Forsguide till Fjätan

Paddelbar med kanadensare?

Hej. Tack för tipset med Fjätan och fin paddelguide. Tror du att den översta delen vid Gunnars går att paddla med en kanadensare? Jag funderar på en tur i slutet av juni.

Hälsningar Arvid
 
Hej Johan och Arvid
Om flödet är högt går det att paddla kanot från Övre Fjätsjön, fast man kanske kommer att bära kanoten enskilda gånger, där jag har markerat lågt vatten eller fors med lågt vatten på guiden.

Jag tror inte det går att paddla kanot från Gunnars till Övre Fjätsjön (det gick iallafall inte med packraft), men där är ett ATV spår från Gunnars till Övre Fjätsjön. Så LTP från Ränningsvallen är kring 10km i allt. Kanske att ni kan fråga någon i Gunnars om de kan öppna opp vägen?

Om flödet är lågt vill jag rekommendera att böja vid Kölosen bron. Der är också en möjlighet böja paddlingen i Kölån där man kan böja direkt från vägen utan LTP.

Ser fram emot att höra mera om ni tar är på tur på Fjätan.

Arvid - Jag gir gärna flera tipps till Fjätan när vi ses i april på Krokån :)

hälsningar
Jacob
 
Urban packrafter;741946 Jag tror inte det går att paddla kanot från Gunnars till Övre Fjätsjön (det gick iallafall inte med packraft) sa:
Tack för svar!
Är det inte paddlingsbart p.g.a. att det är för grunt eller för att det blir många lyft?

Verkade det OK att rulla en kanot på vagn på ATV-spåret?
 
Hej Johan
Båda och. Älven är 3 meter bred och 20 cm djup. Man kan paddla enskilda partier på sträckan, men det är för grunt i alla strömmande partier av älven. Min erfarenhet var att paddla 100 meter, lyfta 100 meter, paddla 75 meter igen etc.. Jag gav upp med en packraft trots mycket regn och jag rekommendera det inte i kanot.

Men om du är sugen så ta ett titt på satellitbilderna påhttps://kso.etjanster.lantmateriet.se/ De ställen där ses vite sten är det helt uteslutet att paddla. Resten kanske går. ;-)
 
Har redan tittat på din film :)

Men nu tittade jag igen. Kan nog bli besvärligt att rulla ända från Gunnars och till Övre Fjätsjön. Min plan var/är att paddla enbart ner till Fjätvallen.

Tack så mycket för värdefull information, mycket uppskattat med film och allt.

Johan
 
Hej!

toppen tråd och guiden är ju gedigen!


Planerar att med min flickvän paddla med kanadensare ner till vallen från övre fjätansjön. Går det att genomföra? Vi är nybörjare. Ifall Det går, har ni några bra tips på var man kan stanna och slå upp ett tält en natt?
Väldigt tacksam för svar!
 

Bilagor

  • 343A489C-0255-45CE-818C-1F9D591E5D4B.jpeg
    343A489C-0255-45CE-818C-1F9D591E5D4B.jpeg
    346.2 KB · Visningar: 199

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...