Måste man vara superman Eller?

Syre

Har läst och funderat lite. Borde det inte vara en nackdel att ha mycket muskler när det är så lite syre på hög höjd? Konditionsträning borde ju vara viktigare? eller hur ligger det till?

/mathias
 
"...men utan fysik så går det helt enkelt inte att ta sig upp på en 8000+ topp hur mycket smärta man än kan uthärda"

okej, då återstår det att bevisa...
 
Behovet av träning beror väl i stor grad på vilket tempo man behöver hålla?

Jag menar, jag kan springa maran helt otränad, sen att det kanske tar 14 timmar med matrasterna inräknade är en annan femma:)

Jag tycker diskussionen liknar de uttjadade "man måste orka bära 30 kg packning för att fjällvandra en vecka"-diskussionerna.
 
Re: Syre

mhenning; sa:
Har läst och funderat lite. Borde det inte vara en nackdel att ha mycket muskler när det är så lite syre på hög höjd? Konditionsträning borde ju vara viktigare? eller hur ligger det till?

/mathias

Det är faktiskt en bra fundering. Då alpinism är en uthållighetsövning så borde ju snarare god kondition vara det bästa än stora muskler. Men sen tror jag inte att en långdistanslöpare har en chans att ta sig upp för några riktigt höga berg. Då de är alldeles för klena för att klara av att bära något, sen skulle nog Bekele avlida om han blev av med mer underhudsfett :)

Annars håller jag med i allt som Thomas J skrev här innan.

Sen är jag väldigt trött på att de flesta man pratar med om träning alltid hävdar att dem egentligen är så mycket bättre än en själv eftersom dem har ett så starkt psyke. Det gör att de inte behöver träna och ändå kan dem spöa mig när det väl gäller för dem har en förmåga att utstå smärta. Bla bla bla...
Detta kommer alltid från dem som aldrig har presterat något i sitt liv. Och när man väl lyckas få ut dem på ett löppass så dör dem efter en kvart! Så mycket för deras jäkla psyke...
Nej, man ska vara som Gunde. Jäkligt vältränad fysiskt och jäkligt stark i psyket. Då har man hela världen för sina fötter. Någon som känner till ett lopp, eller träningspass för den delen, som Gunde bröt? Hitta det den som kan.
/
 
Läste en rapport på nätet från amerikanska armen där bergsförband utvärderades, och de kom fram till att små seniga soldater i genomsnitt klarade av påfrestningar i högalpin miljö bättre än stora och muskulösa. Denna undersökning gäller nog inte lämplighet för just toppbestigningar, men antagligen kånkar dessa runt på en jkla massa utrustning uppe på hög höjd i alla fall.
 
Tycker det låter som alla vill vara starkast
här inne på utsidan! whatever ?????!!!!!
Vem f-n bryr sig om du har ett sånt psyke
eller fysik!!! Gör nåt då!!
//
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.