Strang pa Makalu med Syrgas...

Tycker det verkar som den svenska avundsjukan finns här,låt fredrik sträng köra sin grej,
Blir lite pinsamt med alla dessa inlägg.........
 
@ David

Jag klagar inte på att du kritiserar de som du anser "fuskar" eller beter sig omoraliskt, det tycker jag är positivt men du har en del att lära av exempelvis Corax om hur du ska framföra din kritik.

Du kommer med många påståenden som kanske är kända i dina kretsar (Vem som haft hjälp av vem, påstått vad och som någon annan sagt si eller så om) men när du bara kommer med påståendet till oss som inte har samma helhetsbild så blir det bara lösryckta (och sura) kommentarer och det blir svårare att bilda sig en uppfattning om man håller med eller ej.

Titta på Corax kritik mot Pompe och din kritik mot Sträng... vem fick bäst effekt...
/M

Jag tycker du har fel. I pompe traden tex sa mailade jag tva kompisar som varit pa den riktiga toppen ab Shish och Simone skicka mig nagar bilder som jag fick posta i traden. Detta gjorde jag some service till er andra som efterfragade bilder pa hur det sag ut dar uppe. Jag hanvisade ocksa till att Pompe anvant Sherpa. Jag namngav Sherpa och min kalla Nick Rice.

Jag ar inte journalist och jag driver inte denna sida, likt er andra postar jag har som en hobby typ. Gillar man inte den info jag har att bidra med kan man ju gora tre saker. 1 ignorera den eller ifragasatta den eller 3 skaffa fram battre information och dela med sig av.

Det har med att klaga pa hur jag levererar informationen ar ganska poanglost. Jag har inget komersiellt syfte varfor forpackning ar helt ointressant for mig.
 
Sluta inte skriva på utsidan, det är uppskattat av många inkl. mig, vad mig behagar får du skriva hur fan du vill, vill någon kritisera så är det också fritt fram. Det enda jag skulle anmärka på är om du använder en näsan i vädret stil och leker besserwisser, tänk på att många (mig inkluderat) är mycket mindre insatta i grader, tekniker, terminologi etc inom alpinism och måste få ställa korkade frågor emellanåt.

Sen funderar jag på varför du inte påbörjar ett projekt med att klättra 8-tusingar i alpin stil, Jag inser självklart att det inte är ett uppdrag för vem som helst men vore inte det en intressant utmaning? Är det ngn som har gjort alla 14 alpint? Definitivt ingen svensk i alla fall. Vore inte det dessutom ett utmärkt sätt att sätta Sträng och övriga expeditionsdemoner på plats?

For mig ar toppar helt ointressanta. Jag ar klattrare och jag ar bra pa att just klattra och ganska dalig pa allt annat under en expedition (sa som att bara, ga pa platta glaciarer och vanta pa bra forhallanden). Min motivation ligger i klattringen inte i toppen. Jag tycker det ar mycket intressantare att klattra en hard/fin tur an ett hogt berg.

Jag har en lista pa berg som intresserar mig och min ambition ar att forsoka pa dem i en kompromisslos stil. Jag har ingen lust att plocka ner berget till min niva genom sherpas, fixrep och O2. For mig ar en 5 dagra alpinstil bestigning av Kwangdes (6187m) 1300 meter hoga Nordvagg mer vard an Everest i alpin stil.

Jag vet inte om nagon gjort alla 14 i alpin stil. Jag kan maila Rodrigo Granzotto Peron som ar den som har bast koll pa Himalaya statistik.

Ingen svensk har nagonsin gjrt en topp over 8000 i alpin stil. Jag var pa vag till Cho Oyu i varas med Valeri Babanov och Victor Afanasiev for att testa en ny linje pa SW Face i alpin stil men vi fick inget tillstand av Kineserna samma problem som Simone Moro hade i hostats nar han forsokte fa tillstand for samma projekt. Jag postar en bild pa var tankta linje. Kanske forsoker jag en dag vem vet?
 

Bilagor

  • Cho Oyu SW face new route.jpg
    Cho Oyu SW face new route.jpg
    51.9 KB · Visningar: 693
Tycker det verkar som den svenska avundsjukan finns här,låt fredrik sträng köra sin grej,
Blir lite pinsamt med alla dessa inlägg.........

Han får väl köra sin grej. Det är nog inte det som är problemet. Problemet är att Sträng & Pompe har förskönat sina prestationer och medvetet undanhållit fakta. Alpin doping enligt mig.
 
Tycker det verkar som den svenska avundsjukan finns här,låt fredrik sträng köra sin grej,
Blir lite pinsamt med alla dessa inlägg.........

Avis pa vad?

Att han juggat fixrep med syrgas som en Sherpa burit upp till honom?

Att han inte varit pa toppar han sager att han varit?

Att han talat med Reuter i sat tel fran K2 BC?

Jag tror att om du satte dig in i alpinism, dess historia och de olka satten att utova sporten sa skulle du snabt inse att det handlar om vitt skillda satt att gora samma sak. Majoriteten orkar inte bygga upp den erfarenhet som kravs for att gora en 8000 metare pa bergets vilkor sa de valjer fasta lager, fasta rep, sherpas som satter upp talten och lagar mat och de valjer 02. Sedan aker de hem och glommer hur de nadde toppen men inte att det gjorde det eller att nastan gjorde det...
 
jag kan tycka att man gör sig grej, oavsett hur den går till, bara det känns skönt/på sin nivå. Om man sedan förskönar den och ger syn om att man gjort den på ett annat sätt (svårare) så är man ute och flyger i osanningens moln.
Vid sådana försköningar är det helt OK att skriva kritiskt så att sanningen kommer fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjorn_osterlind Syrgas i Himalaya Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.