Göran kropp

Xander; sa:
Något som nyligen upprörde mig var när jag läste Bergsports chefredaktörs farväl brev(inte säcker på att de var chefsredatören, rätta mig ifall jag har fel) när tidningen nu skall lämnas över till Brant. Av alla minnnen hon eller han (kommer inte ihåg) hade från alla år vad det Göran Kropps bestigning av Everest som satt de djupaste spåren. Chefsredaktören var djupt bestört över Görans utalande om en solo bestigningen när det stod på "spanjorens" hemsida att de besteg toppen tillsammans. Va fan, killen cycklar ensam till Everst gör 3 försök att nå toppen och på det tredje och lyckade försöket följer han en spanjor från läger 4. Hela vägen upp består av fasta rep; bara för att du har folk bakom eller före dig på toppförsöket betyder det inte att du inte solade. Så mycket folk som det är på Everest idag är det nog svårt att vara ensam där uppe.

Att detta var chefsredaktörens djupaste minne har jag svårt att förstå.

Jag kommer med ihåg detta. Det var i det senaste nummret, juni-04 nr 122. Det var fd chefsredaktör Ewa Hellströms-Boström. Hennes ord:
"Helt okontroversiellt har inte arbetet heller varit. Jag grubblar fortfarande hur Göran Kropp år 2001 kunde svara att han och Ang Rita var uppe ensamma på Everests topp 96 samtidigt som man på Jesus Martinez hemsida kunde läsa att han och Göran Kropp var uppe tillsammans på toppen och filmade och tog kort på varandra. Uppenbarligen var det någon av dem som inte kom ihåg hur det verkligen förhöll sig."

Ja, vad ska man säga? Jag vet vad jag tycker. Om Kropp nu har bevisat sin sak, och klätterförbundet bett om ursäkt så var det väldigt onödigt att ta upp det hela igen.

/
 
Jag vet knappt om jag vågar skriva detta, men det är inte i något avseende menat att ifrågasätta riktigheten i vare sig den enes eller andres påståenden.

Men om man läser Thin Air av Jon Krakauer (där vitsordas Kropps påståenden i den mån Kropp berörs), så är det intressant att läsa hur Krakauer konstaterat att samtliga (mer eller mindre), inklusive honom själv har märkliga bilder av vad som hänt när de varit på toppen. Vittnesutsagorna är motstridiga där det har funnits möjlighet att fråga flera om hur vissa händelser gått till. Krakauer kan i efterhand konstatera att ha själv sett fel på både det ena och andra. Allt detta utan att personerna haft några motiv att snedvrida eller vinkla.
Förhållandena har helt enkelt varit så extrema, utmattningen så stor osv. att människorna haft både dåligt omdöme och märklig uppfattning om sin omgivning.

I bästa fall var det det som personen på Bergsport reflekterade över. Själv minns jag bara vagt vad hon skrev...
 
tjockt pannben hade han

klättring på denna nivå= big business
att rucka på sanningen kan ju vara
värt ibland. glöm inte det.


everest visst, tripoden finns där.
men absolut ingen solobestigning!

k2 tveksamt, finns bild men kan vara från
nån annanstans. ej 100%

göran anklagade klättrare för att ljugit
om sina bestigningar, vilket resulterade i
att dom drog in göran i paragrafryttarnas
underbara värld.
 
Jan G

Ligger inte en viss Jan Guillou bakom en hel del av det mindre positiva (och osanna) rykten som spridits om Kropp?
 
Re: tjockt pannben hade han

megalodonz; sa:
everest visst, tripoden finns där.
men absolut ingen solobestigning!

k2 tveksamt, finns bild men kan vara från
nån annanstans. ej 100%

göran anklagade klättrare för att ljugit
om sina bestigningar, vilket resulterade i
att dom drog in göran i paragrafryttarnas
underbara värld.

Hehe, Göran Kropps Everestexpedition belyser verkligen det faktum att sakers blotta namn kan väcka känslor. Att åtminstone Ang Rita - kanske också Jesus (Martinez?) - var med honom på toppen håller alla med om, och att Kropp fick mat av andra och sin kamera buren av Ang Rita likaså. Ändå stöts och blöts huruvida hans bestigning var en så kallad "solobestigning" eller inte, trots att de flesta är överens om sakförhållandena.. :)

Angåenden K2 så visade ju Kropp bilder som, enligt SKF (dock INTE kullagerfabriken här i Göteborg), visade att han varit på toppen. Jag har inte sett dem - skulle gärna vilja, men litar nog på SKF. I mina ögon är det ingen tvekan. Men det är klart, 100% är väldigt mycket.

MvH
 
Foss; Mycket riktigt hade mister Guillou ett horn i sidan åt Göran. Exempelvis ville han som bekant dra Göran&Ola inför rätta för isbjörnen de sköt i självförsvar. Att sen Jan skjuter isbjörn för nöjes skull är en annan femma.


Om nu Jesus var uppe på toppen och filmade omkring hejvilt när även Göran var där, borde det då inte framgå av det materialet?
 
Re: Re: tjockt pannben hade han

millimeter; sa:
megalodonz; sa:
everest visst, tripoden finns där.
men absolut ingen solobestigning!

k2 tveksamt, finns bild men kan vara från
nån annanstans. ej 100%

göran anklagade klättrare för att ljugit
om sina bestigningar, vilket resulterade i
att dom drog in göran i paragrafryttarnas
underbara värld.

Hehe, Göran Kropps Everestexpedition belyser verkligen det faktum att sakers blotta namn kan väcka känslor. Att åtminstone Ang Rita - kanske också Jesus (Martinez?) - var med honom på toppen håller alla med om, och att Kropp fick mat av andra och sin kamera buren av Ang Rita likaså. Ändå stöts och blöts huruvida hans bestigning var en så kallad "solobestigning" eller inte, trots att de flesta är överens om sakförhållandena.. :)

Angåenden K2 så visade ju Kropp bilder som, enligt SKF (dock INTE kullagerfabriken här i Göteborg), visade att han varit på toppen. Jag har inte sett dem - skulle gärna vilja, men litar nog på SKF. I mina ögon är det ingen tvekan. Men det är klart, 100% är väldigt mycket.

MvH

Varför är du så säker ang k2? utan ha sett de sk
bevisen, är du rädd för att din bild av göran ska
krakelera. för mig har den gjort det för längesedan.
 
Specifikt för alla solobestigningar är att de är svårare att bevisa... Det betyder ju inte att soloister är ohederligare!

Baträffande Everest så beskriver ju Göran själv det som de flesta håller emot honom, det tyder på kverulans om inte missunnsamhet eller illvilja från de som "ifrågasätter".

Snart sagt alla bastigningar går ju att betvivla. Principen är ju emellertid att man utgår från att bestigaren talar sanning.
Självklart kan det ha väckt en del ont blod - samt satt fart på debatten i allmänhet - när Kropp gick ut så hårt mot de som han påstod ljög om sina egna bestigningar.

Kropp kunde å andra sidan inte genomföra just de prestationer han gjorde med mindre än att ta risken att bli misstrodd. Jag tycker att det hela är en ankdammsvariant av när Reinhold Messner påstods ljuga om sin bestigning av Everest med Peter Habeler, för första gången utan syrgas.

Jag tror på Messner.

[Ändrat av Mezzner 2004-09-21 kl 23:10]
 
inte samma division

löjligt att jämnföra messner med kropp.


ang messner/habeler första bestigning
utan syrgas, det var ett X antal läkare, forskare mm
som hävdade att det var omöjligt pga av att
människokroppen inte skulle klara av påfrestningarna
på den höjden. därför misstroddes de, det ansågs
omöjligt.


men om man håller fast vid att man gjort en solo-
bestigning, med support och närvaro av "hjälp"
japp då är man ute på djupt vatten.


kill your idols
 
Mezzner; sa:
Baträffande Everest så beskriver ju Göran själv det som de flesta håller emot honom, det tyder på kverulans om inte missunnsamhet eller illvilja från de som "ifrågasätter".
[Ändrat av Mezzner 2004-09-21 kl 23:10]

Mezzner har logiken Megalodonz! Vad Göran sade (gång på gång) var att målet var att göra trippen solo (inom de gränser han satt upp, vilka var långt värre än de flesta skulle satt), men att han tvingades kompromissa. Ja, han använde "Solo" inför föredrag och i dem, men var alltid noga att påpeka att det var bilder från före expeditionen var gjord och att han inte helt lyckades följa sin föresats.

Så han höll verkligen inte fast med att han gjort den solo (så "pure" som han tänkt sig). Däremot att det var mer solo än att låta guida sig upp eller att deltaga i en expedition där man samarbetade.

Tyvärr beror väl åsiktsskillnaderna om Göran, då fakta som Mezzner säger är rätt odiskutabla, beroende på om man gillade Görans stil eller inte. Jantelagen som några skriver. Jag hyser inte minsta tvivel om att Göran säkert kunde vara jobbig då han var så fokuserad på sina egna mål och medveten om vikten av publicitet, men jag tänker inte ens nedlåta mig att fråga dem som klättrat med honom.
 
Re: Re: Re: tjockt pannben hade han

megalodonz; sa:
Varför är du så säker ang k2? utan ha sett de sk
bevisen, är du rädd för att din bild av göran ska
krakelera. för mig har den gjort det för längesedan.

Jag litar på SKF (och Göran Kropp), helt enkelt. Finns det inga bevis för motsatsen så fortsätter jag.

MvH
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...