Expeditioner Egna och andras, pågående eller planerade

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2001-12-06, 21:33
vixlin vixlin är inte uppkopplad

Hej!

I januari bär det av till Aconcagua. På nätet och i vissa böcker står det att man absolut inte får använda sandaler när man ska vada över bäckar o.dyl. Är det någon som vet varför? Vi tänker ta oss upp via normalleden.

/Linda
Svara med citat
Gammal 2001-12-06, 22:07
utter utter är inte uppkopplad

Vadning med sandaler.

Citat:
Ursprungligen postat av vixlin;
Hej!

I januari bär det av till Aconcagua. På nätet och i vissa böcker står det att man absolut inte får använda sandaler när man ska vada över bäckar o.dyl. Är det någon som vet varför? Vi tänker ta oss upp via normalleden.

/Linda
Det finns tre anledningar till att jag inte gillar sandaler. De är inte lika stabila som kängor. Du kan göra illa foten mot en sten. Samt att det blir väldigt kallt. Men att man absolut inte får vada med sandaler tror jag inte. I lugna varma vatten så kan det t.o.m. vara en fördel. Sandalerna torkar ju mycket fortare än alla andra skodon.

Här diskuteras mer vadningsteknik:
http://www.utsidan.se/vb_forum ... hreadid=9627

Tyvärr känner jag inte till förhållandena vid Aconcagua, men det finns det säkert andra som gör.

/Jonas U
Svara med citat
Gammal 2001-12-07, 08:03
Boelle Boelle är inte uppkopplad

Vi åker på julafton o hem den 17 jan så vi ses kanske på berget. Verkar bli rena svenskkolonin därnere i vinter.

Sandalförbudet hade jag ingen aning om, är du säker på att det inte mer var en rekommendation pga kallt vatten, lätt att skära sig på vassa stenar, halka mm ?

Lycka till

/C
Svara med citat
Gammal 2001-12-07, 08:43
tompj tompj är inte uppkopplad

Hei

Jeg var på Aconcagua i 2000 sesongen, og vil ikke anbefale å bruke sandaler på vei inn til Base Camp (videre må du uansett bruke fjellstøvler).
Fra Gaten til Confluencia er det bra sti men allikevel partier som er ulendte. Fra Confluencia til BC er det ørkenaktig det første stykket til man skal krysse endel små elveløp. Det var ikke nødvendig å vade når jeg var der. Det viktigste er å krysse tidlig på dagen (helst før 11-12) når vannføringen er relativt liten. Det siste stykket opp til BC er en bratt grushaug (morenerygg) som igjen kan være ulendt.
Det er nok sikkert mulig å bruke sandaler, men vanlige trekking sko er bedre. De beskytter bena bedre og er mer solide. Det du absolutt ikke ønsker er å skade deg før den virkelige delen av turen begynner. Hva vekt angår så har det ikke særlig betydning siden du ikke(?) behøver å ta disse med deg høyere enn BC.
På vei ned fra fjellet løp jeg store deler av etappen fra BC til Gaten med trekking sko. Dette var hardt for ben og ankler, og sandaler vil da vært ubrukelig.

Tom :-)
Svara med citat
Gammal 2001-12-10, 11:39
vixlin vixlin är inte uppkopplad

Tack för alla svar

Hej igen!

Tack för alla svar på min fråga och som sagt det verkar vara ganska många som ska till Aconcagua i januari. Vi syns säkert!

/Linda
Svara med citat
Gammal 2002-05-22, 18:05
johannes.olsson johannes.olsson är inte uppkopplad

Är intresserad av Aconcagua

Hur bar ni er åt ?
Vad kostar det ?
Hur mycket erfarenhet har ni ?
Hur har ni förberett er ?
Snälla hjälp mig jag vet inte var jag skall börja !!!

Skicka svaret till [email protected]

Tack så jättemycket på förhand
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.