Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Med några modifikationer (bland annat bortslipandet av näbben) skulle den nya Ontario-utekniven kunna vara en rätt bra pjäs. Önskar bara att det också fanns en version med renodlat kolstål i bladet. 154CM är trots allt lite skört med tanke på anv. uppgifterna för den här typen av knivar.

Specen:
Blade Length: 5"
Thickness: 0.13"
Overall Length: 10"
Blade Steel: 154CM Stainless Steel, 58-60HRC
Handle Material: Linen Micarta
Sheath Material: MOLLE Compatible Nylon
Weight: 8.4 oz. Knife Only, 11.9 oz. with Sheath

PRIS: $122.95

http://www2.knifecenter.com/item/ON...s-Survival-Knife-5-inch-Blade-Micarta-Handles

En fin men lite tung kniv som jag misstänker är ganska baktung (dvs obalanserad). Hade också föredragit en bladform med mer spets istället för en "spear point". Generellt vill jag helst också ha handtag utan bar metall.
Annars en trevlig rackare med föredömligt liten ricasso. :)

/Lux
 
Jag måste nog också skicka ett litet "hurra", denna tråd gör ändå mina dagar lite intressantare än vad de annars skulle varit. Den samlade kunskapen här är enorm, hatten av.
 
Vardagsarsenalen.

Sen ibland så händer det att man är finklädd och ska till stan, eller på kalas och sånt. Då brukar en Eka 88 få följa med.
I köket finns nåt OBH Nordica-set, någon Fiskars och någon uddagrej som används när man behöver skära mot metall, tallrikar och dylikt.
Diverse "ful-moror" finns också lite varstans och en mindre täljkniv, samt ett par skedknivar.
 

Bilagor

  • Foto0667.jpg
    Foto0667.jpg
    22.8 KB · Visningar: 1,644
Jo och så har jag sparat en av barndomsfavoriterna. Faller mig inte formmässigt i smaken nu, men det är en prima kniv, när längre behövs. Jag har använt den vid hönsstyckning på senare år. Mora verkar inte göra sådana i laminatstål längre, så jag är glad att jag behållit den.
 

Bilagor

  • Foto0669.jpg
    Foto0669.jpg
    23.7 KB · Visningar: 1,705
Senast ändrad:
Ja Paul, saknar min Spyderco men det var dags att gå vidare.

Det enda jag verkligen saknar på min U2 är att kunna fälla ut den med enhands fattning på ett vettigt sätt.... Men men, man kan inte få allt och den kolpletterar min F1 och WM1 på ett ypperligt sätt..

From da Phone
 
Tack för er för de vänliga yttringarna! Alltid kul.

Haha, att benämna tråden till "Sveriges Officiella Knivforum" (som Lux Carbone skämtade till) kan vara svårt med tanke på att det finns en kockknivstråd (på ett annat forum) som är avsevärt mer omfångsrik än denna ;).

I den behandlas i praktiken samma typer av frågor som i denna, dock självklart med inriktning på köksknivar.

~Paul~
 
Ja Paul, saknar min Spyderco men det var dags att gå vidare.

Det enda jag verkligen saknar på min U2 är att kunna fälla ut den med enhands fattning på ett vettigt sätt.... Men men, man kan inte få allt och den kolpletterar min F1 och WM1 på ett ypperligt sätt..

From da Phone
Förstår. Alla knivar har sina svagheter trots allt. Har heller inte hittat en kniv som är genomgående utan fel.

~Paul~
 
Charmiga knivar Anders1846! Har också den laminerade Frostkniven. Den ligger dock och pustar ut i sitt vitrinskåp. Den ingår i samlingen och kommer inte att användas :). Till det har jag en kortare version, också den med laminerat blad.

Ja, det är synd att MoS inte längre tillverkar denna modell med laminerat blad. Förmodligen är anledningen att den ter sig lite för dyr för "Svenne från Svenljunga" ;)

~Paul~
 
Så är det väl med det mesta, man får ta det onda med det goda :)
Men min U2 är som sagt en värdig ersättare och man riskerar inte att skrämma livet ur arbetskamraterna när man plockar fram den.

Lite mera "kostym kniv" helt enkelt...

From da Phone
 
En fin men lite tung kniv som jag misstänker är ganska baktung (dvs obalanserad). Hade också föredragit en bladform med mer spets istället för en "spear point". Generellt vill jag helst också ha handtag utan bar metall.
Annars en trevlig rackare med föredömligt liten ricasso. :)

/Lux
Ja, dina farhågor är nog korrekta. Trots det så tycker jag att kniven har "något". Att bladet har spearform spelar dock ingen roll för min del. Kan till och med vara användbart i vissa situationer.

Kniven är ju tillverkad med tanke på överlevnad (vad det nu betyder) och därför skall den kunna användas till att bygga ett stöt-spjut av. Det är bl a därför som handtaget ser ut som det gör.

Spetsens placering i mitten av den förlängda linjen genom handtaget skall dessutom underlätta när man utför en borrörelse för att exempelvis skapa fundament för en bågdrill.

Men visst håller jag med dig. Hellre hade jag sett en traditionell främre del på bladet.

~Paul~
 
Så är det väl med det mesta, man får ta det onda med det goda :)
Men min U2 är som sagt en värdig ersättare och man riskerar inte att skrämma livet ur arbetskamraterna när man plockar fram den.

Lite mera "kostym kniv" helt enkelt...

From da Phone
Ja, precis. Ingen höjer på ögonbrynen direkt. Ungefär samma reaktion som när man plockar fram en EKA Executive Sportsman.





~Paul~
 
Charmiga knivar Anders1846! Har också den laminerade Frostkniven. Den ligger dock och pustar ut i sitt vitrinskåp. Den ingår i samlingen och kommer inte att användas :). Till det har jag en kortare version, också den med laminerat blad.

Ja, det är synd att MoS inte längre tillverkar denna modell med laminerat blad. Förmodligen är anledningen att den ter sig lite för dyr för "Svenne från Svenljunga" ;)

~Paul~

Svenne från Svenljunga?
Jag kan garantera att det finns en och annan knivtokig där också...;)

/Lux
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...