Satellittelefon

crazy; sa:
Bra att de har någon förklaring för de olika färgerna.

Någon som vet vad som gäller för Sverige, Norden?

De olika färgerna visar bara olika länder, de innebär ingen skillnad i täckning. (Fyra färger är det minsta antal man behöver för att färglägga en karta oavsett antalet områden.)

Thuraya ska gå att få i Sverige, men eftersom deras marksatationer ligger i Egypten och Förenade Arabemeriten så kan det bli en viss fördröjning under samtal. Jag har inte provat dem, men eftersom de bara har två (en?) satteliter i omlopp centrerade över Mellanöstern så kan täckningen i de norra svenska fjällen vara lite skakig.

Det finns ingen återförsäljare i Sverige, men den hugade kan kontakta den Danska återförsäljaren Danimex http://www.danimex.com/.
 
Thuraya täckning

Thuraya har god signalstyrka i hela sverige, dock kan man som med alla satellitsystem hamna i radioskugga i dalgångar mm. Jag har själv använt Thuraya i Norrland i flera år och är nöjd. Dom släpper ny och mindre modell senare i år.
Kolla gärna med http://www.cordland.se
 
Re: Thuraya täckning

nordicsat; sa:
Thuraya har god signalstyrka i hela sverige, dock kan man som med alla satellitsystem hamna i radioskugga i dalgångar mm. Jag har själv använt Thuraya i Norrland i flera år och är nöjd. Dom släpper ny och mindre modell senare i år.
Kolla gärna med http://www.cordland.se
´

Enligt täckningskartan så brister det i täckning över Padjelanta och Sarek så det där är ju bara bull.
 
Täcknigskartor är baserade på dator simuleringar, och är väldigt konservativa av naturen. Alla vet att en signal som skickas ner från 3500mils höjd inte kan ha skarpa gränser som visas på kartorna.
Thuraya satelliterna använder sig av ca 200 sk spotbeams som kan riktas om från kontroll center i Sharja FAE. De justeras kontinuerligt och det är omöjligt att uppdatera täckningskartor ständigt.
Jag har själv varit hos Thuraya i Abu Dhabi och diskuterat justering av täckningen i Skandinavien.
Jag använder ofta min Thuraya i just de nationalparker du nämner och där finns full signal styrka vid fri sikt, och fanns redan innan täckningskartorna visade någon täckning alls, norr om Tyskland.
ERGO: täckningskartor skall tas med en nypa salt, de produceras trots allt av reklamfolk och godkänns av advokater! Ring på i fjällen!!!
 
nordicsat; sa:
Täcknigskartor är baserade på dator simuleringar, och är väldigt konservativa av naturen. Alla vet att en signal som skickas ner från 3500mils höjd inte kan ha skarpa gränser som visas på kartorna.
Thuraya satelliterna använder sig av ca 200 sk spotbeams som kan riktas om från kontroll center i Sharja FAE. De justeras kontinuerligt och det är omöjligt att uppdatera täckningskartor ständigt.
Jag har själv varit hos Thuraya i Abu Dhabi och diskuterat justering av täckningen i Skandinavien.
Jag använder ofta min Thuraya i just de nationalparker du nämner och där finns full signal styrka vid fri sikt, och fanns redan innan täckningskartorna visade någon täckning alls, norr om Tyskland.
ERGO: täckningskartor skall tas med en nypa salt, de produceras trots allt av reklamfolk och godkänns av advokater! Ring på i fjällen!!!

Problemet är att i mitt fall måste jag kunna lita på utrustningen til 98 %. Jag skall ha det för nödsituation och inte för någon social kommunikation. Det känns inte helt reliabelt. Det skall fungera överallt. Även i dalgångar.

Sen att det är som med alla satellitsystem det tror jag inte på. En PLB signal kan plockas upp av olika satelliter på olika höjder vilket ger en bättre täckning. PLBs fungerar över hela jordklotet men kanske inte under kraftig vegetation, överhäng och dylik.

Thyraya har mig veteligen bara ett par satelliter.
[Ändrat av crazy 2006-05-19 kl 07:55]
 
PLB är något annat där kommunikationen är envägs.
Pratar man om telefoner med 98% täckning i svenska fjällvärlden så får vi nog vänta, då dagens teknik inte löser det. Inget system kan erbjuda det.

Bästa täckningen har Iridium då de har många satelliter. Deras nackdel är dock att de ligger i en omloppsbana, och telefonen måste då hoppa från en satellit till en annan detta skapar ibland avbrott.
Thurayas satellit ligger geostationär och telefonen byter därmed aldrig satellit.
kolla också in http://www.nordicsat.se
 
Hej alla!

Känner ni till något butik i Sthlm där man kan hyra och diskutera Iridium?

Tacksam för hjälp

Kolla med IDG Europe på Lidingö ( www.idgeurope.com ) , där finns folk som kan svara på allt från Iridium till Thuraya och Inmarsat.

Förövrigt så ska Thuraya användas på dess hemmamarknad, dvs. Mellanöstern, Asien, Australien, med andra ord inte i norra Europa och definitivt inte i norra Sverige.
 
Sent svar

Även om det inte var igår frågan ställdes så uppskattade jag svaret. Precis vad jag gått och funderat på ett tag efter att kollat i vanliga butiker.

Tackar,
Mattias
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.