Mont Blanc

Var på Mont Blanc i somras

Och som någon tidigare nämnde så är en bestigning av Tacul en mycket bra acklimatisering. Jag tror ert projekt är mycket realistiskt om än jobbigt. Om jag skulle göra det som ni planerar att göra så skulle jag först acklimatisera mig på någon lägre topp för att sedan lägga mig med tält på glaciären vid klipptriangeln av Tacul. Därifrån skulle jag bestiga Tacul. Jag tror dock inte på att bestiga både Tacul och Maudit som acklimatiseringstur, jag tror detta skulle vara mycket slitsamt.

Jag har för mig att det går att göra Maudit på tillbakavägen från Mont Blanc och traversera kammen så att man kommer ner mellan Tacul och Maudit, har ni undersökt det? Jag tror klättringen är lite svårare men kanske är den också kortare. Dessutom så slipper ni ju gå fram och tillbaka längs samma led.
Något som vore riktigt intressant vore ju att traversera Tacul, Maudit och Mont Blanc och sedan gå ner via Gouter. (nu börjar jag bli inspirerad här..)

Hur som helst, sedan är det väl bara att hålla tummarna för bra väder och se till att starta riktigt tidigt då det blir en låång dags klättring.

Lycka till!
/Kalle
 
hej

Detta är en onödig disskution tycker jag, du tycker på ditt vis och jag på mitt.

om min säkerhet nåonsin under någon av mina expeditioner har varit utsatt så har jag avbrutit lr tilltagit återgärd, så även i detta fall.

Jag vill bara att du sak veta att det är en en led vi ska gå och vi är absolut inte först med att gå den, plusa att en mkt rutinerad, legitimerad, fransk bergsguid som är en nära vän till mig också ska följa med.

Till alla:

Jag hör av mig igen i sommar å berättar för alla nyfikna hur de gått.

sköt om er så länge.

NO MERCY JUST FUN.
 
sohrab (Sohrab Ahvazi)

Tack för tipsen!

Just nu undersöker jag mest för skoj skulle om det går att acklimatisera sig här hemma i göteborg, är i kontakt med chalmers om ett höghöjds hus. hade varit kul å testa tycker jag.
annars är ju ditt första förslag väldigt bra. de möjliga problemet är bara att leden börjar ju en bit ifrån och de känns lite olustig å åka fram å tillbaka men det går nog å lösa.

när de gäller utröstningen håller jag med dig också. helt klart är att det är riskfyllt och rep, sele, isyxa och stegjärn ska vara med i packningen.

gällande mina tidigare erfarenheter så har jag bestigit kilimanjaro, vandrar i alperna på lägre höjder under längra perioder, jag har tillbringat tid i de svenska bergen för teknisk träning och lite isklättring. med andra ord inte så stora, så detta sak bli en stor och spännande utmaning.


alla ditaljer kommer ut här, så fort ja kommit hem igen..men ni lär ju få vänta, ska ju inte dit förän i sommar.!

Tack för det seriösa och hjlpande svare!

\\alex
 
Fettot (Kalle Olsson)

tack för svaret!

inspererad? hehe...det kan man ju säga att jag är också. den vägen som du gav mig är inte riktigt den vi har planerat.

de kanske blir nästa gång..:D

jag åter kommer om nya frågor kommer upp, om inte annat så hör jag av mig när jag gjort mitt försök och är hemma igen.

\\alex
 
Re: sohrab (Sohrab Ahvazi)

Slau; sa:
annars är ju ditt första förslag väldigt bra. de möjliga problemet är bara att leden börjar ju en bit ifrån och de känns lite olustig å åka fram å tillbaka men det går nog å lösa.

\\alex

Långt ifrån vad? Du tar aiguille du midi och sen är det inte många minuters vandring (eller joggning om du så vill) till "insteget" till leden. Alternativet är att ta sista liften upp kvällen innan och göra en bivack på col du midi. Mysigt och bra.

Angående acklimatisering hemma så bör du tänka på några saker. För det första sitter det inte i särskilt länge, för det andra handlar det mer om att "komma in i tänkandet" än att öka antalet röda blodkroppar. D.v.s. Höjden i sig är inga större problem men det kan vara skönt att få känna lite på varorna innan ni ger er ut på den stora.

Givetvis tar du gouterleden ner så slipper du (mer eller mindre) de bekymmer med att komma ner alltför sent på glaciären på tacul. Glaciären runt dome de gouter är förhållandevis trevlig och betydligt färre snöbryggor.

/Sohrab
 
aha

Du tänker så...:D ja va någon annan stanns i världen där. satte mig å kolla på karta nu å du har ju helt rätt. de låter nu som ett väldigt bra förslag.

hmm..att de inte sitter i så lägne är jag med på men det var mest en tanke och kul grej.

ska sätta mig ner med mannskaper i veckan å göra en grov slutplanering där det finns ett par alternativ. ska lägga farm dig.

ut å springa nu!

had!
 
led

på den karta som jag har här så går vi från de midi -tacul - maudit - blanc. som jag har fått förklatat för mig så är det en hout rout. går mer lr mindre på en "kam" heja vägen och inget svårare klättring är involverad. har tyvärr inte kartan på daton annars hade ja kunnat skicka den till dig. svårt att fprklara annars.
 
Re: led

Enkelt men dock en led!

Då jag var uppe på Mont Blanc gick vi som ovan beskrivet (Sohrab Ahvazi)

Vägen upp:
"The Three-Mont-Blanc route, PD+"
Aiguille du Midi - Col du Midi (Cosmiques hut) - Mont-Blanc du Tacul - Combe maudite - Mont-Maudit - Col de la Brenva - Mont-Blanc.

Vägen ner:
"The Gouter route, PD"
Mont-Blanc - Arete des Bosses - Vallot - Dome du Gouter - Aiguille du Gouter (Gouter hut)

Om du är intresserad av att springa upp på så många 4000 meterstoppar som möjligt på samma dag så hinner du med både Tacul, Maudit, Mont Blanc och Dome du Gouter. Ev. är även Aiguille du Gouter över 4000 men det får du kolla på kartan.

När vi gick skippade vi de övriga topparna, det blir garantert en lång dag i alla fall. Vi startade i Cosmic hyttan 01.00 och avslutatde vid tåget ner till Les Houches på eftermiddagen. Kostar några kronor att bo i hytta men du slipper allt bök med att bivackera och kan därmed gå med lättare packning.

På detta sätt slipper du som sagt serackerna på Taculs glaciär, som skall ha blivit värre de senaste åren, och du slipper gå samma väg ner som du gick upp. Mycket trevligt.

Hittade en sida med ganska bra information där du kan läsa mer:

http://www.terragalleria.com/mountain/info/chamonix/mb-easy.html

Lycka till!
/john
 
Instämmer ...

Håller till fullo med John Hulth och den turen de gjorde.

Var själv uppe på Mt Blanc sommaren 2003 och på vägen upp mot Gouter hut mötte jag ett par Norrmän som gjorde just den turen. De hade startat vid Cosmiques runt 0100 på natten och knatat på mer eller mindre non-stop då vi passerade varandra vilket var runt 14, om inte minnet sviker.

Dock skall tilläggas att de var snabba och bar inte mer än lätta toppackningar med vätska och powerbar/gel (och självklart sele/rep/yxa/stegj).

Vad gäller aklimatisering är det högst peronligt och min erfarenhet är att tillgång till vätska är a och o. Man förbrukar mer än man från början tror. Stressar man blir det sprängande huvud, men med lite asperin blir även det genomlidligt i och för sig.

Ta liften upp till Ag D Midi och knata runt i krokarna en dag. Lägg en bivack i närheten av Cosmiques eller nedanför Midi. En bivack är ok om man bara river när solen går upp. Sedan ned till Cham och mys en dag eller två. Sedan är det bara på't :)

Var uppe på Kilimanjaro i höstas och då tog vi ~1000 höjdmeter per dygn; och det var inte kul när man aldrig riktit fick chansen att aklimatisera sig ... skulle nog hålla mig till inte sova på högre höjd än 700 högre än föregående sovplats ... men hyfsat aklimatiserade och om ni sedan följer John Hulth's beskrivna rutt så kommer ni får en härlig tur. Räkna totalt med att lägga en vecka på det hela (och tur med vädret).

Glöm inte att det kan vara läge att boka plats på tåget ned mot Les Houches (stationen heter väl Bellevue om jag kommer ihåg rätt?) Annars kan det bli till att vänta ett natt på att komma med morgonturen.

Lycka till!!
 
hej pelle!

takc för svaret. vi har bokat v 25 nu!!

blev lite nyfiken på kilimanjaro, jag va uppe där vintern -03. grymt fint!
vilken väg tog ni upp? hur många dagar?

had!

\\alex
 
Alexander

Kul att ni bestämt er, lycka till!

Vägen vi tog var Machame, 5 nätter så i stort sätt 6 dagar. vi gick upp och hade fullmåne sista vandringen up mot toppen. Litet flor av tunn snö och helt otroligt stjärnklart.

Sedan blev det safari ett par dagar och så avlutade jag det hela med att gå upp på Mt Meru. Skulle i och flr sig helt klart rekommendera att ta Mt Meru först i syfte att aklimatisera. Men ville upp och stå på Kili i fullmåne och då funkade det inte med ledighet osv. Så ibland får man kompromissa.

Är du inte sugen på en 7000+ top framöver?

/ Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...