...

Dessutom är smågäddor ett ypperligt dåligt bete för harr, även stor sådan...
Svara med citat
Gammal 2005-07-29, 13:10
Almgren Almgren är inte uppkopplad

Re: Re: Re: Re: Siken farligare

Citat:
Ursprungligen postat av Strykarräven;
Nä, om sommargäddan är en bifångst i en dyig tjärn så brukar jag kasta bort den, efter att katten dog.
Nä nu fattar jag det inte. Är det bina som fångar gäddorna i de dyiga tjärnarna. Hur farliga är inte dessa bin? Går de ihop och lyfter upp monstren?

Nån som har anti-bi-medel att sälja?
Svara med citat
Gammal 2005-07-29, 13:24

Re: Re: Re: Re: Re: Siken farligare

Citat:
Ursprungligen postat av chralm;

Nån som har anti-bi-medel att sälja?

Ett schysst basebollträ funkar över hela håbete-registret.

peter
Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 10:43
ala ala är inte uppkopplad

nya attacker!

Årets gäddattacker är igång!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,852619,00.html

/A
Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 11:02
jamo jamo är inte uppkopplad

Detta med gäddutrotning påminner mig om en misslyckad satsning på "Put N' Take" i den by där jag spenderade somrar som liten. De fick projektpengar och planterade ädelfisk i den lilla sjön/tjärnen som gränsade till den större. Problemet var att det redan fanns en population ganska stora gäddor där som prompt satte igång med att äta upp de inplanterade fiskarna som gissningsvis inte var alltför stora ibörjan. Sen tror jag följande hände, baserat på resultatet man såg åren efter: De befintliga välgödda gäddorna förökade sig som tokar, men snart var den inplanterade ädelfisken slut. När alla nya små gäddor blivit till hade de inte mycket äta, vilket resulterade till en hyperagressiv stam av svält-gäddor med väldigt stora huvuden i förhållande till kroppslängd men små och pinnsmala magra kroppar. De högg på i stort sett allt, inklusive jättevobblers större än de själva, och de blev säkert kannibaler också. I den sjön/tjärnen ville jag inte bada hehe.
Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 10:41
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Människans ingripande i ordningen ställer alltid till det......
//J

Det där med studsare och gäddavfångst var jag med om en dråplig episod en gång.
Långrevens fångts käkades av gammelgäddan och en dag i augusti hade fiskaren fått nog efter att ha dragit upp ett tjugotal huvuden. Långreven agnades och lades grunt över en sandbank och i båten med älgstudsaren beredd satt fiskaren och vakade.
Framåt nattkröken hade agnen fått småaborrar och lakar att nappa och sjöns haj ansåg att det var matdags.... Vår trötte fiskare vaknade av att flötena markerade, skymtade gäddan i vattnet och sköt. Skottet väckte alla runt sjön som precis somnat djupt efter en lång och varm sommardag. Noslern träffade sjöytan, expanderade och riksochetterade med ett yl bort i sommarnatten.
När vår käre fiskare såsmåningom kom åter till stugan blev han varse att någon buse hade krossat glasdörren till verandan och gjort hål i pärlsponten i verandans innertak.... Med honom gick det sen inte längre att tala om hajen i sjön....Sannorlikt dog hajen av hög ålder, mycket träig...
//J
Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 12:35

Hur låg det till med vapen- & jaktlicens,fiske med handeldvapen är knappast tillåten.Skottfång,hur såg det ut?
Är vår käre fiskare med i 'Klubben'?

peter
Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 13:18
Strykarräven Strykarräven är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Det där med studsare och gäddavfångst var jag med om en dråplig episod en gång.
Långrevens fångts käkades av gammelgäddan och en dag i augusti hade fiskaren fått nog efter att ha dragit upp ett tjugotal huvuden. Långreven agnades och lades grunt över en sandbank och i båten med älgstudsaren beredd satt fiskaren och vakade.
Man förstår vart rovdjursutredningen fått vatten till sin kvarn! Känns lite Tom&Jerry att försöka skjuta fisk. Varför inte mete med levande agn (det här var väl innan förbudet, för att rädda mitt skinn här i den offentliga världen?)
Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 14:16
Vättlefjäll Vättlefjäll är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Strykarräven Visa inlägg
Man förstår vart rovdjursutredningen fått vatten till sin kvarn! Känns lite Tom&Jerry att försöka skjuta fisk. Varför inte mete med levande agn (det här var väl innan förbudet, för att rädda mitt skinn här i den offentliga världen?)
Är levande agn förbjudet? Var inte det bara ett förslag?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:01.

Logga in