Utomordentligt fånigt

.. inlevelseförmåga...

Kalle E; sa:
Vad blir nästa grej? En döv som går på konserter i alla europeiska huvudstäder?
Nästa grej blir väl att han råkar ut för en jurist utan medkänsla, respekt och inlevelseförmåga. Men du har rätt i ditt inlägg, den är utomordetligt fånig (*_^)// Roland
 
Oj oj...

Debatt blev det i alla fall, jag hoppas att juristen inte var allvarlig, men som jurist borde han ju veta att det man skriftligt skriver kommer man att få stå för;-) <-- Obs ironi! (Lite grann i alla fall:)


Tycker Weihenmayer verkar va en kul typ!
---
Weihenmayer begins with his gradual loss of sight as a very young child. By the time he became fully blind in high school, he had already developed the traits that would carry him to the summits of some of the world's highest mountains as well as onto the frequently hazardous slopes of daily life: charm, resilience, a sense of humor, a love of danger and a concern for others.

Läs mer på: http://www.touchthetop.com/book/excerpt.htm
---

Herre gud, om jag skulle bli tvungen att amputera ett ben skulle då Kalle E. tycka att jag borde hålla mig i rullstol och inte ängna mig åt nått så fånigt som skidåkning och klättring.

Vad tycker du då om alla på Paraolympics, skall de stanna hemma...

Heder åt alla som trots s.k. handikapp vågar göra saker som andra aldrig skulle våga/klara!
 
Jag föstår inte hur ni orkar?

Jag känner mig helt övertygad om att Eric Weihenmayer klättrar för att han själv får ut något meningsfullt av det. Vaddå? Vad vet jag, och vad spelar det för roll? Jag tycker det är ascoolt och jag förstår inte varför en del människor tvunget ska nedvärdera andra människors bedrifter!

Exempel 1:
Jointman säger: "Wow, han har bestigit Everest två gånger!"
XX svarar: "Det är ju bara för att han är helt galen, jag har hört att han sniffade syrgas på väg till toppen..."

Tolkning exempel 1:
Jointman menar: "Wow, han har bestigit Everest två gånger!"
XX menar: "Men jag vill ju också vara så häftig, jävla skit att jag inte har bestigit Everest två gånger...snyft..."



PS. Jag vill vara lika cool som Eric Weihenmayer... DS
 
Forum för osakliga angrepp

Att bemöta alla osakliga angrepp på det jag skrev och min person verkar meningslöst. Dels eftersom den förorättade förtrytsamhet som troligen gav energi till angreppen säkerligen finns kvar och bara kommer att generera mer av samma vara, vad jag än skriver, dels eftersom det i huvuddelen av inläggen inte tillfördes något meningsfullt till ämnet. (Ett inlägg förtjänar dock särskild uppmärksamhet, nämligen swe3171:s inlägg. Jag skulle gärna kunna lägga in en sådan där grön liten gubbe i mina brev och inlägg också.)

Det intressanta i ämnet kan kanske sammanfattas i frågan vad som är meningen med att genomföra en expedition? Frågan innebär även att utreda vad som menas med en expedition. Själv kan jag bara se två anledningar, eller förklaringar av ordet: 1) att upptäcka något meningsfullt nytt, som till exempel polarfararna och forna tiders upptäcksresande gjorde, eller 2) att för sin egen tillfredställelse försöka göra något svårt.

Den första sortens expeditioner finns det inte så stora möjligheter kvar att genomföra eftersom jordklotet i stort sett är utforskat. Denna typ av expeditioner är knappast heller intressanta för den katergori människor som genomför den sorts expeditioner vi nu talar om. En expedition med huvudsakligt syfte att klarlägga vetenskapliga fakta skulle vara felaktigt organiserad om den inte i alla detaljer ansträngde sig för att minimera svårigheter och söka enklaste rationella lösningen på olika problem. Då faller alla försök att cykla upp för 7000 meter höga berg, bestiga berg när man är blind, besiga berg utan syrgas etc. Sådana tilltag kan inte motiveras ur någon rationell synvinkel om syftet är att göra meningsfulla vetenskapliga upptäckter. (Nej, jag tycker inte det är meningsfull vetenskap att veta om blinda kan bestiga Mount Everest eller om det går att cykla på 7000 meters höjd.)

Om man däremot genomför en expedition i syfte att för sig själv, eller för all del andra, visa att man klarat av något svårt finns det outsinliga möjligheter att hitta på lämpliga bedrifter att utföra. De allra flesta av dessa är rimliga, säkerligen bra för självförtroende och annat positivt och dessutom ganska vardagliga. Jag tyckte det var en prestation av mig att åka vasaloppet och skulle väl mycket väl kunna kalla det en expedition. Nu är det dock så att ordet expedition torde vara reserverat för det som ingen gjort tidigare. Den betydelsen har följt med ordet från dess ursprungliga betydelse enligt ovan. Då faller min vasaloppsexpedition.

Tyvärr har det dock på grund av detta utvecklats en trend bland "äventyrare" och andra expeditionsmänniskor att överträffa varandra med olika expeditionsbedrifter. Dessa måste alltid öveträffa tidigare prestationer på något sätt, och fungerar det inte med att gå längre eller högre för att jordklotet inte räcker till kompenserar man detta genom att belägga expeditionen med någon sorts handikapp. Autentiskt, som att vara blind, eller konstruerat, som att släpa på en cykel när den inte behövs. Detta har gjort att vi fått ta del av den ena fånigare expeditionsidén efter den andra. En ingrediens i dessa expeditioner är ofta att de ges en kvasivetenskaplig prägel i syfte att de skall kunna räknas in bland den första kategorin expeditioner. Dessa anses sannolikt som mer genuina och har därmed på något sätt en högre status. Riktiga vetenskapliga expeditioner är dock för ohippa eller ospektakulära för att intressera vår tids "expeditionsmänniskor".

Jag har ingen önskan att förbjuda människor att genomföra i mitt tycke fåniga expeditioner, men jag förbehåller mig rätten att tycka de är fåniga. Jag kan imponeras av en del av dessa som utför expeditionerna, säkerligen var det inte lätt att bestiga höga berg för en blind som Eric, men i många fall kan jag inte avhålla mig från att anta att effektsökeri varit en avgörande drivkraft bakom en del av de mer fåniga expeditionerna. Var skall det sluta? Är alla tilltag beundransvärda bara för att den som genomfört det tyckte om det och dessutom var först med att göra det?

Kalle, som planerar att gå baklänges in i Önos rödbetslager och äta sig ut. Utan syrgas.
 
Re: Forum för osakliga angrepp

Kalle E; sa:
...fungerar det inte med att gå längre eller högre för att jordklotet inte räcker till kompenserar man detta genom att belägga expeditionen med någon sorts handikapp. Autentiskt, som att vara blind, eller konstruerat, som att släpa på en cykel när den inte behövs.

Så det är därför han är blind!? Fan va radikalt!!!
 
Ditt expeditionskriterium gäller väl isåfall alla människor, det finns väl ingen direkt vetenskaplig nytta av att någon bestiger någon topp. Erik W är väl inte mer idiotisk än någon annan. Löjligast isåfall måste ju vara alla vi andra som går på föredragen efteråt för att få "insikter" om våra egna liv. Fast kul kan det ju vara att lyssna på dem...

När det gäller döva på konserter vill jag bara infoga att det finns en världsberömd slagverkare, Evelyn någonting, som bl a spelat med filharmonikerna här i Stockholm (och i de flesta europeiska huvudstäder gissar jag). Jag utgår ifrån att hon får något ut av sitt jobb.
 
Fånighet

Jag tror att det folk retade sig på att han var blind, hade du skrivit samma sak om det hade varit en snorrik amerikan som hade blivit buren till toppen så hade ingen blivit förbannad...

Nu verkar han ju jävligt cool och hade inte direkt blivit buren dit, och då blev folk förbannade helt enkelt!
 
Konstig människosyn...

Jag kan verkligen inte bara se idiotin i hans bedrift eller den s.k. expiditionen. Här har vi en handikappad människa som får möjlighet att uppfylla sina drömmar och samtidigt leva ett rikt liv på kuppen. Way to go!

Sluta tugga på din svans i bitterhet Esbo och gläds med honom istället!
 
Kalle E

Jag undrar om du opponerar dig mot att folk använder sig av ordet "expedition" eller att man gör något som tycks vara utan praktisk nytta för mänskligheten?
 
Re: Forum för osakliga angrepp

Kalle E; sa:
Att bemöta alla osakliga angrepp på det jag skrev och min person verkar meningslöst blablablablabla

Vad hade du väntat dig? Blommor och choklad?
Du angriper och snackar skit om en person som man kan förmoda att du aldrig ens har träffat. Under alla omständigheter så är han inte här och kan försvara sig.

Det verkar som om du inte har förstått att expedition på engelska närmast refererar till att bestigningen gjordes i expedition style snarare än alpine style. Och till den dag då nån snubbe tar 3500 ml GU intravenöst och kutar upp till toppen non-stop från Katmandu så kommer även bestigningar i alpine style att falla under termen expedition pga den ansenliga logistik som krävs. Hur som helst är det inte dina skattepengar som går åt även om nån tokfan tänker åka skateboard utför Cerro Torre så varför bry sig så länge de inte förstör för andra eller bergen? En blind man som älskar att åka till bergen är knappast fånigare än en blekfet turist med ful Hawaiiskjorta på väg till Tahiti.

Tror du att folk klättrar i berg som om det vore någon sorts jäkla utsiktstorn? Jag kan säga dig att själv har jag för det mesta nästippen och hjälmkanten fäst vid klippan eller isen och tänker snarast på om säkringarna sitter som de ska, om vi klättrar tillräckligt snabbt och var nästa standplats kan vara. Minnena från bergen är lika mycket ljudet av karbingrindar som snäpper igen, ringandet av pitonger som drivs allt längre in, skruvar som äter sig in i isen och vinden som tjuter genom hjälmen när man andas den kalla, torra luften som vykortsmotiv av avlägsna toppar.

KISS MA BAD SMELLIN' ALPINIST
moon.gif
 
Figurer

Magnus:

vad är hemligheten bakom dina figurer? Hur gör man?
Tacksam för svar!

Vad gäller Kalles sensate forum-inlägg om Eric sâ passar väl hans egen rubrik ganska bra för att beskriva detsamma.

Killen brukar annars skriva ett och annat bra inlägg, sà temat förvânar faktiskt litet.


MVH /Mats
 
Rätt i sak...

Nåväl Esbo Kalle har nog rätt i sak att det har gått mycket "första" och många fånerier i toppbestigningar och turer till alla jordens hörn. Olycklig var hans ifallsvinkel att ge sig på en funkis som gjort "seven summits" då reser sig raggen på alla som vill stå upp för de som inte är så lyckligt lottade. Vad som drivit Erik Weihenmayer har jag ingen aning, det är hans erfarenhet. Att en funktionshindrad gör "seven summits" smäller i alla fall högre än "snowboard från K2" för en fullt frisk :-D Att Erik dessutom varit så lyckosam att han haft råd att göra detta är bara att glädjas över. Heja alla funkisar som tar sig ut i skog, mark och berg! // Roland
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.