Bära saker på huvudet?

Min spontana tanke är ju att de som bär på huvudet gör det för att de inte har tillgång till bättre bärsystem.

Det är troligen mycket större risk för skador på nacken om man råkar snubbla till och tappa balansen lite. Gissar att det blir rätt hög kotkompression också.

Ryggsäck är väl kanske inte heller det mest optimala, men med ett avbärarbälte och rätt bärsystem ligger ju i princip ingen vikt alls på ryggraden.

Exakt och sen lastar man högt som fan, så lite i djupled som möjligt
 
Haha, ja jag brukar bära plyfa-skivor sådär också. Finns liksom inget annat smidigt sätt :)

"Still Alive", kommer du ihåg vilken bok det var?

Jo jag är helt medveten om att det tar sin tid att lära kroppen nytt, jag minns när jag började gå med barfotaskor och muskelfästena i fötterna värkte efter bara några hundra meter. Nu går jag alltid i såna skor och "vanliga" skor med klack känns som träskor på fötterna. (Ett litet sidospår: Jag hade svårt att hitta rätt gångstil dock, ni som bytt vet att man inte riktigt kan gå som förut pga att hälen slår i för hårt, och testade lite olika tills jag hittade ngt som författaren jag nämnde ovan kallade för "glidewalking" som enl henne är människans naturliga gångstil, o det känns som handen i handsken med barfotaskorna. Plus man får en vältränad röv då den används mer ;) Detta med gångstilen är kopplat till ryggradens hållning och det var så jag kom in på att bära saker på huvudet, vilket ju gör susen för den naturliga hållingen)

Jag ska iväg till fjälls och vandra 5 dagar snart och ska börja testa bärandet så smått då, ska montera fästen för tumpline på min vanliga rygga och testa lite. Och se om det är skönt att bära ryggsäcken ovanpå huvudet korta sträckor. Om inte annat så är det ju jättebra att variera lite för att avlasta axlarna ibland. Har lättpackning så det blir inte så brutalt ändå, den väger typ 5-6 kilo plus mat.
Det KAN ha varit denna bok.
https://www.plusbok.se/skogsliv-aat...MItpLB-IyW2wIVkZAYCh3EygW0EAQYDSABEgLbUfD_BwE
Ang. "glidewalking": Jag har i olika afrikanska länder observerat att kvinnor när de bär tunga huvudbördor går på ett speciellt sätt. Jag har funderat på om det underlättar bärandet.
 
Om man tränar eller snarare arbetar regelbundet, varje dag, med vissa kroppsdelar blir man otroligt stark och uthållig. Den som är på ett gym nån timma varje dag blir givetvis stark i den träningen men långt ifrån den som jobbar med samma kroppsdel och rörelse varje dag. Från morgon till kväll.

Jag har erfarenhet med stora gym grabbar som vars muskler borde borga för uthållighet men bullarna på armen funkar trots det inte alltid.
En forna tiders kropps och grovarbetare som dagligen utför samma sysslor var som dåtidens ardennerhästar, funkade för just det arbetet men var inga sprinters.

Även smala men seniga kvinnor som bär med huvudet kan ta laster som skulle förskräcka vilken arbetsterapeut som helst om bara åren får skapa förutsättningarna.
 
Tror jag också. Tror inte det är riskfritt att snabbträna, speciellt inte med relativt tunga vikter. Tänk på att de där männen och kvinnorna vars gång och bärstil vi beundrar säkert började redan som barn med lätta vikter. Med våra bitvis klena muskler, felställda kotpelare, korta muskler och felaktiga gång tror jag man ska ta det väldigt sakta.
 
Jag kan tänka mig att bära på huvudet kan vara skonsamt, under förutsättning att man har balansen och starka muskler runt nacken som får samverka. Tumbline däremot måste ju bli en väldigt statisk belastning på framsidan av nacken/halsen. Statisk belastning på muskler ger lätt problem och när det bara sker på en sida så borde det leda till en obalans i muskulaturen vilket oftast leder till andra problem.
 
Stora gym-muskler som manligt utseendeideal är ju en missuppfattning. Utan aktiv "motträning" blir de korta, reaktionslångsamma och onödigt tunga i förhållande till utbytet. Man blir stel, seg och skadekänslig p g a korta muskler och senfästen, och får lätt dålig kroppshållning. När jag spelade volleyboll, som bygger på explosiv styrka och reaktionssnabbhet, fick vi inte styrketräna hur som helst för vår tränare. Samma när jag dansade och klättrade.

Att även våra kvinnliga skönhetsideal ligger långt ifrån hur det "varit tänkt" är ju uppenbart, men roligt att få det vetenskapligt belagt. Kvinnor som levde under stenåldern hade starkare överarmar än dagens kvinnliga elitroddare.

Vi inte bara har slutat använda våra kroppar så som evolutionen selekterat fram dem för. De sittmöbler och skodon vår kultur lyckats frambringa måste vara ett historiskt rekord i kroppsfientlighet och uppenbart lika förödande för kroppshållningen.

Att vi lägger ifrån oss våra spädbarn i sängar och vagnar i stället för att ständigt bära dem på våra kroppar tycker folk i andra kulturer är lika märkligt, och personligen är jag övertygad om att det inte bara är till nackdel känslomässigt, utan också rent fysiskt. Jag har sett nyfödda spädbarn lyfta på huvudet från magliggande, men mycket oftare i länder där de brukar bäras i upprätt ställning på mammans kropp.

Har man ändå turen att födas med och, mot alla odds, till vuxen ålder behålla sin J-rygg, känns huvudbärandet naturligt - men även ryggsäcksbärandet blir mer balanserat. Mer rätt designad ryggsäck (exempel: den s-formade ramen på gamla Haglöfs Alaska, Osprey Exos m fl) bär jag i princip hela ryggsäcksvikten stående på svanken, utan att behöva luta mig framåt eller dra till med axelremmar.

EDIT: håller spontant med MarkusF om detta med tumbline. Ser oerhört oergonomiskt ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
Fågelskit Saker att göra i naturen Allmänt om friluftsliv 25
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...