Ang Mont Blanc

Det verkar ju vara en hel del grupper som figurerar på Utsidan som skall ner till Mont Blanc till sommaren. Själv har jag pratat med personer från tre andra grupper utöver vår expedition.

Nu undrar jag, är det kanske ännu fler? Och är det någon grupp som skall ner veckan 5-12 juli, så hade det självklart varit roligt att ta in på samma camping de första dagarna.
 
Precis suttit och slipat till det sista på snöpinnarna, resten av grejerna är packade. Sista inköpet för bara några dagar sedan blev ett Optimus Nova+. Sitter nu och skriver ner alla tidtabeller och annat i ett "whitepaper" som vår expedition skall ha med oss. Vi blir två tältlag och totalt 5 personer som nu under några månader planerat och försökt skissa ihop en gemensam färdplan. Mycket surfande har det blivit i jakt på information och många timmar på youtube.

Om ni har några sista tips nu som ni känner att vi kan ha nytta av är det hög tid att klämma ur er dem, på lördag bär det av mot första etappmålet Västerås :)
 
Kom hem för ett par timmar sedan på en i det stora lyckad expedition. Kommer med en mer utförlig rapport om någon vecka, tar ett tag och smälta alla upplevelser.

Ville bara meddela att av 5 deltagare så nådde alla utom jag toppen. Själv blev jag kraftigt höjdsjuk och nådde bara 4362 meter innan jag gick ner till Gouter Hut igen. En stark insats av resten av teamet som fortsatte trots kyla och starka vindar och på fredag morgon nådde toppn av Mont Blanc.

Jag har lärt mig mer än vad ord kan beskriva och kan redan nu lova att jag kommer leda en ny expedition 2012 som jag hoppas blir lika lyckad.... och ja, det var en inledande värvningsglimt ;-)
 
Sa min fraga till Er om Ni var inblandade i de 25 st som blev nedtransporterade av raddningstjansten i Chamonix forra veckan?

Det verkade som om alla pa berget hade glomt att lasa vaderprognoserna ;)
 
Den varma temperaturen gjorde att vi stannade i Gourter Hut cirka 15 timmar mer än vad vi planerat. Scramblingpartiet som inte hade via ferrata såg inte så lockande ut med smältsnö och många guider stod och sensationslystet skrattade och spanade efter de som ändå gav sig ner.

Men efter en natts frost så gav vi oss av när det ljusnat, och hann nästan ända ner till basecamp innan solen värmt upp ordentligt. Guiderna som gav sig av 9 på morgonen blev stressade och skyndade på sina oerfarna grupper som orsakade massiva stenras nedför hela berget. Vi fick en i gruppen träffad som dock byxorna höll för. En annan spanjor blev träffad elakt och blödde kraftigt från knät och handen. De fick forsla ned honom och hans ryggsäck separat i olika grupper som hjälpte till. Jag var där med min första hjälpen-väska och såret var rätt djupt.

Vi utnyttjade Vallot Hut men i övrigt så klarade sig gruppen bra utan assistens av några andra grupper eller räddningstjänst. Bra erfarnhet av svenska fjäll räckte ganska bra även på Mont Blanc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane 2-3 dagars vandring, västergötland med ang landskap. Expeditioner 4
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.