"Inhumant" beteende mot fångade fiskar i TV?

Konstig logik??

Jag vet inte om jag räknas som skenhelig eller om ni förstår hur jag tänker, men det är en JÄTTE skillnad på att visa fisken respekt och behandla den väl även de sista sekunderna den har kvar i livet.
Bara för att jag fångat min matfisk så vill jag inte förnedra den eller skada den, för att "den ändå ska dö"... Den har ju givit mig en av de saker som jag uppskattar mest i livet, fisket.
Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som om fiskarna är mina vänner, på något underligt vis..... (Omöjligt att förklara... Det låter bara konstigt....)
 
Re: poäng?

anders_lofgren; sa:
Mr Eibladh; sa:
Och en fet 3-krok i gomen svider det också!

Andreas

Ursäkta, Andreas, men vad är poängen med ditt inlägg?

Hej Anders,

Jag trodde den var självklar.
Ironin med att diskutera fiskens "smärta" och behandling med att sparka en fisk som är nyupptagen.

Kan du tänka dig den smärta fisken bör känna strax efter "nappet" och som lär 10-dubblas efter mothugget?
Beroende på fiske sätt och fiskens storlek drar vi ut på denna outhärdliga smärta.


Själv har jag fiskat väldigt aktivt en lång del av mitt liv, visst har jag funderat på om fisken känner smärta. Även funderat vilket fiskesätt som kan vara mest hedersamt.....jag kom fram till, mjärdet!

Det måste vara det mest respektfulla sätt att fiska på eftersom fisken inte skadas på något sätt, men oj så tråkigt.Ingen sport det där inte.

Sportfiske alternativ
- Spinn/haspel & trolling gör nog väldigt ont, men det går relativt fort att drilla in fisken.

- Fluga, Gör nog mindre ont för fisken, men här drar vi ut på tiden, fisken drillas ganska länge pga av tafsens hållbarhet (& stl på fisk), gör nog ont....läääänge.

Finns det normer och regler att följa vid sportfiske/fiske, eller är det personliga värderingar som styr! ?

Det var nog poängen :)
/Andreas
 
nu när det denna diskussion börjar inrikta sig på hur fiskar reagerar/känner smärta kanske det är dags att återgå till något som sades i början.
man har bara konstaterat att fiskar reagerar på "smärta" men inte hur de reagerar. man vet varken om dom blir stressade eller om de känner den typ av smärta som vi människor kan referera till. rent teoretiskt skulle en fisk alltså kunna känna lustkänslor när de krokas (även om detta knappast är troligt). man har fortfarande långt kvar när det gäller forskning på området, om man nu kan komma mycket längre än att just konstatera detta.
självklart skall man oavsett detta behandla fiskarna med respekt, särskilt som programledare i tv (vilkens handlingar många amatörfiskare tar efter).
 
precis...

Håller helt med Christoffer. Det jag ville diskutera var respekten för den fångade fisken, oavsett om den ska avlivas eller släppas tillbaka. Visst, precis som bland annat Andreas är inne på, är det säkert mer eller mindre obehagligt för fisken att över huvud taget bli fångad. Men det är inte minst därför jag reagerar, varför göra det mer plågsamt än nödvändigt.

Tänk om det hade rört en människa, då hade det varit självklart att man hade föredragit en så värdig död som möjligt framför en förudmjukande, smärtsam och utdragen död. Eller hur?! Varför ska något annat gälla andra levande varelser. Ok, kanske ett lite väl drastiskt exempel, men ni förstår kanske vad jag menar?

Om nu någon skulle invända mot detta genom att hävda att fiske då är oförsvarbart kan jag bara referera till ekosystemet, vissa arter äter andra arter. Dessutom är jag övertygad om att de fiskar jag släpper tillbaka hämtar sig ganska snabbt om man bara behandlar dem med varsamhet och inte drillar dem längre än nödvändigt.

Slutligen; förstår att det är svårt för de som gör TV-programmen att bestämma precis hur de fiskare som medverkar ska agera i alla lägen, men det borde gå att styra någorlunda tycker jag. Och om de som fiskar ändå gör något olämpligt finns ju alltid möjligheten att klippa bort det avsnittet med tanke på att tv-program kan vara väldigt "stilbildande", vilket jag även påpekade i mitt mail till SVT (som ingen svarat på än).
[Ändrat av anders_lofgren 2003-06-26 kl 23:26]
 
Re: Re: Dubbelmoral?

norpan_; sa:
Var de inte tvungna att sätta tillbaka fångsten i Alta? Eller har jag missuppfattat det hela?

/mattias


Nej. Det är bara översta sträckan i Alta som är C&R. Däremot sätter nog Frödin tillbaka ganska många av de som han fångar ändå.

Peppe
 
Också

Jag såg ett Vildmark-fiskeprogram där de pimplade för några månader sedan. Blev irriterad över att dom inte slog ihjäl fisken utan lät den ligga och vrida sig och kippa efter syre. Obehagligt tyckte jag, men vad göra?
Så läste jag ledaren nån fiskeblaska där redaktören var uppenbart ilsken över behandlingen av fiskarna i vildmark. Känns skönt att veta att fler bryr sig! Hoppas det sker nån förändring.
 
Om man ska påverka TV...

...så krävs nog att många skriver sakliga brev/mail till SVT och protesterar hur fisken behandlas i programmen. Enade vi stå, ensamma vi falla typ. Dock vill jag poängtera att jag med detta på intet sätt menar att det tjänar saken det minsta med aggressiva eller på andra sätt provocerande mail, eller att någon/några mailbombar svt.
 
chribba; sa:
man har bara konstaterat att fiskar reagerar på "smärta" men inte hur de reagerar. man vet varken om dom blir stressade eller om de känner den typ av smärta som vi människor kan referera till..

Det var precis det jag syftade på tidigare; givetvis är vi som fiskare ganska måna om att förtränga möjlighetn att fisken misstycker.

Jag drar gränsen vid fiske som från början syftar till att sätta tillbaka fisken, eftersom det känns fel att tillfoga smärtan (jag tror på den) enbart för sportens skull. Eftersom jag inte är vegetarian, och de komersiella formerna av protein-insamling knappast är mindre smärtsamma, så fiskar jag gärna. Men visst är jag en hycklare, det är inte för att släpa hem mat till grottan som jag ger mig ut i svinottan om helgen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=136531

/Per
 
fson; sa:
chribba; sa:
man har bara konstaterat att fiskar reagerar på "smärta" men inte hur de reagerar. man vet varken om dom blir stressade eller om de känner den typ av smärta som vi människor kan referera till..

Det var precis det jag syftade på tidigare; givetvis är vi som fiskare ganska måna om att förtränga möjlighetn att fisken misstycker.

Jag drar gränsen vid fiske som från början syftar till att sätta tillbaka fisken, eftersom det känns fel att tillfoga smärtan (jag tror på den) enbart för sportens skull. Eftersom jag inte är vegetarian, och de komersiella formerna av protein-insamling knappast är mindre smärtsamma, så fiskar jag gärna. Men visst är jag en hycklare, det är inte för att släpa hem mat till grottan som jag ger mig ut i svinottan om helgen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=136531

/Per

Det ar bara ett problem med smartan som fiskar sags kanna: De har inte motsvarande smartcentrum i hjarnan.

En gang pimplade jag upp en abborre som hogg pa sit eget oga som jag rakat rycka ur precis innan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
Stadan Skriv under för att protestera mot torskkvoter! Fiske 7
andy69 Med båt mot Sarek/Skierrfe? Fiske 3
peppe_malmqvist Protestera mot laxfisket Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.