Flugbindning.

Jag saxade från tråden då Joel frågade samma sak:

Torrflugor - Tupp

Våtflugor - Höns

Brända vingar - höns (eller polygarn)

När det gäller nacke eller sadel så har nacken ett större utbud av fjädrar som passar olika krokstorlekar medans sadlen oftast är mer begränsad, sadlen har oxå längre fjädrar vilket gör att en fjäder ibland kan räcka till flera flugor.

Den siliconprodukt du använder e inte samma som jag har, jag har en flaska av "superlimmtub" modell.. Jag tar siliconet på fingrarna och gnider mycket försiktigt och strategiskt in mina torrisar..
 
Hehe..

När jag började detta med flugbinderi så hade jag ganska vag uppfattning om hur mycket olika material och prylar det finns i svängen.
Det gäller att hålla huvudet kallt annars är plånboken tom ganska snart!

Nu har jag hållit på några helkvällar och ägnat mig åt flugorna. Jag har bestämt att jag begränsar mig till 5-6 olika torrisar och ungefär lika många våta flugor. Dessa skall bindas i olika storlekar och färgvarianter.

Nu till ett litet praktiskt problem jag har när jag ska göra slutknuten. På hacklade torrisar i mindre storlekar(strl.14-20) så skulle jag behöva minst fyra händer för att försöka hålla undan hacklet, för det vill gärna tryckas ner när jag gör knuten. Hitills har jag använt en tillspetsad blompinne som jag hållit fast med tänderna,och med hjälp av denna försökt att styra tråden.
Det borde finnas någon elegantare lösning på detta. Vad säger ni??

I början var jag förmodligen lite övermodig i mina planer när det gällde att binda på små krokstorlekar.
En krok i strl.20 är liten. Så in i h---e liten!!
Men det ska nog komma fram flugor i den storleken som jag kan visa fiskepolarna och stolt säga:
"jojo...självklart har jag bundit dom själv..."

Men är det så att ni har några förslag på mitt lilla problem med hacklet och slutknuten så är jag lika tacksam som alltid när får er hjälp!!

//Göran
 
Jourhavande...

flugbindare anmäler sig!
Tag ett styck gummihandske modell disk, klipp av ett LITET stycke fingertopp på nyss nämda handske, klipp ett LITET hål mitt i den paraplyliknande skapelse du nu har (dvs fingertoppen), trä paraply mojängen på trådrullehållarens rör (Jo, tråden ska gå igenom gummi grejen)...sen när du skall avsluta flugan, skjuter du över paraplymojängen över krokögat och avslutar flugan (vars hackel är skyddat bakom gummimojängen), när flugan är klar (tråden avklippt) flyttar du tillbaka gummimojängen på trådrullehållaren.

Jag brukar dock inte använda denna gummimojäng utan använder fingrarna men att förklara hur det funkar skulle dels vara svårt och ta en massa tid, sen kräver det en massa övning ;)

/Anders B
 
Pinsamt enkelt..

när jag väl får det förklarat för mig. Jo..det är väl självklart att det är så man gör!!
Tackar och bockar!!

//Göran
 
Jag har uppnått den ålder där minet börjar svika och det har därför blivit svårt att komma ihåg att placera hackelböjarmojängen (min såg lite annorlunda ut, men samma idé) på trådhållaren innan det är för sent. Lösningen syns på denna bild jag skickade till en kompis med samma fråga…
wipp.jpg
 
Du...

är ju riktigt duktig på att rita, framförallt för att bara vara en liten parvel!(kollade på din Profilbild)

;)

/Anders B
 
Vingproblem!

Jag vill börja med att tala om att båda knepen för att rädda hacklet när man gör slutknuten fungerade utmärkt.
Tack än en gång!

Nu till mitt nästa problem. Det är så att när jag gör vingarna till mina Royal Cochmans och vanliga Coachmans så har STORA problem att få fjädern att hålla ihop.
Det är en så kallad quillvinge på dessa flugor har jag lärt mig. Denna typ av vinge görs av vingpennor från vit anka.

När jag klipper bort lagom stora bitar så är dom så otroligt ömtåliga att jag knappast törs andas.
Dessa bräckliga vingar skall sedan bindas på plats vilket oftast resulterar i att man får börja från början igen. Mycket frustrerande!

Vingpennorna jag andvänder så kallade "No Name".

Är det lika noga vid inköp av dessa som när man handlar tuppnacke?

Det är kanske något skitfabrikat jag har fått tag på?

Eller är det handhavandefel?

Finns det några "specialknep"?

//Göran
 
Hmmm...

varför hålla på med (stenålders)material? Om du gör vingarna av vit Poly-Yarn istället för ankvingpennor, så kommer de dels hålla mycket bättre samt att det är lättare att binda dem.

Om du nu prompt vill använda vingpennor så klipp av quillen nära "stammen" på vingpennan och linda först tre LÖSA varv innan du drar åt...fast som skrivet ovan använd Poly-Yarn istället, du kommer hur som helst vilja ha ett på Klinkhammer i asken och då är Poly-Yarnet ett måste!

Och det ska vara Poly-Yarn inget annat ! Inte Antron, Polypropylene eller annat...POLY-YARN! Så det så ! ;)

/Anders B
 
Poly-Yarn...

ser ut som en...ehhh... tjock luddig tråd. Du tar en bit på ca 5 cm binder in den som ett V, och klipper av i lämplig vinglängd. Du kan även dela upp Yarnet i färre fibrer när du skall binda på dina storlek 20 torrisar ;)

Poly-Yarn finns i en massa färger, men vitt är väl kanske den vanligaste färgen...men som jag skrev i min förra tråd, det ska vara Poly-Yarn och inget annat till vingar!

Svårt att beskriva vad Poly-Yarn är, hoppas att de har det på din flugbindningasaffär...

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert Karlsson Flugbindning... Fiske 5
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18
bllbll flugbindning Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.