Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling!

Jag...

måste slänga ut denna fråga, vet troligen redan svaret, men hur skulle det funka med blixtlås istället för snören, totalt uteslutet?

/Anders B
 
Sitter det åt hårt nog?

Sitter verkligen blixtlås åt hårt nog?
Med tanke på att folk har olika fotbredd osv så behöver man väl kunna dra åt dem med snören alternativ snabbsnörning?

Fan, efter den här diskussionen är det nog inte så stor sannolikhet att mina sunkiga gamla Fenwick-boots finns kvar länge. Det får nog bli ett par nya boots på flugfiskemässan... :)

Peppe
 
Uppföljning

Hej alla storfiskare!

David: tack för uppmuntrande ord! Klarar du draget i Lödde â utan wader-boots?!

GustvOh och Brook: Tack för uppslag om snabbare och lättare sätt att spänna pâ och av, men tyvärr är det sâ att när det gäller alternativa sätt att spänna kängor sà är faktiskt det traditionella skosnöret fortfarande "kung", fr.a vad gáller kángor som dels ska sitta tajt runt foten, och dels inte ska krângla "när det gäller". Blixt-lâs är ett typiskt fall av möjligt kràngel, och därför inte sâ bra.

Den "F&U" som bedrivs pà omràdet ár snarare förbáttringar i kvalitet och funktion hos skonörerna och dess hakar, öglor osv. De förstnámda ska ju t.ex vara sà vattenavvisande och hàllbara som möjligt, medan de sistnámda ska vara látta, korrisionsbestándiga, lätta att använda/snöra, sitta fast pà kángan även vid háftiga ryck etc etc.


"Smyg-reklam":
När man som anställd hos ett tillverkande företag drar igâng en sâdan här trâd är det naturligtvis bara en tidsfrâga innan antydningar om dold reklam, bakomliggande intentioner etc. börjar dyka upp. Det är helt naturligt, antar jag.. Vill därför än en gâng understryka följande:

* Som jag hoppas tydligt framgick sà är denna trâd skapad i samarbete med Utsidan;

* idéen är en trâd där man under ett par mànader fâr följa och delta i en för fiske-forum-deltagarna intresant produktutveckling "i verkligheten", och dessutom ha chans att pâverka det färdiga resultatet.


"Klanten som testar"
Till alla ni som gárna vill prova, sà hade ju det sàklart varit pricken óver i:t i en sàdan hár trâd, men tyvárr praktiskt omöjligt. Som alla som jobbar i tillverkande företag vet, sâ är ju tillverkning av prototyper en väldigt tidskrävande, 100% manuell aktivitet, sà i princip gör man aldrig mer än en. "Klanten" (ursäkta, käre XX XX) är en välkänd flug-fiske fanatiker och mindre celebritet, samt även den som tjatat till att vi ska göra den hár typen av kánga (ligger ju lite utanför vârt vanliga produkt-segment). Han har dessutom ett företag som bl.a importerar tuppfjádrar fràn USA och binder och säljer flugor av dessa, samt áven dà distribuierar vàr wader-boot. Samt den som (tillsammans med er) testar, tycker och râdgiver hur denna "wader-boot 2nd generation" ska bli till slut!

Själv tycker jag att det är bàde kul och spännande att föra dena hár dialogen med er, hoppas ni tycker detsamma!!

Mvh / Masse
 
Re: Uppföljning

malindo; sa:
Själv tycker jag att det är bàde kul och spännande att föra dena hár dialogen med er, hoppas ni tycker detsamma!!

Jodå, att dömma av 38 inlägg får man väl anta att de flesta tycker det är mycket intressant! Det finns helt klart ett behov av bättre vadarskor än vad marknaden erbjuder idag tycker åtminstone jag.

Eftersom mina tappra försök om rabatt för forumisterna misslyckats gör jag ett sista försök (skam den smålänning som ger sig): ;-)
- Kan man inte tänka sig att ett starkt subventionerat pris för att prova modellen, t ex till produktionskostnad? Det skulle som man säger bli en win-win-situation...

Peppe (som aldrig förnekar sitt småländska ursprung)
 
Pepito:

Först och främst: all heder ât din ihärdighet (min morfar var ocksâ smâlänning)!

Problemet är att det under test-perioden inte finns nàgra boots att testa, enbart en endaste liten prototyp, och produktions-kostnaden fór en prototyp ligger lângt över det pris som den sedermera serie-tillverkade produkten kostar i butiken.

Nâgonting ska vi nog komma pâ, som sagt, men det kan nog inte bli förrän den slutgiltiga kängan börjar serie-tillverkas.

MVH / Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...