Reklamera skaljackan?

Att skaljackor "andas" är ju bara ännu ett säljknep.

Med största anledningen blev du blöt av din egen kropp då skaljackor inte ventilerar i närheten av vad de låtsas. Du skriver ju själv att fukten är där ryggsäcken bidrar med extra värme.

Bara ställa sig i duschen så kommer du se att jackan med största sannolikhet är tät.

Regntäta kläder, oavsett pris och material, resulterar i en svettig kropp vid aktiv användning.

XXL var snälla som lät er byta.
 
Att GTX och andra material som skall andas upplevs läcka i regn beror troligtvis att textilens blöta utsida kyler ner plagget effektivare och därmed kondenseras den fuktiga luften på insidan snabbare än när plagget är torrt.
 
Jag har i vuxen ålder enbart ägt norröna-jackor, men nu börjar jag ledsna på tex-material och reversera till galon snart.... Min första norrönajacka svettade jag sönder på 2 år. Den reklamerades, men den andra jackan jag fick höll inte tätt i dragkedjorna. Den tredje är den bästa hittills, men jag hade ändå blöta band på kroppen där ryggsäcken legat emot och gnagt in vatten, eller om det nu möjligtvis är svett (vilket jag faktiskt inte tror är fallet). Att betala så orimliga summor som det handlar om för dessa fin-jackor känns som bortkastade pengar om de är 20 gånger dyrare än galon, känsligare för skador och slitage (svett, glödsprätt, olja...), större risk för läckage och bara mariginellt bättre andningsförmåga. Bättre att lägga dom tusenlapparna på ett tält eller en extra fjällvandring.
Även om galon i sig är helt tätt så har regnställen den fördelen att de oftast är ganska bylsiga, vilket skapar en bälgfunktion som gör att de ändå andas ganska bra.
 
Att GTX och andra material som skall andas upplevs läcka i regn beror troligtvis att textilens blöta utsida kyler ner plagget effektivare och därmed kondenseras den fuktiga luften på insidan snabbare än när plagget är torrt.

Precis. Och det är därför vi har t ex dragkedjor under armar och vid ben, för att kunna vädra/släppa ut kondens och i viss mån värme, när vi är aktiva. T om Gore-tex ändrade ju sin slogan för några år sedan, från att plagget andas till att den har optimal andningsförmåga. Alltså förmåga, att andas.
 
Svårt att få ut kondensen och undvika bli helt blöt.
Dermizax NX är det som enligt mig fungerar bäst. Det andas betydligt bättre och "prasslar" mindre samtidigt som det håller tätt. Bergans och Stellar Equipment är två tillverkare som använder detta. Finns fler varianter av Dermizax, men väljer man det som är Dermizax NX så finns det nog inget bättre i dagsläget.

https://www.stellarequipment.com/uk/tech-guide/dermizax

http://topputstyr.com/portfolio/dermizax-nx-vs-gore-tex-pro

https://www.bergans.com/About-us/Product-Developement/Materials/Shell-garments/Dermizax-NX
 
Vattenånga bildas vid 100 grader Celsius. Innan dess är det vatten i mindre droppar.

Ska man vara petig så frigörs vattenmolekylerna så länge de rör sig och det är allt långsammare ned till absoluta nollpunkten (-273 grader). Snö t.ex. avdunstar trots kyla.
 
Min första norrönajacka svettade jag sönder på 2 år.

Den tredje är den bästa hittills, men jag hade ändå blöta band på kroppen där ryggsäcken legat emot och gnagt in vatten, eller om det nu möjligtvis är svett (vilket jag faktiskt inte tror är fallet)..

Svettade sönder...?

Blöta band på kroppen...?
 
"textilens blöta utsida"

Då kläderna är blöta på utsidan funkar inte fuktransporten i vilket fall som helst.
 
Svettade sönder...?

Blöta band på kroppen...?

Ja den svettades sönder. Tex-material tål tydligen inte svett i för stora doser, utan delamineras då. Tvättråden är att jackan ska tvättas ofta för att undvika detta, men det gör även att man förlorar jackans inpregnerade ytskikt. Därför är jag inte helt tillfredsställd med denna metod.

Ja,jag hade genomblöta band/stråk utmed axelremmarna efter en dags regn. Jag tar det för mycket osannolikt att det var svett, då min kropp inte har för vana att svettas sådana mängder på sådana platser när det är nollgradigt och regnar snöblandat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.