Stora äventyrare

Oliver Vogel

han är en man som gjort många imponerande fysikt och psykist krävande projekt. han har bland annat surfat längs med hela Chile kusten, simmat Spaninens längsta flod motstöms, gått med endast en kniv som packning från prag till sibirien...överlevnadsvandring, gått barfota runt hela Tjeckien, och kanske det mest makalösa: vandrat med ett kylskåp på ryggen genom sveriges ALLA kommuner!
läste att han nu planerar att göra en tur till nord polen...förska slå rekordet om att ta sig snabbast dit på skidor, tillsammans med Tord Wiksten och Fredrik Eriksson.

...tyckte bara det var värt att nämna honom eftersom ni talar om vem som är sveriges största äventyrare. men kan ju i och för sig undra hur man utser en sådan titel! Han är inte född i Sverige men är numera bosatt här i landet med sin svenska sambo och barn....läste jag i alla fall i jämtlänska nollsextre

hans hemsida: http://www.dreamexperience.com
 
jag håller helt med!!!
HAN är en visionär och ovanlig äventyrare inte en sån som blir känd tack vare utförande av standardgrejerna som det finns någon i varje alnd som gjort. jaja ola har åkt till polerna...pressen gör vågen...nu ska några gör 7summits...wow så förbannat orginellt. oliver har egna ideer och målmedvetenhetne är det inget fel på...det där med kylskåpet är beyond me dock.
 
Kriterier för ett äventyr!

Jag vill bara flika in att jag anser att det finns två typer av äventyr.

1. Äventyr som utvecklar en individ personligen. En utmaning utifrån denna persons erfarenheter och livssituation. Kan vara en upplevelse som andra anser rutin eller enkel.

2. Det som denna tråd syftar på är troligen min andra kategori äventyrare. En äventyrare skall göra något extraordinärt som får även de i samma bransch att lyfta på ögonen. Ett äventyr skall vidareutveckla omgivningens sinnelag för vad som är möjligt. För att äventyret skall bli ett äventyr och inte vara en resa måste även den professionelle äventyraren kunna bli riktigt överraskad, få en helt annan upplevelse än väntat och fått överträffa sig själv många gånger om. En stor personlig utveckling skall ha skett. Motsatsen är när någon som är duktig på något gör det som den förväntas klara av. Exempelvis om en polarfarare gör ytterliggare en av raden resor som liknar det denne redan gjort kan det inte klassas som ett äventyr. Men om polarfararen ger sig i kast med något helt annat, kan det klassas som ett äventyr. I annat fall skulle det vara ett äventyr varje gång en förare kör F1-bil på en testbana.

Med dessa kriterier som utgångspunkt tycker jag att det finns många äventyrare som verkar i det dolda och många kommersiella mediala jippon som inte är äventyr. Dvs. äventyr och äventyrare finns lite var stans.

Jag har väl en fot i både det kommersiella lägret och i det dolda lägret så jag vågar känna mig någorlunda neutral.

Atlantroddarn,,

PS: Givetvis måste jag ju fråga hur det går med Sebastian Huss expeditionsplaner?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.