Snart smäller det II

Re: Vad...

brook; sa:
Nja, nog är det rätt länge innan man blir av med Isen här upp i Luleå, men våren är på väg här också...

/Anders B

[kort trådstöld]

Anders.. de va fan ta mig inte igår man såg dina visdomsord här på utedasset.. :)
 
[Fortsatt trådstöld]

Jupp, har mest lurkat (~ bara läst) senaste tiden de få gånger jag varit in...kul att "ses" igen !
[Slut trådstöld]

/Anders B
 
strand; sa:
Aardwolf; sa:
Här vet i *** om man får tag på Horngädda. Här = Herräng->Väddö.

Men senare idag så är det premiär för gäddfisket. Och då med rejäla saker.

Jag trodde att de vandrade ända upp i norra Östersjön innan de vänder tillbaka. Men de (horngäddorna alltså) är kanske inte lika mycket på hugget då.

Ang premiärgäddfisket hade det varit roligt med en rapport imorgon om hur det gick.

/g

Det gick inte alls bra. Tte hugg men ingen krokning. Så mim ursäkt är att det är lite för kallt i vattnet fortfarande. Men till helgen är det dags igen. :)
 
Näbbisarna

är också mina favoriter! Jag tar dem helst med ett lätt långsmalt drag som går några decimeter under ytan. Långa kast gäller så att man fiskar av stora områden.

Ett annat sätt är med flötmete. Jag låter flötet vandra fritt med vind och ström. Tacklar oftast med en liten sillbit eller tobis (inköpt på EL-Ges). Kör ofta med två enkelkrokar. En i angfiskens mun och den andra i ryggfenan.

Det tredje som inte många känner till är att fiska dem med kastflöte och en silvrig tubfluga. Det här kan ge riktigt bra resultat ibland.

Förresten, hur tillagar ni näbbisar? Kokar eller steker eller?? Jag har ingen aning så jag brukar ge bort dem. Kanske dumt :)

~Paul~
 
Horngädda kokt i dillsås är helt ok. Men något som är helt outstanding är rökt horngädda. Köp dig en rök så kommer du aldrig mer att ge bort dom ;)
 
Har själv inte provat men sett flera ta näbbisar på flugspö. Rökt näbbis, det måst man ju prova.


/mattias
 
Tack för tipset!

Jag har tyvärr ingen rök men man kan ju improvisera med diverse kastruller modell större. Låter intressant.

Kanske inte så konstigt med tanke på att näbbisar och makrillar är släkt. En rökt makrill är ju som bekant en riktig höjdare. Synd att de skall ha gröna ben. Ser giftigt ut :)

~Paul~
 
norpan_; sa:
Har själv inte provat men sett flera ta näbbisar på flugspö. Rökt näbbis, det måst man ju prova.


/mattias

huh.. fluga.. fiska, hehe.. jag har oxå läst att man kan ta hornisar på fluga, är det bara en tiondel av fajten av en makrill så torde det vara hur skoj som helst..
 
Jag ser snarare dom gröna benen som en fördel. Lättare att få bort dom och inte som sillbenen man sätter dom i halsen
 
Jo, det har du ju rätt i. Bra ur praktisk synpunkt, men de ser ju så hemska ut. Färgar till och med av sig på köttet :)
hanofyr9.JPG


~Paul~
 
norpan_; sa:
Aardwolf; sa:
Men något som är helt outstanding är rökt horngädda.

Drar du halsbloss då eller...:)

/m

Är det därför horngäddan är försedd med långt munstycke? :)

Tillhör de som har gett bort fångsten. Både min far och min förra katt älskade dessa fiskar. Har aldrig kommit på tanken att horngädda går att röka, men smakar det i närheten av makrill så låter det gott. Ska dock prövas nu till våren.

/g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Snart smäller det! Fiske 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...