Torka mat

Köttfärsröra med bönor och paprika.

Här hade jag snålat med kryddorna (jag får krypa till korset och erkänna att jag glömt kryddorna helt och hållet), och en buljongtärning hade suttit fint.

Ingen nobelmiddag direkt, men då den återfuktades väldigt fort blir det ett lämpligt lunchrecept tillsammans med snabbris.
 

Bilagor

  • IMG_20170116_162829.jpg
    IMG_20170116_162829.jpg
    114.8 KB · Visningar: 1,040
  • IMG_20170116_165652.jpg
    IMG_20170116_165652.jpg
    60.7 KB · Visningar: 1,068
Torkar rätt ofta

Torkar lite av varje.
Förutom turmat, torkar jag snacks till mig och gobitar till hundarna.

När jag ser fläskfile, kycklingfile eller annat magert kött på extrapris passar jag på. Skivas tunt, gärna halvfryst. Doppas i en gryta med kokande vatten tills det bytt färg till kokt. Läggs på ollar. Torkas 10-12 timmar på 40 grader. Avsett som extra god belöning till hundarna. Hundarna blir mycket alerta och tjänstvilliga. Oftast får inte hundarna allt.

Snacks kan vara nästan allt. Smakerna koncentreras vid torkning. Syrliga äpplen, tomatpuré på smörpapper, till och med feta saker går bra att torka. Feta saker tål dock ej förvaring. Fettet härsknar.

Använder torken även vid matlagning hemma. Bacon tex innehåller en massa vätska. Lägg på ollar i torken 15 till 30 minuter på 40 grader innan stekning, så stannar smakerna i baconet och det blir inte någon seg beläggning i stekpannan.

Min svamptork kostade ca 300 kr på Jula för några år sedan, och har inställbar termostat. Jag ville ha inställbart för att ställa ner tempen så maten inte blir för hårt torkad. Startar torken på kvällen och stänger av på morgonen, eller tvärtom.

Om torken slutar fungera tvekar jag inte att skaffa en dyrare. Jag behöver faktiskt inte en större. Ofta kör jag den halvfull. Det känns mindre som ett jobb att köra lite åt gången. Är man klar med förberedelserna för hundgodis, inklusive kokning och disk, på en kvart, är det lättare att få det gjort.

Jag har torken stående monterad i ett gästrum färdig att användas.
Bär bara ollarna till köket, laddar dom, och bär tillbaka hela paketet till torken. Den demonteras bara om jag får många gäster.

Till sist. Jo, jag har faktiskt torkat svamp i den. Både köpt och plockad.

/John
 
Nya recept testade!
Ett bakslag och en positivt förvånande rätt!

Har sedan länge sneglat på sådana där torkade soja-strips. Inte strips som görs utav potatis, utan strimlor. Verkade som en smidig proteinkälla.

Testade att göra en korvstroganoff (fyndigt nog fick den heta soyganoff), enligt mitt vanliga recept som är en variant på receptet i rutiga kokboken.
Vanligtvis använder jag oatly havregrädde (iMat), men eftersom den inte blir så bra i torken ersatte jag den ingrediensen med sojamjölk (sojamjöl + vatten).

Min sambo, mjölkproteinallergikern, tyckte det blev gott (åtminstone ville hon ha en portion till), men jag tyckte det var fullkomligt vidrigt.
Vilken utav soja-ingredienserna som dödade rätten vet jag inte.
Stor besvikelse...


Idag blev jag istället positivt förvånad.
En mycket enkel rätt på alla sätt och vis, men ack så god!

400g färs stekt i en skvätt vanlig svampsoya. Torkad som vanligt.
En burk barilla basilika-pastasås. Torkad som vanligt.
Svartpeppar
Chilipulver

Otroligt smidigt och gott!
 
Jag gjorde det förr. Kokade som joanna sa, rostade i en långpanna i ugnen med olivolja, rörde om då och då tills de kändes torra och lätta. Saltade på och hällde ner i en burk.

Mina blev torra och knapriga. Du hade dem nog inte inne tillräckligt länge.
 
Jag gjorde det förr. Kokade som joanna sa, rostade i en långpanna i ugnen med olivolja, rörde om då och då tills de kändes torra och lätta. Saltade på och hällde ner i en burk.
Mina blev torra och knapriga. Du hade dem nog inte inne tillräckligt länge.
Det var så jag menade. Jag torkade dem mer än "rostade", på ganska låg temperatur och helt utan olja. Sist en kort tid på hög värme, om man vill få fram den "rostade" smaken, valfritt om och hur mycket.
Men har man en arabisk affär som granne, så vinner lättjan ;)
 
Då jag inte har lust att gå igenom hela tråden tänkte jag bidra med halloumi och tofu, om nån inte gjort d. Båda går att torka. Lustigt nog blire samma konsistens pårom när man tillagar dom.
Feta ost funkar kanon. Lättkeso funkade inte, kanske man bör röra om under torkning, kanske vanlig keso funkar bättre.
Jag gjorde "salmon jerky". Marinera laxbitar i balsamvinäger o honung över natt. Torka på galler.
Man kan göra sweet n sour-sås genom att torka ananas o sen köra i mixern så d blir pulver. Torka tomatpuré. Citronsyra (pulver) behövs om man inte vill gå igenom besväret att tillverka natrium diacetat (inte vanlig acetat) för att få vinägersmaken. O socker. Blanda dessa fyra ingredienser i rätt mängd så borde man få sns-sås - har ej testat än. Ananas är dyrt att torka själv, billigare att köpa pulver på amazon.
 
Hej! Fetaost äter jag antingen som den är eller har den i en gryta. Har inte provat att blöta up den. Bra mat när vädret är dåligt och jag inte använder köket. Gott tillsammans med kött och thin crisp.
 
Hej. Jag skär osten i sockerbitsformat. Tunna skivor har jag inte provat, men man kan ju köra osten i matberedare när de väl är torkad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...