Expeditioner Egna och andras, pågående eller planerade

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-31, 11:56
migael migael är inte uppkopplad

Över Gibraltar finns det ingen bro eller tunnel.
Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 13:28
X2000 X2000 är inte uppkopplad

Gibraltarsund

Hej och tack!
Vet någon om det finns planer på att bygga en bro eller tunnel över/under Gibraltarsund?
När blir den klar?
Ska det gå att åka bil på den?
Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 15:21
X2000 X2000 är inte uppkopplad

Ny väg till Afrika

Hej!
Hur är är det finns det tunnel/bro vid Egypten till Asien?
Eller nedanför Rödahavet till Asien?
Är någon av dessa eventuella broar/tunnlar gjorda för biltrafik?

Mvh
Fredrik
Svara med citat
Gammal 2005-01-01, 13:22
Mattias71 Mattias71 är inte uppkopplad

Att köra mellan Panama och Sydamerika blir inte bara svårt utan oxå mkt farligt. Man måste passera "The Darien Gap" vilket mest är djungel, giftormar och banditer. Tror jag läst att det är en sträcka på 20 mil. Det finns några som gjort det med motorcykel bl.a. en norrman som heter Helge Pedersen. Det var mer putta och dra motorcykeln än att köra den. Sen finns det de som provat men aldrig kommit fram.

På horizonsunlimited.com finns en del att läsa om att köra jorden runt. Sidan handlar mest om motorcyklar.

/Mattias
Svara med citat
Gammal 2005-01-01, 13:58
mhenning mhenning är inte uppkopplad

Kolla kartan

Det är bara att kolla upp i en kartbok, vägar och broar och tunlar brukar vara utmärkta. Om du ska ta landvägen till afrika lär du åka genom Turkiet, syrien och israel. Sen åker man över suezkanalen i egypten... När jag åkte över till afrika tog jag båten från Acaba, Jordanien till Nueiba egypten. Fast poängen kanske var att åka bil hela vägen. Om du åker genom Israel så har jag hört att man kan få problem att komma in i vissa länder pga av att man har en israelstämpel i passet. Indien tex tycker tydligen inte om det och jag kan tänka mig att andra arabländer inte gillar det heller.
/mathias
Svara med citat
Gammal 2005-01-01, 14:02
mhenning mhenning är inte uppkopplad

fråga Annan fråga

Funderarsjälv på enlångresa med bil och har kommit fram till att det kan vara proble att ta sig till asien. Förut åkte väl de flesta genom Iran och Pakistan. har hört att det inte ska vara en så bra ide längre... Kan man åka genom Kazachstan och kina? tack och hej
/mathias
Svara med citat
Gammal 2005-01-04, 22:36
phonsavan phonsavan är inte uppkopplad

Hmmm

Fantastiskt projekt ...

... men tyvärr ogenomförbart. Såvida man inte spenderar två år på logistiken samt tillstånd och visum och lika lång tid på att hitta sponsorer i miljonklassen, tyvärr.

Från Sydafrika till Asien kan man ju åka, det finns det många som gjort (via Saudiarabien) men över Berings sund är det just (to my knowledge) ingen som gjort. De få som tar sig över (släde, kajak, skidor) är väl en två per år, ganska erfarna äventyrare.

Mellan Panama och Colombia är problemen två: gerilla och djungel. Senast år 2003 kidnappades några turister i området. På 50-talet åkte några Citroenbilar den saknade biten av La Carretera Panamericana - expeditionen tog många veckor och man var tvungen att bygga sisådär 17 broar - siffrorna är ungefärliga från minnet.

ta med snökedjor så går det nog bra. NEJ

ta med snökedjor så går det nog bra. NEJ

Tillstånd tror jag inte går att få. STÄMMER

Kan man åka genom Kazachstan och kina? JA

MVH/Stefan

Svara med citat
Gammal 2005-01-05, 01:41
grodanbolle grodanbolle är inte uppkopplad

Tunnlar är ju inte det viktigaste uten det går att transportera bilen på båt.

Det är nog inga större problem att ta sig igenom Iran men desto större problem om det ens går att ta sig från Indien och vidare.

Någonting du måste tänka på är att trafiken är rent livsfarlig så det är något du måste lära dig att hantera. Det här är ingen resa som skall göras i en folkabuss utan i någon gammal trostjänare som det är lätt att hitta reservdelar till.
Svara med citat
Gammal 2005-06-07, 22:36
mekstr mekstr är inte uppkopplad

Indien->Kina & Israel

Från Indien in i Nepal (oroligt) finns en väg till Kina. Kineserna tycker inte om att man bryr sig om Tibet och har krävt att resor ska ske i organiserad grupp. Kanske kan bilen köra en sådan grupp.

Apropå Israel, så finns en möjlighet att ha två pass. Det är inte så bra om man blir upptäckt, men svenska myndigheter tillåter det. Kanske kan man byta in passet på någon svensk ambassad om man inte vill ha båda på sig samtidigt. Har även hört om möjligheten att få den Israeliska stämpeln på ett separat papper.
Svara med citat
Gammal 2005-08-05, 16:40
Alexmcfire Alexmcfire är inte uppkopplad

Alltså köra ifrån Afrika till Asien utan att åka färja
faller nog på relationen emellan Israel/Syrien. Varje tecken på att man varit i Israel och det är kört att få komma in i Syrien. Sen är det väl problematiskt
med Sudan, Mauretanien har haft statskupp nyligen,
Algeriet är väl inte så roligt heller, Libyen är inte
så pigga på att ge visum heller?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.

Logga in