Fluglinor färskvara?

Tänkte tvinga mig själv att komma igång med riktigt flugfiske i sommar genom att lämna haspel och plastkulor mm. hemma och bara ta med flugspöt.

Har fått tag i en fluglina (torr) som heter Fly-Max (Abu: s) med tillhörande tafsar. Linan är aldrig använd men har legat i en kartong i flera år. Hur är det med fluglinor; är det i hög grad solljus som försvagar dem liksom vanliga fiskelinor eller försämras de ändå? Är Fly-max med "twin-tip" system något att ha (betänk att jag är nynasare på flugfiske)?
 
Fluglinor håller betydligt längre än nylonlinor, flera år (4-5 år minst) om de har lagrats väl, inte för varmt och mörkt och inte tätt upprullad på en flugrulle.

Det ska inte var något problem med draghålfastheten kolla bara att linan är hel i ytan och inte har krackelerat, fåtte en massa sprickor i ytan, då blir den hemst svår att kasta och bitar av linan kan lossna.

Hat tyvärr ingen erfaren het av just den fluglinan du har.
 
Fly-max linan kommer jag väl ihåg.
Inte för att verka nedslående, men jag tyckte inte om den särskillt mycket. Kanske framförallt för att den hade ganska starkt linminne, dvs. den korvade ihop sig trots att man sträckt ut den ett par ggr. Detta tror jag var en av anledningarna till att jag tyckte att den var svårkastad. Om man inte får tillräcklig fart på linan vill jag tro att linminnet gör att den korvar sig tillochmed i luften. Många kråkbon i spötoppen blev det... Men din lina kanske är annorlunda?

Jag köpte en hardylina istället (4 år sedan...) och den har inte börjat krackelera förrän nu!
Jag tror inte du ska oroa dig för de dubbla tipparna (doubble taper: DT). Funkar lika bra iaf.
Annars tycker jag det bara är att köra på. Även om det finns lite fel på utrustningen lär man ändå känna den och kan på så sätt ta höjd för sådana fel som kan uppstå.

tight lines/sam
 
Min första fluglina Fig WF6F, köpt 1989 och använd då några år, har jag nu plockat fram och använt igen.

Inga krackeleringar ännu och funkar hur bra som helst.:)
Att linor förvaras mörkt/svalt har säker sin betydelse.
 
Hmm...

twin-tip innebär i detta fall inte att det är en DT-lina.

ABU hade endel försök att skapa sina egna customiserade linsystem. Twintip innebär i detta fall att man kan ha olika klumpar till samma runningline, problemet med deras system var/är att de använder öglor i skarvarna mellan runningline-klumpdel och dessa ögleskarvar är hur stora som helst, så att det känns som att det skall följa med en eller tre ringar varje gång skarven rasslar igenom spööglorna-> inte bra lina.

Köp en ny lina, då gärna en WF (Weight Forward, "klumplina") eller ännu hellre en LB (Long Belly lina), för att ditt tålamod med att lära dig flugfiska kommer att öka betydligt med dessa jämfört med den lina du har nu...en utgift men jag tror inte att du kommer att ångra dig till hösten, när Haspel (?) grejorna har samlat damm en hel sommar! ;)

/Anders B
 
Mill end..

Japp! Köp en ny lina, men lägg inte 700 på en lee wulflina. Köp en mill end, 2.a sorteringslina från ex. elgeco istället. Kostar 88 kronor! När man håller på lära sig så tenderar man att slita en del på linan och då är det skönare för ekonomin om den inte kostar en förmögenhet!

http://www.elgeco.com/
http://www.dan-tackel.com/

Lycka till och bra val!

/D
 
Re: Hmm...

brook; sa:
twin-tip innebär i detta fall inte att det är en DT-lina.

ABU hade endel försök att skapa sina egna customiserade linsystem. Twintip innebär i detta fall att man kan ha olika klumpar till samma runningline, problemet med deras system var/är att de använder öglor i skarvarna mellan runningline-klumpdel och dessa ögleskarvar är hur stora som helst, så att det känns som att det skall följa med en eller tre ringar varje gång skarven rasslar igenom spööglorna-> inte bra lina.

Köp en ny lina, då gärna en WF (Weight Forward, "klumplina") eller ännu hellre en LB (Long Belly lina), för att ditt tålamod med att lära dig flugfiska kommer att öka betydligt med dessa jämfört med den lina du har nu...en utgift men jag tror inte att du kommer att ångra dig till hösten, när Haspel (?) grejorna har samlat damm en hel sommar! ;)

/Anders B
Ja, till Fly-Max linan (den del du kallar running-lina) ingår dels en flytande, dels en sjunkande klumpdel. På förpackningen anges att det är en WF 6/7 lina. Men var sitter "weight forward"? På de båda klumplinedelarna? Har sett att Orvis har en variant med "Shootinghead" som på motsvarande vis kopplas till en runninglina. Jag tyckte det verkade smidigt att kunna byta enklelt mellan torr och våt, och ha en baslina. Men som du säger verkar det lite klumpigt i skarvarna, med tanke på spööglorna. Det får bli en "hel" fluglina istället. För det är väl så att "twin-tip" systemet helt enkelt är ett försök att dela upp fluglinan i två delar, en running och en variabel klumpdel?

Om man nu har en vanlig WF-lina, flytande för torrflugefiske, så finns ju också både flytande och sjunkande taperade tafsar på c.a. 1,5 meters längd, innan tafsspetsen. Går det bra, räcker det, att koppla på en sådan sjunktafsdel till den flytande fluglinan för att komma ner en liten bit med en nymf, rackelhanne, björkmask mfl? Eller måste man ha en hel sjunklina för det? Det är lättare harr-öring-rödingfiske jag kommer att ägna mig åt.
 
Re: Mill end..

dave1; sa:
Japp! Köp en ny lina, men lägg inte 700 på en lee wulflina. Köp en mill end, 2.a sorteringslina från ex. elgeco istället. Kostar 88 kronor! När man håller på lära sig så tenderar man att slita en del på linan och då är det skönare för ekonomin om den inte kostar en förmögenhet!

http://www.elgeco.com/
http://www.dan-tackel.com/

Lycka till och bra val!

/D
Bra råd. Men jag är lite pedantisk med all min utrustning och det känns inte så kul att börja med en andrasortering, även om det bara är små skönhetsfel. Fluglinan är väl att betrakta som en av de tunga basgrejorna, tillsammans med spö och rulle? Mellanpriset 400 skulle jag vara villig att sträcka mig till, och har sett att Orvis har WF-linor i den prisklassen. Och de gör väl bra grejer?

När det står klass 6/7 på ett spö, är det ena avseende flytande och det andra avseende sjunkande lina eller vad? En fråga till; de här plastlåsen, tublåsen, som man drar över skarven mellan strumpan, "braided loopen", och linan; kan man lita på dem eller bör de limmas?

Jag är tacksam för alla synpunkter och råd.
 
Man klarar sig utmärkt med en WF flytlina och en knippe olika tafsar som sjunk, intermediate och flyt i olika längder och material.

Vid sjö och kustfiske och höga brytande vågor är dock en intermediatelina att föredra.

Jag törs knappt nämna det, men vid laxfiske i djup älv är en sjunklina att föredra, tror jag måste jag tillägga för säkerhets skull.;)

7:an står för klumplina WF och 6:an står för DT, en lina som inte används så mycket i dag.

Några droppar lim absolut ja.
[Ändrat av Graip 2003-06-07 kl 21:22]
 
Graip; sa:
Man klarar sig utmärkt med en WF flytlina och en knippe olika tafsar som sjunk, intermediate och flyt i olika längder och material.

Vid sjö och kustfiske och höga brytande vågor är dock en intermediatelina att föredra.

Jag törs knappt nämna det, men vid laxfiske i djup älv är en sjunklina att föredra, tror jag måste jag tillägga för säkerhets skull.;)

7:an står för klumplina WF och 6:an står för DT, en lina som inte används så mycket i dag.


[Ändrat av Graip 2003-06-07 kl 21:13]
Ok, det låter bra. Vilken längd är lämplig på tafsar och tafsspetsar vid fiske i mindre strömvatten med lugna sel och mindre/medelstora fjällsjöar?
 
Jag kör enbart med dessa köpetafsar på mellan 5fot till 9fot.
Vad som är det optimala kanske våra highrated experts kan svara på.

Själv tänker jag som så, att lång tafs ger en snyggare (mer diskret) presentation på blankvatten med flytfluga.
Men lång tafs gäller ju också om du vill presentera en nymf/våtfluga djupt.

Kort tafs när det blåser ordentligt och/eller när du inte skall så djupt.

Den sista knytbiten kan ju också anpassas som ovan.
Men det är viktigt att välja rätt dimension på denna för att få bra utrullning med olika storlek på flugor.
0,16mm till 0,20mm tycker jag funkar bra till små flugor.
Till havsöringflugor använder jag 0,25mm till 0,35mm, annars blir det väldigt knyckigt och svårkastat.
 
Hmmm...

att ha en kort(are) tafs är faktiskt att föredra om man skall ned på djupet, eftersom en längre tafs(spets) kan innebära att hela tafsen kommer att se ut som ett "U", dvs spetsen (och flugan) kommer att vara högre upp än vad själva tafsdelen är.

Jag tenderar till att ha kortare (mindre än en spölängd) när jag fiskar med sjunkande tafsar, och ju snabbare sjunkhastighet på tafsen, desto kortare tafsspets.

Flytande tafsar tenderar jag till att ha (upp till) 1,5 spölängden...och spetsarna varierar i grovlek från 0.14 - 0.18, där 0.165 (Loops gröna) är favvo grovleken.

Att fiska med flytande linor har och kommer jag alltid att göra såvida jag nu inte skulle få för mig att fiska Lax, då det verkar vara av intresse att panga på med en Kerplunk eller två ;)

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fujii Livslängd på fluglinor? Fiske 6
Röding Oraka fluglinor Fiske 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...