Tjugo frågor

Jag ska vandra i Norrbottensfjällen i början av juni och jag är fullständig nybörjare när det gäller fiske. Jag äger ett hasspel spö som är 7 fot långt och jag kan kasta iväg ett drag, tror jag, men det är allt. Hur ska jag gör för att få fisk på min vandring? Jag är alltså bara intresserad av att få så mycket fisk som möjligt (det är väl alla) och inte några avancerade konster;-)
 
Använd små spinnare för öring eller röding på typ 5 gram. Eftersom det är innan säsong skulle jag tippa att fisken går djupt vid botten.

Du kan även använda pumla (flöte) med mask om det är tillåtet.

Detta gäller om isen inte ligger kvar. Då blir det svårt.
 
Fiske...

med levande beten är till stor del förbjudet i strömmande vatten i Norrbottensfjällen.

Saxat från http://www.fjallen.nu :
"Med syfte att skydda ungstadierna av laxartade fiskar är fiske med naturliga beten (mask, maggot, räka, betesfisk och liknande) förbjudet i strömmande vatten. Eventuella undantag framgår av fiskekortsbilagorna."

Annars så håller jag med om att spinnare kombinerat med en och annan liten wobbler är beten som kan vara lämpade...att ta med nån fluga eller två kan vara på sin plats också, som upphängare eller knytt till pumlan (kastflöte).

/Anders B
 
Spinnare tar allt! Så mitt tips är att köp några olika spinnare i olka färger. Själv fiskar jag nästan bara med mepps spinnare av den gamla sorten. "Mepps 1" i koppar och svarta prickar fungerar väldigt bra för öring i bäckar. Koppar med röda prickar brukar rödingen gilla. Harren tar allt. Sedan har jag upptäckt att svart spinnare med gula prickar och tvärtom är en liten luring (fisken tror det är en sån liten skalbagge som ofta finns i fjällsjöar, vet ej vad den heter).

Problemet med att fiska med små spinnare är att de inte kommer speciellt långt ut. Därför är det bra om du har en tunn (max 0.20) men stark lina och välfylld spole. Om det blåser mycket och det är stora sjöar kan ett toby-drag fungera bra också!

När du står och kastar och inte får något napp kan du prova lite olika saker innan du ger upp. Prova att veva in i lite olika hastigheter, prova också att vänta lite innan du börjar veva in så att spinnaren/draget hinner sjunka lite. En annan teknik som brukar fungera när fisken är trög är att veva lite och sedan stoppa helt och sedan veva lite igen. Fisken brukar ibland bara följa efter draget och stoppar du vevningen så smäller det!

Om du upptäcker en massa vak men ingen fisk vill ta spinnaren/draget så kan du prova att vänta tills ett vak kommer och försök så snabbt som möjligt kasta precis där fisken vakade. Det fungerar ofta!

Vart du ska fiska är en annan sak. Prova vid inlopp,utlopp av sjöar. Vid uddar och vikar, stenar som sticker upp, där det verkar speciellt djupt m.m.
Fiske tidigt på morgonen och sent på kvällen/natten är det bästa om du är på jakt efter öring!

Glöm inte att hålla upp spöet ifall du får fisk på kroken!

Men viktigast av allt. Egentligen behöver du inte veta någonting om fiske för att få fisk. Nybörjaren är oftast den som får störst och flest fiskar! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...