Rullfäste...

spöbygge

Hej Graip jag har läst en hel del av dina
inlägg. Såg att du hade Orres spöbyggar video.
Gick det bra att bygga enligt hans anvisningar, t.ex. när han hade spöt i handen istället för en
vagga. Jag tänkte bygga mig ett spö, och fick
ett bra pris på sage klinga, tycker du att det
är dumt att börja med ett så pass exklusivt?
 
Vad...

hade Herr Graip tänkt att ha för träinlägg på SUFT'en?
Såg att det fanns ett bra och varierande utbud...

Sna_ke, om du är nogrann och inte har tummen mitt i hnaden så är det bara att bygga på, i värsta fall så kan du ju riva bort och börja om...min 25-öring i ämnet

/Anders B
 
delar

Brook du råkar inte veta vilka ringar,
rullfästen ..som sitter på sage spl? Eller
tips på fabrikat, man skall använda till spö av
denna kaliber?
Hur har fisket varit i sommar?
 
Sage...

brukar använda Glenn Strubles rullfästen, när det gäller ringar så har det tidigare varit Fuji, tror jag iaf...när det gäller just SPL så vet jag inte.

När jag bygger spön (inte bara Sage) så brukar jag använda Landmark, eller C-Beard som de heter nu för tiden.

När det gäller ringar så varierar det beroende på vad det är för typ av spö, om det exempelvis är ett tyngre enhands så använder jag två linförarringar med keramiska inlägg samt tvåbenta snake. Är det ett lättare enhands så har jag en linförare samt enbenta snake (med "stativ", medför att linan inte klistras mot klingan).

Jag har på senare år börjat prova med TitanCarbid ringar, men om det har så stor skillnad mot vanliga kromringar vet jag inte, men jag gillar färgen på dem, då framförallt så kallade "gun smoke"-ringar, men de är ju dyrare då förståss..

Den finaste (och dyraste) korken rekommenderar jag till handtaget, alternativt ett färdigt handtag av god kvalite. Jag är av åsikten att man skall sträva efter att ha så pass bra handtag som möjligt då det inverkar både på känsla och livslängd på spöt.
---------------

Det lilla fiskandet jag har utövat i sommar har varit kanon, hade en väldig trevlig helg i Tärnabyfjällen (bland annat Öring på 1,8 Kg). Men jag skulle gärna ha sett en tur till Piteälven åxå men semestern är slut så att det får bli nästa år (kanske).

Hur har fisket varit för din (och er andra) del?

/Anders B
 
fisket

Jo fisket har varit skapligt 12 dagars vistelse
omkring raustojure. Mest Harr men även röding
och öring. Den tidiga våren gjorde ju sitt till,
med ett lågt vatten stånd. Samt den kalla vinden
gjorde att kläckningarna mer eller mindre uteblev.
Gjorde en ny fluga med olive kropp,polygarnvinge
(typ rackelhane) och ett huvud av svart flyrite.
storlek 16-14 funkade kanon dagtid. Om ingen
har gjort den förut så heter den OLW. Men fisket har faktist varit riktigt bra även fast
kläckningarna uteblev
 
Till punk och pricka...

följde jag Eriks metod.
Förutom att jag bytte det smetiga polyuretanlimmet mot epoxylim.

Hans sätt att sno lindningstråden runt fingrarna, kan man ju modifiera något, men är man stadig på hand, så är öglelindningen inget märkvärdigare än att linda ett krokskaft (tråden följer automatiskt kant i kant).

Lite pyssel blev det, innan jag blev nöjd och tyckte att ringarna satt i perfekt linje.
Och jag kunde ha varit nogare med att bränna bort små tåtar och tovor på lindningarna, före lackningen (om man är petig).
Vid nästa bygge kommer jag att vara petig.

Tips:
Köp en rulle tråd och en snakering och öva, innan du bestämmer dig att bygga själv.
Det är detta arbete som kan få dig att skrämma omgivningen, om det inte funkar.

Tänker du använda ett färdigt korkhandtag, så är ju det övriga arbetet inte värre än att morsan kan hjälpa till.

Sage använder Struble U-20 rullfästen och Engelska Seymos ringar/linförare till SP, SLT och XP, mig veteligen.

En del sk custombyggare använder Strubles budgetfäste U-3, till dessa spön. Jag skulle aldrig välja detta.

/Björn

PS. En egentillverkad spösnurrare hittar du bland mina bilder.
[Ändrat av Graip 2002-08-15 kl 18:58]
 
Träinlägg...

jo Brook, det skulle kännas fint med något som anknyter till miljön, där spöt skall användas.

Varför inte Amboyna Burl, Box Elder eller Stabilzed Maple Burl?:)

/Björn
 
ringar och fäste

jorå spösnurraren har jag sett en liten fin sak.
Håller på att leta efter en motor bara sen ska jag härma dig. Det bär emot då grillmotor kostar 50:-
och post avgifter ca 125:-. Finns det någon
handlare som tillhandahåller Struble fästen &
Seymos ringar. Eller ett annat fabrikat som
håller kvalitet motsvarande en sage klinga?
 
Göra själv...

träinlägget, kan ju va nått.

Masurbjörk skulle vara snyggt.
Nån som försökt?

Jag har svarv och tillverkat några läckra knivar, så jag kan inte se någon broblematik i detta.

/Björn
 
men va fan!!

Nu får du sluta Björn!!

Jag har lovat mig själv att inte bygga några spön, men du envisas med att göra inlägg om detta... Igår så satt jag där och funderade seriöst på om jag skulle bygga ett spö i vinter.. Det e ditt fel, jag har inte tid med fler hobbies!!!

;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...