Vill börja snorkla och behöver råd

Hej!

Som sagt, jag tycker det låter spännande att börja snorkla men vet absolut ingenting och behöver alla goda råd jag kan få. Jag vet att jag behöver mask, snorkel och fenor men vad ska jag satsa på? Eftersom jag inte vet om jag kommer att tycka det är så roligt som jag tror, vill jag inte lägga ned en förmögenhet men jag vill inte heller köpa något billigt skräp. Den enda affär jag varit i ville sälja ett hemgjort paket för 1200. Låter inte det lite väl mycket? Kan man köpa begagnat, som någon påstod? Vad mer ska jag tänka på?

Oj, det blev många frågor. Jag hoppas någon orkar svara och förklara.

Eva
 
Snorkling/fridykning kräver, beroende på vad du ska göra (dyka djupt eller ligga på ytan), olika utrustningskonfigurationer.

1. Mask, ska vara av silikon samt ha okrossbart glas, tempered glass brukar det så i kanten. Kostnad runt 3-500 kr.

2. Snorkel, ska ha backventil precis där böjen kommer för att du ska slippa ha vatten i snorkeln, det sista lilla vattnet som du inte blåser ut genom övre delen kan du lätt blåsa ut genom böjen. Kostnad ca 200 kr.

3. Fenor ska vara av helfotsmodell om du enbart ska snorkla/fridyka. Tänk på att de inte ska vara för styva eller för mjuka. Är de för styva för dig orkar inte dina ben med och du får kramp. Använder du för mjuka kommer du ingenstans.

4. Viktbälte krävs ibland om du ska fridyka, men det kanske blir senare?


Lite att tänka på:

1. Använd gärna strumpor i fenorna så slipper du skavningar de första gångerna tills foten vant sig.

2. Tryckutjämna masken ofta så att du inte ser ut som alla andra idioter på stranden som inte förstår att man faktiskt SKA tryckutjämna ;)

3. Om du dyker med viktbälte, anpassa vikten efter rådande förhållanden, alt. dyk utan.

4. Kika in på http://www.sportdykare.se så kan du fråga mer detaljerade frågor än vad jag kan beskriva här :)


// Jocke
 
Tack för ditt svar. En fråga som visar hur ny jag är. Vad menar du med tryckutjämna? Jag förstår betydelsen av ordet och gissar att man på något sätt ska utjämna trycket i masken men hur och när? Hur ser man ut om man inte gör det? Du ser vilket blåbär jag är.

Eva
 
Vad är tryckutjämna:

Tryckutjämna kan ha flera olika betydelser, men främst menar man att tryckutjämna öronhålor för att inte orsaka sk "squeeze" där trycket utifrån (trycket ökar om man dyker ner i vattnet) pressar på trumhinnan innåt så obehag/bristning uppstår. Man tar helt enkelt och håller för näsan och håller andan för en kort sekund och "blåser" så att luften vandrar från näsa-munhåla till öronhålan, dvs bakvänd väg.

Hur märker man att man inte tryckutjämnat:

Du känner att trycket stiger, man får ont i huvudet, ljud färdas långsammare, det känns som om man hamnar i en tyst och långsam samt smärtsam värld ;)

// Jocke
 
två tryckutjämningar

När man dyker behöver man tryckutjämna flera saker. Framförallt innerörat och masken.

Örat tryckutjämnas enklast med den sk. "Valsalvas manöver", dvs. att dykaren griper om näsan och blåser tills man känner att trycket i örat släpper. Gör det första gången direkt efter dyket, på ca 1-1,5m djup och sedan efter behov.

Masken trycks också ihop mot ansiktet när vattentrycket ökar. Utjämnas helt enkelt genom att man blåser ut lite luft genom näsan.

Skaffa en bok om fridykning. Finns på bilblioteket. Det är enklare än man tror.

//Erik
 
Jag upplever att det går lite för fort i den här tråden :) Frågan gällde vilken utrustning som krävs för snorkling och redan är vi inne på hur man tryckutjämnar öron och mask. Glöm det med tryckutjämning för tillfället. Det är bara aktuellt när man dyker ner vilket man inte gör dom första gångerna man snorklar.

Mitt förslag är att du lånar mask, snorkel och fenor av en kompis för att se om det verkar roligt. Huvudsaken är att masken inte läcker. Snorkeln behöver inte ha ventil utan det går utmärkt utan. Fenorna behöver bara passa på foten - viktigt att man inte kan tappa dom. Glöm det där med vikter - de ska inte användas av ovana snorklare. Låna gärna en väl sittande våtdräkt också när du ändå håller på och frågar kompisen - så kan du vara i mycket längre i våra kalla vatten. Sen tycker jag att du ska ta med kompisen också när du snorklar. Det är alltid bra att få lite tips irl och att inte snorkla ensam.

Lugnt och fint,
Oskar
 
Tja!
snorkling kan va varldens roligaste och sa kan det oxa bli jattefel och trakigt beroende pa ovanstaende, utrustning men oxa pa teknik, de kan faktiskt va skitsvart om man inte far ngn hjalp.

jag vet att det finns fridyknings skolor i thailand me skitbra rykte, men garranterat finns det de i sverige!?
de kan ju va bra att lara sig teknik och sakerhet i sverige!

Lycka till! och lova att alltid ha en kompis med dig nar du snorklar/fridyker

http://blog.wickeddiving.com/
 
Snorkling

Hej Eva,
Jag har snorklat i 10 år. Det duger gott när man är nybörjare att köpa enkla simfötter i gummi som är som en sko i nån turistshop eller supermarket för ca 100-200kr. De är särkilt bra för att de är billiga och foten är täckt om du vill ställa dig på en klippa eller nåt så du inte river fötterna. Lätta att packa i resväskan för de väger inte så mkt.

Snorkel och cyklop som är OK för du tag i för 100-200 kr. Då har du en enkel utrustning som duger i många år. Mina grejer håller än. Skölj dem i sötvatten efter du använt dem så håller de längre.

Tänk på att snorkeln ska vara max 43 cm lång och ha så stor diameter som möjligt på själva andningsröret(enl. PADIs instruktioner). Varför? För att du ska få i dig fräsch luft och inte syrefattig luft. Om snorkeln har tömningsventil är det bra, men det går bra utan med. Vissa snorklar är böjda, andra raka. Vad du gillar får du testa i affären.

Här är ett bra tips för att undvika imma i cyklopet. När du hoppat i skölj i havet. Spotta sen på glaset på insidan. Smeta ut salivet med fingret över glaset och skölj igen. Och sen på med dem. Det håller imman borta! Och det är gratis, har fått tipset själv av en dykare.

Kom ihåg att andas långa djupa andetag så blir du mindre trött. Paddla med låren så orkar du längre. Lycka till!
 
Hej!

Som sagt, jag tycker det låter spännande att börja snorkla men vet absolut ingenting och behöver alla goda råd jag kan få. Jag vet att jag behöver mask, snorkel och fenor men vad ska jag satsa på? Eftersom jag inte vet om jag kommer att tycka det är så roligt som jag tror, vill jag inte lägga ned en förmögenhet men jag vill inte heller köpa något billigt skräp. Den enda affär jag varit i ville sälja ett hemgjort paket för 1200. Låter inte det lite väl mycket? Kan man köpa begagnat, som någon påstod? Vad mer ska jag tänka på?

Oj, det blev många frågor. Jag hoppas någon orkar svara och förklara.

Eva

1. köper du skit så är chansen stor att du inte vill snorkla mer för att masken läcker, snorklen e felkonstruerad och du får kramp av dåligt mtrl val i fenorna.. jag tycker inte att 1200:- är några pengar att prata om när det hnadlar om kvalitets grejer som håller i många år, men ska du plaska 2-3ggr på semestern så lägg inte pengar på det utan köp då för nån 100'ring istället.. E du minsta lilla seriös så satsa på bättre saker, speciallt efter som en snorklare inte har lika lätt att tömma en läckande mask som en apparatdykare..

2. vet du inte vad du ska köpa så handla inte på en webbshop, åk till en butik som hjäler dig att plocka ut prylar som passar dig, ditt ansikte och ditt behov.

3. har du minsta lilla intresse att någon gång börja med apparatdykning så välj en fena med separata boots så slipper du köpa samma sak igen.. annars vid renodlad snorkling så är det schööönast med helfotsfena..
 
www.fridykning.se är en bra sida om fridykning och snorkling, börja med att surfa runt där ett tag. Sedan kan det vara lämpligt att försöka hitta en fridykningsklubb nära dig att träna med. Man ska ALDRIG träna fridykning eller snorkling ensam!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.